Fantino Startet 16.Mai.2014 Del på Facebook Startet 16.Mai.2014 Isolasjonstransformatorer virker å være svært overpriset. Hva med å lage en DIY sak med utgangspunkt i denne saken? http://www.aliexpress.com/item/220v-220-220v-transformer-isolation-transformer-1000w/1680128364.html Har noen forslag til hvordan lage inrush/surge-arrestor, samt hva som må til for å få denne saken til å bli lovlig?... Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Hmm Vet ikke helt hvor jeg skal begynne... Første som må gjøres med den der er å sette på nye terminaler som er berørings sikre, ala sokkerbit eller rekkeklemmer. Andre jeg legger merke til er at den ser ut til å være tørrviklet, det vil si at vikklingene ikke har lakkert mellomlagspapir, uten dette virket papiret som et trekkpapir....... Isoleringstrafoer i bår bør være lakkerte og tropeisolert (F merke) Gode trafoer koster peng , beklager ... Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Fantino Svart 16.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 Ja, det er sikkert ikke rett frem. Et alternativ er denne, der det står (slik jeg oppfatter det) at den kan leveres med b-grade, f-grade eller h-grade: http://www.aliexpress.com/item/Marine-single-phase-transformer-matine-cxd-2-5kva-transformer/1656161072.html Nå var det jo ikke bilder av selve trafoen her, men den oppgis jo å være for marint bruk, dryppsikker og beskyttet mot diverse sprut osv - dog ikke neddykkbar, men det er vel ingen? Hvilken av disse gradene er "best"? (B, F eller H) Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 16.Mai.2014 Del på Facebook Svart 16.Mai.2014 H er best... Disse grads bokstavene indikerer hvilke temperatur som transformator tåler under belastning. (Egentlig endring av temperatur i forhold til omgivelses temperatur) Merk at dette har ingenting med IP grad å gjøre. A 105 *C B 130 *C F 155 *C H 180 *C Grad H er også kallt "Hospital" grade til bruk i utstyr på sykehus. Dette er den beste graden som du spør om. Selv om en trafo har H-grad, så kan den allikevel være helt ubrukelig ombord i en båt. Denne "graden" viser ikke hvor robust trafoen er mot ytre påvirkning. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 17.Mai.2014 Del på Facebook Svart 17.Mai.2014 Hei Denne er laget for formålet, Dette er en ringkjerne transformator og er dobbelt isolert. http://www.noratel.no/content/view/full/5054 Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Gunga Din Svart 17.Mai.2014 Del på Facebook Svart 17.Mai.2014 den ser helt OK ut freleander2002 tror man skall ha minst 3600 VA....dvs kunne få ut litt kræm på sekundærsiden...varmvannbereder + varmevifter alt støvsuger...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fantino Svart 17.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2014 Prisanslag? Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Veiledende 6,4 båtlapper :( Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
olews Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Jeg viklet mange transformatorer i min ungdom. Det er ikke særlig vanskelig. Du må velge E type blikk med åk transformatorer, ringkjerne er litt vanskeligere siden du må ha tråden over på en skyttel. Siden det er 1:1 spenningsoverføring er det like mange viklinger på både primær og sekundær siden, du kan ha flere uttak slik at 190V på brygga kan bli til 230 V ut, men da bør du ha en regulator så du ikke plutselig har 270 V ombord. Vi snakker fort om ganske mange kg kobbertråd og jern, 10A er 2.3 kW og det er en passe stor trafo, skal du opp i 16A blir det et beist! Etter at du har viklet trafoen må du ta hånd om det elektriske, den skal være dobbeltisiolert og trygg for berøring også i fuktig salt miljø som på sjøen. Dessuten må du ha litt elektronikk som ikke legger den inn med full last, en slik induktiv last har en lei tendens til å knekke vanlige raske sikringer, ikke alle har trege sikringer. Så kommer overspeningsvern som du sikkert vil ha, jordfeilbryter på primærsiden, sikringer etc. Det blir er spennende prosjekt ! Post bilder om du går i gang. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Lars H. Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Når det gjelder softstart, har jeg laget en enkel løsning med et 230V relé og en effektmotstand for å ta innrushstrømmen fra ringkjernetrafoen. Dette fungerer stort sett bra, men noen steder jeg kobler til er nok sikringen i stolpen på land "flinkere" enn andre steder, slik at den slår ut og jeg må slå den inn igjen. Så, er det noen som har et koblingsskjema til en litt bedre softstartløsning? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dinamo Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Isolasjonstransformatorer virker å være svært overpriset. Hva med å lage en DIY sak med utgangspunkt i denne saken? http://www.aliexpress.com/item/220v-220-220v-transformer-isolation-transformer-1000w/1680128364.html Har noen forslag til hvordan lage inrush/surge-arrestor, samt hva som må til for å få denne saken til å bli lovlig?... Denne transformatoren er priset i US$. Dermed mistenker eg at den er laget i USA. I USA har dei 60 Hz vekselstrøm mot det europeiske 50 Hz. Dermed so kan der vera for lite jern i trafoen til å tåla påstempla effekt i europa, det er noko som ogso bør avklarast. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Dei som seatronic selger til båt er berre ip grad 21 om eg husker rett. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
