Jump to content

Nogva Nanni eller Sole Diesel motor ? ( 60 hk)

Ficher

Recommended Posts

Prislettet skal bli ca. 10.000 pr. 50hk.

Tror nok det er safe bet på veldig mange av disse. Sole er vel litt dyrere enn f.eks craftsman (huyndai) og beta marine (kubota) som kanskje er litt i samme klasse.

Volvo penta d2-55 (perkins?) er ofte tilbudt til rundt 100.000, (90.000 fra nå av?) Tror du er på rimelig trygg grunn med disse uansett hvilken som velges. Laveffekts sugedieseler i støpejern med ferskvannskjøling.

Har ingen erfaring med nanni eller solè. Har inntrykk av at det er greie motorer. Når det gjelder vetus, så bygger den på samme basemotor som Crafsman gjør. Jeg er ikke uavhengig siden jeg selger sistnevne motorer, men synes i hvertfall du bør vurdere de også hvis pris og kvalitet er avgjørende. Har solgt mange av de motorene, blant annet til fiskere på nordmøre og nordnorge. Alle er storfornøyd og ikke hatt noe problemer med disse. En 65 hk koster i dag rundt 95000 inkl. mva med gir fra ZF eks. hk-avgift, mens 80 hk blir trolig ca. 5000 kr dyrere . Dette er motorer uten turbo, med både støperjernsblokk, ferskvanskjøling og eksosbend i bronse. For ordens skyld kan jeg nevne at jeg ikke selger motorer i ditt område

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)

Har ingen erfaring med nanni eller solè. Har inntrykk av at det er greie motorer. Når det gjelder vetus, så bygger den på samme basemotor som Crafsman gjør. Jeg er ikke uavhengig siden jeg selger sistnevne motorer, men synes i hvertfall du bør vurdere de også hvis pris og kvalitet er avgjørende. Har solgt mange av de motorene, blant annet til fiskere på nordmøre og nordnorge. Alle er storfornøyd og ikke hatt noe problemer med disse. En 65 hk koster i dag rundt 95000 inkl. mva med gir fra ZF eks. hk-avgift, mens 80 hk blir trolig ca. 5000 kr dyrere . Dette er motorer uten turbo, med både støperjernsblokk, ferskvanskjøling og eksosbend i bronse. For ordens skyld kan jeg nevne at jeg ikke selger motorer i ditt område

Ok, motorer uten turbo er meget interessant for meg ( mindre ting som kan gå galt) . Vet at Vetus 52 hk motoren passer rett inn i Viksund 770 combi sine motorfester ......men hvor mye større er 65 hk i forhold til 52 hk ?( div mål)

Jeg har akkurat skrevet kontrakt på ny motor, igår faktisk, og har vært frem og tilbake gjennom hele rekken med motorer..

Endte opp med en Craftsman 42hk. Disse var klart billigst, og monteringskostnaden var ikke avskrekkende hos lokal forhandler, bildøy marina.

Vetus innstallasjon kom på ca 25.000 mer enn craftsman

Volvo Penta D2 40 kom på ca 35.000 mer, samme gjorde yanmar 38hk.

Da var valget enkelt :)

Mener å ha lest at det er 6års garanti på disse på hjemmesiden til craftsman marine..

Kjøpte ny Vetus 65hk i fjor og er meget fornøyd. er samme motor som 80 hk, men med 1000 o/m. mindre.

Satt fra før en Status Marine 42 hk der, monterte selv uten problemer, og det var svært lite tilpasning som skulle til.

Kom på 100k med hydraulisk kasse :smiley:

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Er nok riktig at folk kjenner Yanmar best(annenhåndsverdi), men både Craftsman, Sole, Beta, Nanni og Vetus bruker kanskje de mest utprøvde basemotorene på markedet, Kubota, Mitsubishi og Toyota. Utprøvde og bunnsolide alle sammen, brukt i trucker, gravemaskiner, generatorer +++.

Min antagelse er at man burde legge litt mindre vekt på holdbarheten på selve motoren og heller legge litt jobb i å sjekke kvalitet/holdbarhet på kjølesystemet.

Hva tror dere?

Redigert av biozide (see edit history)

Siden du er fra Rogaland, vil jeg bare minne om at importøren til Beta Marine holder til på Vipemyr i Sandnes. Beta motorene er jo Kubota basemotorer marinisert i England.

Legg merke til lyden neste gang du ser en Kubota gravemaskin, herlig lun gange, skulle gjerne hatt en slik i båten min.

Siden du er fra Rogaland, vil jeg bare minne om at importøren til Beta Marine holder til på Vipemyr i Sandnes. Beta motorene er jo Kubota basemotorer marinisert i England.

Legg merke til lyden neste gang du ser en Kubota gravemaskin, herlig lun gange, skulle gjerne hatt en slik i båten min.

Takk for tips marius

jeg ser at pris er litt i fokus i valget ditt også. for mitt vedkommende så var td power motoren så mye billigere at jeg kjøpte en slik "kina motor" . den holder jeg på å kjøre inn nå så min erfaring er bare 13,5t. første inntrykket disse timene er- forholdsvis myk gange(forkammer motor),og lettstartet.

disse motorene markedsføres også i mange andre land under forskjellige navn.b.l.a- timray i flere europeiske land-RRun i svergie-M power gjennom marine power solutions som leverer til UK og europa under m-power navnet. kjært barn har mange navn......

Har motorer og generatorer levert av Nogva på min arbeidsplass, de er stort sett svært behjelpelig vist vi må ha hjelp over telefon :smiley:

Ganske trykt og velge motor fra Nogva.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Ok, blir dette da sammet motor ...... bare forskjellig gir ?

Ja, egentlig. Kjølesystemet er forskjellig fra Nanni, ser litt mer hjemmesnekret (min mening )ut på Beta`en,men sikkert like bra. Slitedeler, lager, dyser,stempler++ er likt på begge siden basemotoren er lik, Kubota V2203.

Redigert av biozide (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...