heitmann Startet 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2014 Hei. Tenkte jeg ville lufte problemet mitt her, med alle dere båtentusiaster og hobby mekanikere :). Jeg har et problem med min påhengs, den er fra 1990/1994 ca. 2-takt (3syl) Jeg skulle ha båten på vann ifjor sommer, ok startet motoren og den bare "hakket" fremover når jeg satt den i gir og ga gass, akkurat som den slo seg. Noen som vet om dette er pga. motor eller girkasse?. (samme skjer i revers). Jeg blir glad for alle svar som kan hjelpe meg :) Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Bruker du styrekult eller kontrollboks? Hvis du ser litt nede på stammen på motoren,ser du girstaget som går ned i undervannshuset. Dette skal enten vri seg fram og tilbake under giring,eller gå opp og ned. Husker ikke helt hvilken av typene det er på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
heitmann Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Hei. Jeg bruker styrekult, ok takk jeg skal def. sjekke det opp! Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Da kan du ta av lokket på motoren og prøve å gir mens du ser nede på staget. Kanskje er det noe i overføringen som er slarkete,eller i verste fall noe feil nede i girhuset. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Sett motoren i gear, få en til å holde på svinghjulet, prøv så å drei propellen rundt, dette for å utelukke at Hub på propellen er defekt Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
ivar Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Hvis du ser litt nede på stammen på motoren,ser du girstaget som går ned i undervannshuset. Dette skal enten vri seg fram og tilbake under giring,eller gå opp og ned. Husker ikke helt hvilken av typene det er på denne motoren. på disse så går staget opp og ned ok startet motoren og den bare "hakket" fremover når jeg satt den i gir og ga gass går den fint på tomgang? I så fall kan det være oljegiveren som slår ut pga for lite olje på tanken eller den har hengt seg opp. Da kuttes tenninga på ca 2000 omdreininger og den går veldig hakkete Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
heitmann Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 på disse så går staget opp og ned går den fint på tomgang? I så fall kan det være oljegiveren som slår ut pga for lite olje på tanken eller den har hengt seg opp. Da kuttes tenninga på ca 2000 omdreininger og den går veldig hakkete Ja den sviver fint på tomgang, Men oljetanken på motoren er full. Men den går veldig hakkete og såvidt fremover. Tatt opp påhengsen nå å skal gå over hele greia å sjekke den!, Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 (redigert) dvs sviver fint på tomgang og ikke i gir? og når du gir gass i fri? Enn på tomgang i gir - da hakker den? disse 3syl motorene kan tilsynelatende gå fint på tomgang/uten belastning selv om det er en plugg som ikke tenner skikkelig. Men da vil den gjerne hakke/gå ujevnt ved belastning. Kan du ta ut pluggene og ta en titt på de? ser de like ut, eller er en av de våt av bensin feks - eller helt hvit? ta gjerne å legg ut en video av hvordan det arter seg Redigert 14.Mai.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.