eiaro Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Når det gjelder softstart, har jeg laget en enkel løsning med et 230V relé og en effektmotstand for å ta innrushstrømmen fra ringkjernetrafoen. Dette fungerer stort sett bra, men noen steder jeg kobler til er nok sikringen i stolpen på land "flinkere" enn andre steder, slik at den slår ut og jeg må slå den inn igjen. Periodetiden til nettet er vel på 20ms, og relèet slår vel over rimelig mye raskere? Kan en NTC være løsningen? Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Hva med en tilslagsforsinkelse på reléet slik at trafoen får lengre tid til "opplading". Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Bonus Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Et tidsrele med kraftig nok kontaktsett, eller en kontaktor styrt av et tidsrele f.eks. Har brukt det selv i andre applikasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Lars, hvordan får du relèet til å funke på vekselstrøm ? Blir det ikke samme prinsippet som en ringeklokke, relè står å klaprer ? En vanlig måte på strømbegrensing er å bruke en komponent som varierer motstand i forhold til strøm og spenning, f.eks. ntc motstand. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Lars H. Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Hørt om vekselstrømrelé/kontaktor? Noen forslag til verdi på NTC-motstand? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chris284 Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Har hørt om det, for lenge siden, bruker mest dc relèer idag. Men den gamle ringeklokken gikk på 6 volt ac. En jeg bruker i mindre skala er NTC C60-11 5A, den tåler imidlertid maks 5A som betegnelsen tilsier. Skal se om jeg finner noen på 10 A eller mer. Kanskje en som tåler 15A er bedre. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Lars H. Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Periodetiden til nettet er vel på 20ms, og relèet slår vel over rimelig mye raskere? Kan en NTC være løsningen? Jeg vet ikke hvor raskt reléet er. Jeg skal til helgen om typebetegnelsen står på det. Finner jeg den, har vel ELFA datablad på reléet. Jeg kjøpte det i hvert fall hos dem. Jeg mener jeg har funnet det rette reléet hos dem, men er ikke sikker. Det har en tilslagstid på 8ms. Muligens jeg kunne flytte spoletilkoblingene over på sekundæren? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chris284 Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Har noen 10A NTC som kan brukes. Er noe jeg bruker på litt større trafoer. Send en IM om noen har interesse. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
eiaro Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Muligens jeg kunne flytte spoletilkoblingene over på sekundæren?Det er bare en (båt)vitenskaplig måte å finne det ut på: Prøv og rapporter! :) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Jeg har denne typen: http://www.victronenergy.com/isolation-transformers/isolation-transformers-2000va-3600va-7000va/ Fungerer prikkfritt. Er mer enn skeptisk til hjemmesnekrede utførelser. Hva med CE-merking, godkjenning etc.? Det er tross alt 230 VAC utstyr vi snakker om her. Det er ikke slik at enhver som ønsker det kan begynne å produsere skilletrafoer med motstandskretser etter eget forgodtbefinnende. Bare som en liten ting til ettertanke. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Har satt meg litt på sidelinja og suger til meg kunnskap. Hadde ikke planer om å vikle selv, men synes det er litt gøy å finne ut om det finnes gode og billige løsninger på utstyr jeg synes virker overpriset. For øyeblikket ligger delene til min foreløpig virtuelle Arduino baserte laderegulator/Ah-meter rett bakom skjermen her, så det prosjektet kommer først i køen når jeg en gang måtte ha tid og få "ånden" over meg. Denne løsningen for "inrush current limiter" så vel noenlunde fornuftig ut? http://www.instructables.com/id/Controlling-the-Inrush-Current-Required-by-Large-T/all/?lang=pt Antar en slik delay-krets evt. kan kjøpes ferdig også, evt. rele med innebygget forsinkelse. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 OT: Oooo, det Arduino prosjektet du nevner du har liggende må du lage en tråd på her inne Fantino. Har selv akkurat begynt å skrape litt i Arduino verdenen Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
eiaro Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Det er ikke slik at enhver som ønsker det kan begynne å produsere skilletrafoer med motstandskretser etter eget forgodtbefinnende. Er du sikker på det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.