Jump to content

Import av båt fra USA

Geir79

Recommended Posts

eHar vært inne på tanken å importere båt fra USA.

Er det noen seriøse "meglere" i Norge som ikke tar seg altfor mye betalt?

Hva vil det koste å få sendt en båt fra USA til Norge.

Er det vanlig at båtene og motorene er CE-godkjent i USA?

Er det eventuelt andre land det kan være kurant å importere fra?

Noen som har noen nettsider for bruktbåt i utlandet? (utenom ebay)

CE er vel en forkortelse for Conformité Européenne, og er en pålagt merking for å omsette produkter innen EØS området, slik at det er nok ingen automatikk i at produkter som er solgt i USA er CE merket, selv om mange sikkert er det.

Det finnes en hel del meglere som selger båter i USA, også skadede båter osv. Frakt kan bestilles gjennom flere fraktselskaper, meglere for shipping, Jetcarrier og andre steder, prisen kommer nok veldig an på typen båt, og hvem man sender med.

Motor er problem nummer en -- CE-regelverket er lagt opp slik at det skal egentlig ikke være mulig å importere fra USA. Hvis ikke du finer en EU-produsert båt eller EU-spec'et USA-båt med full CE-dokumentasjon, som du kan importere, må du regne med å slite en del. Kort sagt er slik import ikke en "frøkensport". Se f eks denne artikkelen. Hvis du ikke har et troverdig kontrollorgan i ryggen som dokumenterer at motoren møter CE-spec, vil du møte veggen -- og må eventuelt skifte motor for å få båten inn.

Det er enklere å importere fra EU og det er mange steder det er mulig å få tak i båter til en rimelig penge der alt du behøver å gjøre er å betale mva ved innførsel (du venter selvsagt til hk-avgiften faller bort 01.07.2014). :smiley:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

• 1 month later...

Godt det dukket opp en ny tråd angående dette.

Jeg har kikket litt selv da jeg har lagt min elsk på Bayliner, men blitt skremt fra tanken fra gamle forumtråder her.

Ser disse driver med eksport til EU og CE-certificate, har sendt en forespørsel for å høre deres erfaringer med dette.

http://www.marineconnection.com/

Mye bra båter der og.

Overraskende få US produsenter som CE-merker. De gjør det på de få båtene de bygger om til 220V for eksport. Jeg sjekket opp i dette for 3-4 år siden, finnes også en link her ett sted til det. Min konklusjon er at motorene er ett lite h........ Du må på så nye motorer at fabruikantene dokumenter de møter de nye miljøkravene som kom i 2003 (tror jeg). Mange US produsenter lagde ikke motorer for dette før etter 2006 (eller kunne ikke dokumentere før det). Men nå har det gått 4 år siden jeg sjekket opp, nye regler kan ha tilkommet, fordelen er at bruktutvalget vil nå være større med 2006 og nyere. Jeg vil også anbefale EU-import da CE-merking er på plass og det vil nå etter 01.07, kun være MVA. mange land i Europa er også like billig som USA på båt nå så. Men også Norge er billig blitt, så ikke sikkert du henter så mye som du tror på import, kommer an på alder på båt. Nyere båter, mer å hente på import.

• 3 weeks later...

Jeg var i kontakt med Donzi en stund siden, de svarte meg på mail:

All models of Donzi are CE approved.

Så etter at HK avgiften nå er borte, så lever igjen min drøm om en Donzi Classic 22`

Overrasker meg hvis Donziene kan importeres og settes rett på sjøen i Norge. Hvorfor? Fordi det er for godt til å være sant.

Da bør du også sjekke når de begynte med dette. Tviler sterkt på at min er CE-godkjent.

• 3 months later...

Jeg har lenge vært inne på dette med å importere en båt fra USA. Jeg har ikke råd til å lkjøpe nytt, så derfor gåt jeg for eldre, men siden jeg reiser over og velger ut selv, vil jeg kunne være sikker på hva jeg eventuelt får og da føler jeg at mye er gjort.

Punkt to er en utfordring som jeg synes er verre. Det er ikke så lett å få svar på om noen vil ta med seg båt fra USA til Europa, enten som dekkslast eller på Ro-Ro. Er det noen poå formumet som har kontakt med noen som vil frakte båter på 45 fort og opp til 60 fot fra USA til Europeisk havn ?

Når det gjelder CE merking, er det et issue som først oppsto i -97 Kan dette da være aktuell problematikk på båter som er bevislig eldre enn dette ?

MVH

Åmøybu

Hvis det er en EU produsert båt, produsert før 1997 og eksportert til US, kan den "re importeres" uten krav om CE merking.

Båter produsert utenfor EU, skal CE merkes når de importeres til EU/EØS land uansett når de er produsert. OG de skal tilfredstille dagens krav.

Vurderte å importere en eldre Trawler med 2 stk VP motorer for noen år siden. Fikk da beskjed av www.ceproof.com

Glem det, de motorene vil aldri bli godkjente I EU. Selv om de er produsert I Sverige. De tilfredstiller ikke dagens krav.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg gjennomførte CE godkjenning på min Wellcraft I fjord. Selve papir prosessen kom på ca 25 000 kr. I tillegg kommer endringene som må gjøres, som for eksempel, brannsikre drivstoff slanger, automatisk brannslukking, stengekraner, godkjenning av 110/220V anlegg osv. Er motorene elder enn ca 2006 må de byttes. Man kan bruke motorer som ikke tilfredsstiller kravene fra 2006, men da må man dokumentere at motorene har befunnet seg i Norge siden før kravene ble innført. Jeg har satt inn TAMD41 motorer som jeg har kjøpt brukt i Norge. Den gangen min båt ble importer var det uansett ikke aktuelt å importere båten med 2 x V8 bensinmotorer pga hk avgiften.

Åmøybu:

Om du tenker seriøst på dette så har jeg alle de kontaktene du etterspør.

Kan hjelpe til med internfrakt i US, CE merking og ro-ro frakt.

Kontakt meg gjerne på melding så skal jeg forsøke å svare på dine spørsmål...

Mvh Jardar

• 6 years later...