Jump to content

Tohatsu 9.9hk startvansker

kjetillunde

Recommended Posts

Var ute en langtur igår og før jeg startet sjekket jeg lufteskruen i lokket på tanken. Da jeg skrudde den enda mer ut hørte jeg "pffft"... luft som ville inn. Da kan det ha vært noe av årsaken?

Ingen tvil om at det har vært vakuum på tanken som har forårsaket dette i alle fall. Om det ikke er hele problemet ditt, så er det utvilsomt en del av det (som nå er løst)....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Synes det så ut som du hadde et hull for "sladrestråle" rett ovenfor og til høyre (sett bakfra) for eksosen din. En liten hvit prikk på filmen ca. 5 cm. fra hjørnet på motoren? Mulig det bare var en hvit prikk også.... :-)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Ja jeg fant hullet til kjølestrålen. Prøvde å stake opp en ståltråd og da begynte det å komme antydning til vann. :smiley: Men det er bare såvidt det renner ut noe der. Hvordan kan jeg stake opp mer? Er det en slange inni motoren?

Hadde vært bedre om du tok et bilde lengst bak (lengst fra deg når du er i båten). På Yamaha går slangen fra motorblokk, tar en sving bakover og ut nesten helt bakerst i bunnen av motorhuset. Er bare tredd på, ikke festet med slangeklemme eller strips. Finn toppen der tennpluggene står, og let etter slange ut fra motorblokk under.

Hadde vært bedre om du tok et bilde lengst bak (lengst fra deg når du er i båten). På Yamaha går slangen fra motorblokk, tar en sving bakover og ut nesten helt bakerst i bunnen av motorhuset. Er bare tredd på, ikke festet med slangeklemme eller strips. Finn toppen der tennpluggene står, og let etter slange ut fra motorblokk under.

Ok, takk Søringen. Det skal jeg gjøre. :-)

Nei dette er en slange med smørolje. Denne motoren har ikke noen slange som går fra blokken til hullet. Slik som yamaha, mercury/mariner og johnson har. Det en kanal inne i blokken som går frem til hullet, da jeg har aldri sett noen slange på denne motoren som går fra blokken til hullet.

Jeg har hatt make motor med samme problem med at hullet til kontrollstrålen var tett. staket det opp, sprayet også inni hullet rengjøringspray og blåste med trykkluft. samt hadde en tynn bit av en fille på enden av ståltråden.

Du kan jo prøve å kjøre motoren med systemrens fra maritim og se om det løser opp saltavleiringene inne i blokken, samt prøve å rense hullet med trykkluft og ståltråd/ tykt gøtt.

Slangen du referer til er mest sannsynlig nr 29 på denne skissen:

http://www.boats.net/parts/search/Tohatsu/Outboard/2003/M9.9D2/CYLINDER%20-%20CRANK%20CASE%20ASSEMBLY/parts.html

Redigert av Diddn (see edit history)

Jeg har hatt make motor med samme problem med at hullet til kontrollstrålen var tett. staket det opp, sprayet også inni hullet rengjøringspray og blåste med trykkluft. samt hadde en tynn bit av en fille på enden av ståltråden.

Åja, takk for god info. :smiley: Greide du å stake det rent da?

Vil bare oppdatere denne tråden med å si at problemet var så enkelt som feil type dødmannsknapp. Jeg fikk med en tynn dødmansknapp da jeg kjøpte båten og reknet med at den var tilpasset motoren, men det var den ikke. Etter å ha festet dødmannsknappen kunne det være 50% sjanse for kontakt. Og dersom jeg fikk start var det nok å bare såvidt berøre dødmannsknappen så stoppet motoren.

Den til venstre fikk jeg med båten men var feil type, den til høyre fant jeg ut var den riktige. Etter dette har motoren gått som en klokke! :smiley:

bilde

Redigert av kjetillunde (see edit history)

Idag fikk jeg et nytt problem med motoren. Jeg hadde vært ute å dorget en del timer i solsteika idag og sjekket bensintanken og merket at jeg hadde lite bensin men nok til å komme hjem. Da døde motoren. Startet greit igjen men døde raskt. Nyttet ikke gi gass heller, den bare døde. Jeg fant ut at ved å klemme på bensinpumpa mens jeg kjørte sakte døde den ikke. Straks jeg gasset på døde den, så jeg måtte kjøre på tomgang hjem mens jeg klemte på bensinpumpa hele tiden. Prøvde å legge bensintanken skjevt for jeg tenker det var bensintilførsel problem. Det hjalp ikke, det var mye bølger fra annen båttrafikk også så det gynget veldig. Etter en halvtimes tur i tomgangsfart fikk jeg plutselig gasset den i plan, kjørte rett til marinaen og fylte full tank. Den startet og gikk greit den lille biten som var igjen til båtplassen.

Det skal sies at på vei ut senket den plutselig turtallet et par ganger uten at jeg rørte gassen, men kom tilbake av seg selv. Da tenkte jeg ikke mer på det.

Er det bensinpumpa som kan være gåen som noen nevnte? Membranen? Eller bør jeg kjøpe ny tank?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...