NidelvSigmund Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Hei, Jeg har hørt at det finnes et lite gassdrevet varmeapparat til å ha i båt. Det heter heter noe med kitchen og bruker samme gassflaske som kokeapparatet du får kjøpt på bil tema. Vet noen hvor jeg kan få kjøpt dette? hvor mye koster det? Legg gjerne igjenn en link hvis det kan kjøpes på nettet. Quote Link to post
Hakkannen Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 (edited) Du tenker på en slik "Kitchen Flower"? Vet de selger varmere bygget på samme prinsippet til 3-400kr på Europris. Foreslo en slik en til en kamerat som synes det var litt kaldt i daycruiseren. Men vil tro denne er hakket bedre da den har en avstengningsfunksjon hvis oksygennivået synker for lavt. I tillegg til velte- og lekkasjesikring. Uansett bør du ikke bruke en slik ovn uten at du har god ventilasjon. Edited May 15, 2014 by Hakkannen (see edit history) Quote Byggingen av svært liten slepebåt, et miniprosjekt, inspirert av "Hercules" fra 1907 Link to post
glalaks Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Sånn tenker jeg å ha i daycruiseren. Kjekt når det blir litt kjølig på kveldene:) En kompis har en lignende sort ovn og den varmer godt! Quote Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
MaSa Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Jeg har en slik en. Den varer ca 3 timer på en flaske og god fart på varmen ! Quote Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
GunR Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Dere som har en sånn ovn, bruker dere den med kalesjen oppe, unde fart? Gir ikke brenningen av gass økt duggproblem? Lurer på litt varme i båten jeg også, men er redd for duggproblem.. Quote Link to post
Euklid Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Disse ovnene avgir rikelig med fukt, så jeg kan ikke helt se for meg at det er noen stor suksess å bruke slikt under fart, dugger i alle fall en del når jeg bruker min, også med god ventilasjon. Jeg har en for å holde cockpit varm på lange vårkvelder – en jobb den gjør helt utmerket, men under gange er det kun dieselvarmer som gjelder. Quote Link to post
GunR Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Var det jeg trodde, takk Eukild, for svaret, og NidelvSigmund for lånet av tråden Quote Link to post
Wallas Service Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Varme- og kokeapparater som bruker engangsbeholdere for gass/propan/butan er etter det jeg vet ikke godkjent for bruk om bord i båt. Quote Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Ben Sin Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Nei, de er på ingen måte godkjent. Og risikovilligheten er vesentlig høyere enn gleden over livet ved å bruke slike i en båt. Trøsten er at man ikke kommer til å vite at det smalt. Quote Link to post
sjagen Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Nei, de er på ingen måte godkjent. .... Så det du sier at bl.a. Skibsplast leverer nye CE godkjente båter med ulovlig utstyr? Portable gasskokeapparat er standard i mange av deres modeller. Hvor fant du listen over utstyr som er lov å bruke i båt? Jeg har trodd at når dette f.eks. er CE godkjent og brukes i hht. bruksanvisning så var det OK å bruke. Disse apparatene selges jo av Seatronic, Maritim m.fl. til båtbruk og flere båtprodusenter har de som standardutstyr. Quote RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
Ben Sin Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Sorry sjagen. Det er nok en åpning for bruk hvis en rekke tiltak er gjennomført. http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580 Paragraf 13 omhandler løse apparater. Det er en del forbehold og forhold som må være tilstede for at løse apparater skal oppfylle kravene. Quote Link to post
sjagen Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Sorry sjagen. Det er nok en åpning for bruk hvis en rekke tiltak er gjennomført... Takk for oppklarende link. Det ser jo ut til at det skal være greit å følge denne forskriften. Sikring av apparat, 'dearmering' av tilførsel etter bruk og sikker lagring av gasspatroner bør jo kunne etterleves. Quote RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
glalaks Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Bra! Kjedelig å ha ikke godkjent utstyr. Syntes også det hørtes merkelig ut at alle båtbutikker selger ulovlige ovner. Quote Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.