Jump to content

Tohatsu 9.9hk startvansker

kjetillunde

Recommended Posts

Igår var jeg og en annen på langtur i en Terhi Micro Fun med Tohatsu 9.9 som jeg nettopp kjøpte brukt. Etter å ha kjørt en times tid stoppet motoren og ville ikke starte etterpå. Dødmansknappen var på, jeg klemte på bensinpumpen fra tanken, brukte choke, dro i snora, men det var ikke antydning til liv. Det endte med at noen snille jenter i en seilbåt slepte oss hjem.

Idag var jeg ved båten og fikk start på den med èn gang. Men jeg kan jo ikke ha en motor som bare starter når den vil... Jeg justerte tomgangsskruen litt opp.

Imorgen tenkte jeg å bytte tennplugger. Hva er det neste jeg bør gjøre? Rense forgasseren?

Pluggbytte er nok ikke dumt. Kan høres ut som noe tenningsbasert, men for all del; sjekk forgasseren også. Min Yamaha V-Max 9,9 fusket en del på full gass rett etter jeg kjøpte den. Etter å ha hatt forgasseren i småbiter, renset og skrudd den sammen igjen bedret dette seg betraktelig. Men det skal samtidig sies at den alltid startet på første draget, selv før forgasseren var renset.

Pluggbytte er nok ikke dumt. Kan høres ut som noe tenningsbasert, men for all del; sjekk forgasseren også. Min Yamaha V-Max 9,9 fusket en del på full gass rett etter jeg kjøpte den. Etter å ha hatt forgasseren i småbiter, renset og skrudd den sammen igjen bedret dette seg betraktelig. Men det skal samtidig sies at den alltid startet på første draget, selv før forgasseren var renset.

Ja det var ikke tegn til liv etter den stoppet, ingen gnist liksom. Nå har jeg nettopp kjøpt nye tennplugger og på vei til båten for å skifte de. Blir spennende å se hvordan de gamle ser ut. Noe spesielt jeg bør se etter?

kan være greit å sjekke gnisten om det skjer igjen: skru ut en plugg, sett på plughetta og legg den slik at den ligger mot metall , skal være blåhvit gnist

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du sa du klemte på bensinpumpa; var den normal og inneholdt bensin eller var den flat? Du husket å ha åpen lufting på tanken? Motoren var vel varm når den stoppet, da er det stort sett alltid greit å holde seg unna choken. Fort gjort at motoren blir rå, og da vil den neppe starte igjen før den er kald.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Du sa du klemte på bensinpumpa; var den normal og inneholdt bensin eller var den flat? Du husket å ha åpen lufting på tanken? Motoren var vel varm når den stoppet, da er det stort sett alltid greit å holde seg unna choken. Fort gjort at motoren blir rå, og da vil den neppe starte igjen før den er kald.

Luft på tanken hadde jeg. Bensinpumpa var flat men jeg pumpet den hard. Jeg vekslet med å bruke choke av og til. Godt tips å holde seg unna choke når motoren er varm.

kan være greit å sjekke gnisten om det skjer igjen: skru ut en plugg, sett på plughetta og legg den slik at den ligger mot metall , skal være blåhvit gnist

Skal jeg gjøre dette mens jeg drar i snora?

ja, du (eller en du har med deg) må dra i snora for å generere gnist

at blæra blir flat indikerer at noe er galt med bensinslangen/luftinga/tanken din - har du mulighet å prøve med annen slange/tank?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Så det kan være noe i veien med bensinslangen/luftinga/tanken? Jeg har ikke noen annen tank jeg kan teste med men kjøper jo gjerne ny hvis det er det som er problemet. Er problemet da at motoren ikke får bensin?

Om pumpa blir flat har du vakuum på tanken. Da lager ikke lufteskruen i lokket på tanken den åpningen den skal. Prøv å skru denne enda mer ut når du bruker motoren. Uten lufting vil ingenting erstatte bensinen du bruker og motoren greier etterhvert ikke å trekke mer bensin ut av tanken, og stopper.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Om pumpa blir flat har du vakuum på tanken. Da lager ikke lufteskruen i lokket på tanken den åpningen den skal. Prøv å skru denne enda mer ut når du bruker motoren. Uten lufting vil ingenting erstatte bensinen du bruker og motoren greier etterhvert ikke å trekke mer bensin ut av tanken, og stopper.

Jeg hadde kjørt en times tid før den stoppet, ville den ikke stoppet tidligere hvis dette var problemet?

Neida, kan sikkert fint kjøre en time hvis lokket ikke er helt tett. Er ikke verre enn å teste med å løsne bensinlokket litt før du kjører, funker dette er luftinga tett.

De gangene mine påhengere har stoppet har luftinga skrudd seg igjen. Litt irriterende at de gjør det, men sånn er det.

