Jump to content

Tiltpinne til Tohatsu påhengsmotor - hvilken og hvor kjøpes den?


zooper

Recommended Posts

Hei,

 

jeg har akkurat kjøpt en Tohatsu 8hk 2-takter... av eldre årgang. Årstall og modellnummer er ukjent, men jeg tror de bare har laget én 8hk 2-aktsmodell opp gjennom årene (jeg har ikke lykkes å finne delekataloger for mer enn én, og Tohatsu sine hjemmesider har ingen oversikt over eldre modeller).

 

Tiltpinnen med tilhørende fjær mangler på denne motoren og jeg lurer på hvor dette kan kjøpes (fortrinnsvis på nett, og fortrinnsvis i Norge pga leveransetid), men ellers en fysisk butikk nær Oslo/Bærum. Jeg ser at de feks selger mange ulike tiltpinner på sruvat.no , men jeg aner ikke hvilken som eventuelt passer til min motor. Skruvat.no oppgir hverken dimensjoner eller Merke/modell som disse passer til.

 

Jeg ser i en delekatalog for Tohatsu M8B at "thrust rod" (tiltpinne) har delenummer 350-62121-1 og fjæren til denne har delenummer: 369-62122-2 . Jeg vil tippe at man ikke nødvendigvis behøver å benytte en original Tohatsudel, men da behøver jeg å vite dimensjonene på originaldelen - hvilket jeg selvfølgelig ikke har. Delekatalogen oppgir heller ikke disse dimensjonene,

 

Om det er denne motoren jeg har vet jeg ikke, men jeg antar det - jeg har i allefall ikke lykkes finne noen annen delekatalog for en 2-takts 8hk fra Tohatsu

 

Jeg har sendt e-post til info@tohatsu.com om hjelp til å identifisere modell og år (serienummer 74985) da jeg ikke har lykkes finne noen database for motoridentifikasjon. Jeg har lest et sted at dette serienummeret nødvendigvis ikke er unikt. Jeg venter fortsatt på svar fra Tohatsu.

 

Om det er noen som har noen gode tips til hvordan jeg løser dette hadde det blitt satt stor pris på

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har tidligere blitt sponset av Kellox/Loxkel, så det er kanskje ingen dårlig idé. Jeg vet samtidig at de ikke ønsker å bli brydd med denne slags spørsmål. Så, om det er noen som vet lengden eller andre pinner som passer, feks fra skruvat.no - ja så hadde det vært kjekt.

 

Jeg har nå fått greie på at motoren er en Tohatsu Yanmar M8BS 3b2 fra Mars 1999 (S står for separat tank men er forøvrig identisk med den med innebygget tank). Samme motor fra Nissan går under betegnelsen NS8B

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...