Jump to content

Varme i båt


NidelvSigmund

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har hørt at det finnes et lite gassdrevet varmeapparat til å ha i båt. Det heter heter noe med kitchen og bruker samme gassflaske som kokeapparatet du får kjøpt på bil tema. Vet noen hvor jeg kan få kjøpt dette? hvor mye koster det? Legg gjerne igjenn en link hvis det kan kjøpes på nettet.

 

Link to post
Share on other sites

Du tenker på en slik "Kitchen Flower"? Vet de selger varmere bygget på samme prinsippet til 3-400kr på Europris. Foreslo en slik en til en kamerat som synes det var litt kaldt i daycruiseren. Men vil tro denne er hakket bedre da den har en avstengningsfunksjon hvis oksygennivået synker for lavt. I tillegg til velte- og lekkasjesikring. Uansett bør du ikke bruke en slik ovn uten at du har god ventilasjon.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse ovnene avgir rikelig med fukt, så jeg kan ikke helt se for meg at det er noen stor suksess å bruke slikt under fart, dugger i alle fall en del når jeg bruker min, også med god ventilasjon. Jeg har en for å holde cockpit varm på lange vårkvelder – en jobb den gjør helt utmerket, men under gange er det kun dieselvarmer som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Nei, de er på ingen måte godkjent. ....

 

Så det du sier at bl.a. Skibsplast leverer nye CE godkjente båter med ulovlig utstyr? Portable gasskokeapparat er standard i mange av deres modeller.

 

Hvor fant du listen over utstyr som er lov å bruke i båt? Jeg har trodd at når dette f.eks. er CE godkjent og brukes i hht. bruksanvisning så var det OK å bruke. Disse apparatene selges jo av Seatronic, Maritim m.fl. til båtbruk og flere båtprodusenter har de som standardutstyr.

 

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Link to post
Share on other sites

Sorry sjagen. Det er nok en åpning for bruk hvis en rekke tiltak er gjennomført...

Takk for oppklarende link. Det ser jo ut til at det skal være greit å følge denne forskriften. Sikring av apparat, 'dearmering' av tilførsel etter bruk og sikker lagring av gasspatroner bør jo kunne etterleves.

 

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...