Og du har kontroll på impeller og kjøling?

Kan være mange årsaker; også vann i bensin. Flotørkammer fullt av vann vipper motor opp under sleping. Litt vann/bensin rener ut av fogasser og blir erstattet av bensin og motor starter igjen

Pumpen skal være slapp under kjøring ettersom bensinen suges igjennom denne slik at det blir litt undertrykk i pumpa. Hvis den derimot mister fasongen er det tegn på noe galt.

En time før den stoppet tyder antakelig på vakuum eller at tennspole/plugger er blitt for varme.

Stopper den igjen må du sjekke tanken med en gang. Er toppen på tanken sugd ned eller kan den lett trykkes ned med etpar fingre?

Mons

Høres ut som bensinproblem, slik som svarene du har fått sier. Prøver alltid å drenere flottørkammer på forgasser (som regel en dreneringsskrue som sitter på siden av dette), fylle med ny ren bensin, og ha på en skvett kondensfjerner før begynner å skru på forgasser. Hvis ikke dette hjelper, med sjekk av slange/tank evt fornye disse, ville jeg tenkt problem med coil(er). Hvis coil er delvis defekt er det ofte varme som gjør at de streiker etter hvert.

Før jeg skiftet tennplugger igår startet den også nesten med en gang. Så tok jeg ut de gamle tennpluggene (se bilde) sprayet vinterkonserveringsolje inn i sylinderen, dro sakte i snora for å fordele det rundt og satte i nye tennplugger av riktig type. Den startet med en gang og røykte en del før den stoppet, men startet igjen like etter. Da skrudde jeg tomgangsskruen ytterligere opp, og da gikk den hele tiden. Stoppet og startet den en del ganger uten problemer. Jeg vet ikke om jeg har fikset problemet...

Her er bilde av gammel tennplugg:

bilde

Fargen på pluggen ser ikke gal ut, men om en plugg er kaputt betyr det normalt at det er sprekk i porselenet inni hullet der du ikke kan se, eller at kantene på metallet i tappen/bøylen der gnisten skal springe begynner å bli runde.

Det første lager stopp og alvorlig fusk mens det siste -som er normal slitasje-gir dårligere gnist og mer tungstartet og dauere motor.

Husk at gapet på pluggen skal sjekkes ihht instruksjonsboka. Endel maskiner skal ha annen gniståpning enn pluggen leveres med.

Mons

Var ute en langtur igår og før jeg startet sjekket jeg lufteskruen i lokket på tanken. Da jeg skrudde den enda mer ut hørte jeg "pffft"... luft som ville inn. Da kan det ha vært noe av årsaken?

Motoren stoppet et par ganger på tomgang under turen, men etter å ha pumpet bensinpumpen på tanken startet den. Dvs. etter å ha kjørt en stund og stoppet den med vilje for så å dra i snora, stoppet den etter noen sekunder.

Hvor er dreneringsskruen til flottørkammeret?

De gangene mine påhengere har stoppet har luftinga skrudd seg igjen. Litt irriterende at de gjør det, men sånn er det.

Og du har kontroll på impeller og kjøling?

Da motoren stoppet igår tok jeg av tennplugghetten og kjente på tennpluggen, den var litt for varm til å ta på. Hvor varme bør tennpluggene være?

Det kom ikke noe tydelig tykk kontrollstråle, kun noen vanskvetter da jeg hadde den på tomgang. Er det termostat? Prøvde å se da jeg kjørte men var vanskelig å se noe. Noen tips for å stake opp eller spyle kanalen til kontrollstrålen? Finnes det en plugg som kan åpnes for å spyle gjennom kjølekanalen? Ellers bør jeg vel skifte impeller.

Det skal også nevnes at ved pådrag går motoren hakkete noen sekunder før båten kommer opp i plan... det tar litt tid før jeg hører fullt pådrag fra motoren. Har dette noe å si?

Edited by kjetillunde (see edit history)

hva er betegnelsen på pluggene som står i?

Kjenner ikke disse motorene, men vanligvis er det en kontrollstråle som kommer ut høyere på stammen, ser mer ut som dette er kjølevann som kommer ut med eksos(?)

Hvis du tar av deksel over motoren, kommer det et uttak for en tynn slange på toppen eller ved siden av toppen (altså over motorblokka), der slangen går videre bakover? I tilfelle kan det være saltavleiringer som blokkerer utløpet av kontrollstrålen. Men som sagt, kjenner ikke disse motorene.

På Yamaha 9,9 går det en tynn kjølevannsslange fra sylindertoppen til et utløp helt bakerst under motorlokk. Slangen kan løsnes i begge ender for sjekk hvis ikke kommer "sladrestråle". Utløpet bak på stammen kommer ut et lite stykke over der eksosen kommer ut.