Jump to content

Lite fart på Steady 260 med 4hk mariner? Feil propell?


Yxrkt

Recommended Posts

Har akkurat overtatt en Steady 260 med en lite brukt 99mod 4hk mariner-motor.

Etter å ha googlet litt ser jeg at andre får over dobbelt så stor fart som meg.

 

Alene med hunden (ca 100kg) har jeg 10km/t og "Full-lastet" 2 personer, hund og dykkeutstyr (ca 200 kg) har jeg 9km/t.

Fra halv gass og til full er det ingen endring på turtall.

 

Skal sjekke med en app på telefonen hvilket turtall motoren ligger på neste gang jeg er ute, samt se hvilken propell som sitter på.

 

Så de hadde 3 propeller med forskjellige vridninger på en nettbutikk jeg sjekket, husker ikke i farta hvor det var.

 

Kan jeg ha for lite vridning på propellen min?

Redigert av Jim Berger (see edit history)
Link to post

Vet ikke hvordan den går med 4 hk men med 8 hk og to mann går den som ei kule :smiley:

Altså i plan og tipper 25-30 km/t.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Siden turtall er det samme på halv og full speed, ville jeg heller tro du har for stor stigning på propellen. Du burde ha en med mindre stigning, slik at motoren orker å dra opp til det turtallet der den yter maks. Evt at det er noe "Gugge" i forgasser som burde renses ut (delvis tett hoveddyse/luftkanaler).

 

Lite sannsynlig at motoren klarer fullt turtall på halv speed. Vil tippe at turtallet på denne motoren skal ligge på mellom 5 - 6000 omdreininger.

 

10 km/t tilsvarer vel ca 6 knop (rask hoderegning, 10 km / 1,852 nm), noe som høres litt slapt ut ja.

Link to post
Svart (redigert)

Målte turtallet med en app på telefon og fant ut jeg hadde 4500rpm på full gass i gir og 4800rpm på full gass i fri.

 

Bestemte meg da for å prøve å åpne den øverste reed-ventilen i innsuget.

Tok av forgasseren og trykte den forsiktig inn med en kvist til de gikk omtrent like langt opp.

 

Gikk mye friskere nå men stoppet etter 10-15 sekunder og gikk på nytt 10-15 sekunder etter å ha stått 1 minutt. Trodde først filteret var for tett.

Etter litt fant jeg ut at flottørnålen av en eller annen grunn ikke åpnet helt.

 

Plukket i deler, renset med startgass og monterte i sammen. Gikk som en kule nå.

Fikk bare kjørt en liten runde da det var blitt så sent på kvelden.

Peaket 26 km/t på gpsmåling.

 

Gleder meg til neste til neste tur nå. Spent på hva farta blir "full-lastet".

 

Har et lite hakk i ene bladet på propellen, lurer på å balansere det opp selv eller kjøpe ny?

Har 3 blader 8.375 med 7 pitch nå og propellkalkulatoren på mercurymarine anbefaler pitch 7 eller 8.

Redigert av Jim Berger (see edit history)
Link to post

Har du åpnet reed-ventilen, så blir den som en 5hk. Regner med dette er samme Tohatsu-motoren som Mercury brukte. Men da bør du svinge innom forhandler å kjøpe deg en 5hk bensindyse, slik at den får mer bensin, og ikke bare mer luft. Da går det dårlig over tid.

Med ny dyse kan det være du får mer turtal med propellen du har også.

 

Vi har en Steady 230 med 5hk, men den planer ikke med meg...... :giggle:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

hadde samme steady med 4 hk mainer som tidligere eier hadde "trimmet" til 5 hk. gikk med guttongen 50kg? 14 kn målt med gps og gamlefar gikk den 10 kn. måtte ikke ha noe annet i båten da, og med gamlefar satt gamlingen helt foran med forlenger på gassen brukte en tid på å "plane"

lykke til med en grei båt.

Link to post

Skrev inn serienr på boats.net og fikk opp denne lista.

http://www.boats.net/parts/search/MercuryMarine/0g851087/4603/70/Carburetor/parts.html

 

Så langt jeg ser er det del nr 4 og 30 som er forskjell på 4 og 5hk forgasser.

Men nr 3 main jet i min forgasser er stemplet med 78, mens det står på boats at den skal være 80.

 

Skal slow jet være mindre? Ser 4hk er #55 og 5hk er #52.

 

 

 

Skal justere blanding neste gang og se om main jet blir for liten.

Link to post

Planer fint med ca 200 kg i båten med Tohatsu 8 hk 2-takt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...