Jump to content

Trenger tips for å stille inn Furuno DFAX 208 - Mark2 værfax

grawis

Recommended Posts

Jeg har fått meg en gammel Furuno DFAX 208 - Mark2, litt av en klump, til å bli smånostalgisk av.

Jeg har greid å få inn værkart i mengder fra en tysk stasjon, tror jeg. Men er usikker på hvordan dette fungerer når det gjelder norske stasjoner. Ifølge bruksanvisninga kan jeg stille inn disse verdiene:

Zone number

Station number

Channel number

Picture mode

Og så er det to verdier til som dukker opp av seg selv, alt etter verdiene angitt ovenfor:

Call sign

Frequency

For å ta det siste først, frekvens, all navtextrafikk skal jo foregå på 518 kHz, men i dette feltet vises helt andre frekvenser, for eksempel 3622,5 kHz. Hva er dette? Værkartene jeg har fått ned så langt kom ned på frekvensen 7880 kHz.

Og så var det alle disse verdiene som skal stilles inn, hva skal jeg skrive inn? Her er et utdrag fra manualen til værfaxen, det svarte feltet er displayet.

bilde

Veldig vanskelig å finne gode råd om dette på nettet, og manualen er litt ufullstendig, så håper noen kan hjelpe! :-)

Værfax og Navtex et jo helt forskjellige ting. Frekvensene 3622 og 7880 er værfax-frekvensene til Deutsche Wetterdienst, som sender fra Hamburg / Pinneberg.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Værfax og Navtex et jo helt forskjellige ting. Frekvensene 3622 og 7880 er værfax-frekvensene til Deutsche Wetterdienst, som sender fra Hamburg / Pinneberg.

Fortell mer! :-)

Tja, hva vil du vite? Navtex er jo bare en "simpel" protokoll for sending av maritime sikkerhetsvarsler i tekstformat, se http://no.wikipedia.org/wiki/Navtex. Krever i praksis lite av mottakerantenne.

Værfax er jo en vanlig fax-protokoll og krever større båndbredde = mer vrient å stille inn og få "ungarbled".

De to stasjonene du mottar fra, er begge tyske. De er bra mottaksforhold for dem i Norge, forutsatt en noenlunde godt tunet antenne. Har rigget til litt i hagen hjemme, og de durer inn, spesielt om dagen (men jeg har dårlig tunet antenne).

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Jeg har foreløpig kobla faxen til akterstagsantenna mi, ganske okei signal inn, ser det ut for, men vil nok at hfen min skal få akterstagsantenna tilbake etter hvert.

Jeg ser at jeg har rota litt med hva som er hva her, navtexen er altså tekst, men jeg får heller ikke inn noen slike. Skal ikke dette gå automatisk så snart en av navtexstasjonene begynner å sende?

Hmmm Grawis, dette er uklart for meg. Du har koblet faxen til akterstaget men ikke HF'en? Hva er det som mottar fax-signalene da? Eller har faxen sin egen antenne?

Skal Navtex'en motta signaler, må jo den være koblet til en antenne. Har du en separat Navtex-boks? Og den er koblet til akterstaget?

Jeg har foreløpig kobla faxen til akterstagsantenna mi, ganske okei signal inn, ser det ut for, men vil nok at hfen min skal få akterstagsantenna tilbake etter hvert.

Jeg ser at jeg har rota litt med hva som er hva her, navtexen er altså tekst, men jeg får heller ikke inn noen slike. Skal ikke dette gå automatisk så snart en av navtexstasjonene begynner å sende?

Joa, navtexen mottar straks stasjonene sender. Men det gjør de ikke "hele tiden", slik værfaxene fra Tyskland gjør.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Hmmm Grawis, dette er uklart for meg. Du har koblet faxen til akterstaget men ikke HF'en? Hva er det som mottar fax-signalene da? Eller har faxen sin egen antenne?

Skal Navtex'en motta signaler, må jo den være koblet til en antenne. Har du en separat Navtex-boks? Og den er koblet til akterstaget?

Joa, navtexen mottar straks stasjonene sender. Men det gjør de ikke "hele tiden", slik værfaxene fra Tyskland gjør.

Jeg har nettopp fått værfaxen, og akkurat nå har den fått låne hf-antenna. Etterhvert skal jeg få ordnet egen værfaxantenne, men nå driver jeg bare og tester enheten. Men ja, den står på hele tida for tida.

Du kan jo velge en litt frekkere løsning. Koble en PC til HF-radioen og få Navtex og værfaxer inn i den...

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Jeg har fått meg en gammel Furuno DFAX 208 - Mark2, litt av en klump, til å bli smånostalgisk av.

Apparatet ditt er først og fremst en Værfax-mottaker. Navtex er noe annet.

Furuno DFAX 208-serien kom i forskjellige varianter: med Navtex og uten Navtex.

DFAX 208 var uten Navtex

DFAX 208A var forberedt på installasjon av Navtex

DFAX 208N var med Navtex

Hvis apparatet ditt har Navtex, må du inn i menyen og fortelle apparatet hvilke Navtex-sendere du skal ta imot, og i tillegg må du gjøre et valg på hvilke meldingskategorier den skal motta.