Jump to content

Yamaha 30HK, Motor vil ikke gå fremover eller bakover.

heitmann

Recommended Posts

Hei. Tenkte jeg ville lufte problemet mitt her, med alle dere båtentusiaster og hobby mekanikere :).

Jeg har et problem med min påhengs, den er fra 1990/1994 ca. 2-takt (3syl)

Jeg skulle ha båten på vann ifjor sommer, ok startet motoren og den bare "hakket" fremover når jeg satt den i gir og ga gass, akkurat som den slo seg. Noen som vet om dette er pga. motor eller girkasse?. (samme skjer i revers).

Jeg blir glad for alle svar som kan hjelpe meg :)

Mvh

Hvis du ser litt nede på stammen på motoren,ser du girstaget som går ned i undervannshuset.

Dette skal enten vri seg fram og tilbake under giring,eller gå opp og ned. Husker ikke helt hvilken av typene det er på denne motoren.

på disse så går staget opp og ned

ok startet motoren og den bare "hakket" fremover når jeg satt den i gir og ga gass

går den fint på tomgang? I så fall kan det være oljegiveren som slår ut pga for lite olje på tanken eller den har hengt seg opp. Da kuttes tenninga på ca 2000 omdreininger og den går veldig hakkete

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

på disse så går staget opp og ned

går den fint på tomgang? I så fall kan det være oljegiveren som slår ut pga for lite olje på tanken eller den har hengt seg opp. Da kuttes tenninga på ca 2000 omdreininger og den går veldig hakkete

Ja den sviver fint på tomgang, Men oljetanken på motoren er full. Men den går veldig hakkete og såvidt fremover. Tatt opp påhengsen nå å skal gå over hele greia å sjekke den!,

dvs sviver fint på tomgang og ikke i gir? og når du gir gass i fri? Enn på tomgang i gir - da hakker den?

disse 3syl motorene kan tilsynelatende gå fint på tomgang/uten belastning selv om det er en plugg som ikke tenner skikkelig. Men da vil den gjerne hakke/gå ujevnt ved belastning.

Kan du ta ut pluggene og ta en titt på de? ser de like ut, eller er en av de våt av bensin feks - eller helt hvit?

ta gjerne å legg ut en video av hvordan det arter seg

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...