Smiley Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Var ute en langtur igår og før jeg startet sjekket jeg lufteskruen i lokket på tanken. Da jeg skrudde den enda mer ut hørte jeg "pffft"... luft som ville inn. Da kan det ha vært noe av årsaken? Ingen tvil om at det har vært vakuum på tanken som har forårsaket dette i alle fall. Om det ikke er hele problemet ditt, så er det utvilsomt en del av det (som nå er løst).... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Synes det så ut som du hadde et hull for "sladrestråle" rett ovenfor og til høyre (sett bakfra) for eksosen din. En liten hvit prikk på filmen ca. 5 cm. fra hjørnet på motoren? Mulig det bare var en hvit prikk også.... :-) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Diddn Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Hei. På denne motoren er det et lite hull på siden av stammen som det skal komme en kontrollstråle ut av. Ser ut som om hullet er tett. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 http://m.youtube.com/watch?v=BzlPuL6yjcw Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Ja jeg fant hullet til kjølestrålen. Prøvde å stake opp en ståltråd og da begynte det å komme antydning til vann. Men det er bare såvidt det renner ut noe der. Hvordan kan jeg stake opp mer? Er det en slange inni motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Sitter normalt en gummislange fra stussen og bort til eksossiden på motoren. Denne pleier å bli full av møkk,greit å ta den av og gjøre det rent. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Hvilken gummislange er det? Er det denne? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 (redigert) Her er iallefall hullet til kontrollstrålen på utsiden av motoren (der jeg har en ståltråd i). Det bare pipler vann der såvidt... Redigert 21.Mai.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 prøv med et tykt nylonsnøre - det følger slangen bedre Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjetillunde Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 (redigert) Men hvor er slangen? Er den på venstre siden når jeg er i båten å ser på motoren? Redigert 21.Mai.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Hadde vært bedre om du tok et bilde lengst bak (lengst fra deg når du er i båten). På Yamaha går slangen fra motorblokk, tar en sving bakover og ut nesten helt bakerst i bunnen av motorhuset. Er bare tredd på, ikke festet med slangeklemme eller strips. Finn toppen der tennpluggene står, og let etter slange ut fra motorblokk under. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Hadde vært bedre om du tok et bilde lengst bak (lengst fra deg når du er i båten). På Yamaha går slangen fra motorblokk, tar en sving bakover og ut nesten helt bakerst i bunnen av motorhuset. Er bare tredd på, ikke festet med slangeklemme eller strips. Finn toppen der tennpluggene står, og let etter slange ut fra motorblokk under. Ok, takk Søringen. Det skal jeg gjøre. :-) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Skal ta bedre bilder etterhvert. Kan denne gummislangen være for kontrollstrålen? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 (redigert) Er dette et naturlig sted at gummislangen til kontrollstrålen kommer ut? (rød sirkel på bildet) Den er festet med slangeklemme... Redigert 21.Mai.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 (redigert) Her er bilde bakfra: Redigert 21.Mai.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 (redigert) Nei dette er en slange med smørolje. Denne motoren har ikke noen slange som går fra blokken til hullet. Slik som yamaha, mercury/mariner og johnson har. Det en kanal inne i blokken som går frem til hullet, da jeg har aldri sett noen slange på denne motoren som går fra blokken til hullet. Jeg har hatt make motor med samme problem med at hullet til kontrollstrålen var tett. staket det opp, sprayet også inni hullet rengjøringspray og blåste med trykkluft. samt hadde en tynn bit av en fille på enden av ståltråden. Du kan jo prøve å kjøre motoren med systemrens fra maritim og se om det løser opp saltavleiringene inne i blokken, samt prøve å rense hullet med trykkluft og ståltråd/ tykt gøtt. Slangen du referer til er mest sannsynlig nr 29 på denne skissen: http://www.boats.net/parts/search/Tohatsu/Outboard/2003/M9.9D2/CYLINDER%20-%20CRANK%20CASE%20ASSEMBLY/parts.html Redigert 21.Mai.2014 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Jeg har hatt make motor med samme problem med at hullet til kontrollstrålen var tett. staket det opp, sprayet også inni hullet rengjøringspray og blåste med trykkluft. samt hadde en tynn bit av en fille på enden av ståltråden. Åja, takk for god info. Greide du å stake det rent da? Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 (redigert) Ja, men brukte trykkluft også samt tror jeg brukte brake cleaner til å rense hullet med. Dette er noen år siden så husker det ikke helt i detalj. Redigert 21.Mai.2014 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Ok. Er det skadelig å kjøre ståltråden langt inni hullet? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 25.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2014 Et litt annet spørsmål som kanskje burde vært i en annen tråd, men siden jeg har lagt ut bilder i denne tråden spør jeg her: Har denne motoren likeretter? Hvilke av ledningene gir da DC volt? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 25.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2014 Hvor er tappeskruen til flottørkammeret? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Tohatsu 9.9 2003 mod 2takter: Er det likeretter på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 (redigert) Vil bare oppdatere denne tråden med å si at problemet var så enkelt som feil type dødmannsknapp. Jeg fikk med en tynn dødmansknapp da jeg kjøpte båten og reknet med at den var tilpasset motoren, men det var den ikke. Etter å ha festet dødmannsknappen kunne det være 50% sjanse for kontakt. Og dersom jeg fikk start var det nok å bare såvidt berøre dødmannsknappen så stoppet motoren. Den til venstre fikk jeg med båten men var feil type, den til høyre fant jeg ut var den riktige. Etter dette har motoren gått som en klokke! Redigert 1.Juni.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 9.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2014 Idag fikk jeg et nytt problem med motoren. Jeg hadde vært ute å dorget en del timer i solsteika idag og sjekket bensintanken og merket at jeg hadde lite bensin men nok til å komme hjem. Da døde motoren. Startet greit igjen men døde raskt. Nyttet ikke gi gass heller, den bare døde. Jeg fant ut at ved å klemme på bensinpumpa mens jeg kjørte sakte døde den ikke. Straks jeg gasset på døde den, så jeg måtte kjøre på tomgang hjem mens jeg klemte på bensinpumpa hele tiden. Prøvde å legge bensintanken skjevt for jeg tenker det var bensintilførsel problem. Det hjalp ikke, det var mye bølger fra annen båttrafikk også så det gynget veldig. Etter en halvtimes tur i tomgangsfart fikk jeg plutselig gasset den i plan, kjørte rett til marinaen og fylte full tank. Den startet og gikk greit den lille biten som var igjen til båtplassen. Det skal sies at på vei ut senket den plutselig turtallet et par ganger uten at jeg rørte gassen, men kom tilbake av seg selv. Da tenkte jeg ikke mer på det. Er det bensinpumpa som kan være gåen som noen nevnte? Membranen? Eller bør jeg kjøpe ny tank? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Etter jeg fylte full tank igår har det ikke vært problemer. Høres dette ut som rusk i forgasser eller problem med bensintilførsel? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.