Jump to content

DIY isolasjonstransformator

Fantino

Recommended Posts

Det er stor forskjell på å bygge noe for seg selv og å produsere for salg. Sistnevnte kan ikke selges uten nødvendige godkjenninger og det er ganske strenge regler. Hobbyprosjekter derimot går stort sett under radaren. Det fritar ikke for å vite hva du gjør å ha et minimum av kompetanse om hva du kobler til strømnettet, 230 VAC (10-16 Amp kurser) er ikke å spøke med. Mange branner oppstår pga varmgang. Å vikle seg en transformator er den lette delen.

Ole
S/Y Algol

Har noen 10A NTC som kan brukes. Er noe jeg bruker på litt større trafoer.

Send en IM om noen har interesse.

Hei.

Kan du skaffe en passende NTC-motstand, er jeg interessert og sender deg en IM. 10A høres greit ut, men fler data ønskes. Så langt har jeg kommet frem til følgende kobling for ny soft-start. Relé, transistor og andre komponenter har jeg i roteskuffen bortsett fra en passende NTC-motstand. På skjemaet er det motstanden (ikke NTC'n) og kondensatoren som bestemmer tidsforsinkelsen før NTC'n forbikobles. Verdien på NTC'n er viktig slik at den begrenser inrushstrømmen til under 6A som vel er den laveste verdien på landstrømstolpene jeg har sett. Skilletrafoen min er forresten en 2300VA ringkjernetrafo som er beskyttet med 10A sikring på sekundæren.

softstart3.gif

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

OT:

Oooo, det Arduino prosjektet du nevner du har liggende må du lage en tråd på her inne Fantino. Har selv akkurat begynt å skrape litt i Arduino verdenen :thumbsup:

Hvis jeg noengang kommer så langt så hadde jeg tenkt det ja. Har allerede startet en tråd, men foreløpig har jeg bare fått gjort noen testkoplinger og kjørt et enkelt program for avlesing av analog inngang så jeg venter til det evt. blir litt mer substans..

Det er stor forskjell på å bygge noe for seg selv og å produsere for salg.

DSB er nok ikke helt enige i dette: Elektrisk utstyr skal være CE-merket. Dette er produsentens bekreftelse på at utstyret er utført og testet i henhold til relevante normer, slik at det oppfyller gjeldende sikkerhetskrav.

Hva du forøvrig ellers kan gjøre kan du lese her:

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/

Jeg vil tro at det ikke er kritisk hvem som utfører produktet men mer at jobben og produktet er utført i samsvar med regelverket som oftest innebærer samsvarserklæring og CE-merking, dog har regelverket enkelte unntak.

Det er jo ikke akkurat elektrikere som setter sammen de lysarmaturene produsert i Kina og som omsettes på det norske markedet men de skal være både merket og produsert iht. gjeldende normer/regelverk. Ofte er CE-merkingen ok men det slurves i svært mange tilfeller med samsvarserklæringen som gjerne ikke medfølger en lampett etc. Det skal den faktisk gjøre.

Tar varen fyr og frambringer etterforskning følger nok en grundigere utredning. Da er det ok å ha tingene iorden.

DSB er nok ikke helt enige i dette: Elektrisk utstyr skal være CE-merket. Dette er produsentens bekreftelse på at utstyret er utført og testet i henhold til relevante normer, slik at det oppfyller gjeldende sikkerhetskrav.

Du er selv produsenten, og du kan selv samsvarserklære og følgelig CE merke. Bare pass på at man kommer inn under forskrift om elektrisk utstyr. Basert på samsvarserklæringen kan du ringe en trikker til å montere utstyret inn i anlegget ditt. (det er mulig det er noen unntak som gjør at du som produsent kan montere apparatet selv, men du som en ansvarlig produsent finner fort ut av dette)

Ellers må man bite merke i at den som er ansvarlig for CE merkingen alltid vil være innenfor EØS. Så om du importerer en potetskreller fra DX og produsenten ikke har en representant i EØS... Da har du plutselig dette ansvaret.

Redigert av eiaro (see edit history)

Det var noe slikt jeg tenkte på, dvs. om en fagmann kunne godkjenne til syvende og sist og at det da ville være lovlig.For å samsvarserklære antar jeg at en må/søke om en eller annen form for ansvarsrett? (Vet en kamerat søkte og fikk ansvarsrett for i alle fall mer enn ett "fag" da han bygget hus, på tross av nix og null utdanning/erfaring på temaet ut over en intens interesse for bygging av hus, naust og hytter generelt :smiley: )

Uvitenhet gir ikke fritak for ansvar. Utsteder du en samsvarserklæring så sier du at dette produktet oppfyller alle sikkerhetskravene, og du åpner for erstatningsansvar og straffeansvar. Hvor langt det går vet jeg ikke....

Jeg er ikke i tvil om at mange folk her inne har mer enn nok kunnskap til å vite når sikkerhetskravene er oppfylt. Vet du ikke hva jeg snakker om så bør du ikke gjøre dette selv. :-)

Å ha ting lovlig betyr at reglene må følges, det er ikke nok å ha kunnskap (sertifikater) det må også være et selskap bak som har ansvar med de nødvendige forsikringer bak der igjen. Som nevnt over erstatningsansvar og straffeansvar. En elektiker kan ikke legge opp ting på egenhånd uten et selskap etc som står for ansvaret. Det er godkjenninger foran og bak, men har nok vært nødvendig for å gjøre installasjonene trygge. Skal du selge noe eller utføre arbeid mot betaling er det vel en selvfølge at regleverket følges.

Bygger man noe privat så sniker man seg stort sett under radaren og det går jo stort sett bra, men i prinsippet kan man bli straffeansvarlig om det går galt. En brann i skilletrafoen som fører til at en barnafamilie stryker med er ikke noe moro å tenke på.

Det ver faktisk ikke fritt fram for 12/24 anlegg heller, det går en grense på 200 W (VA for vekselstrøm). Dette har betydning for f.eks. ankervinsj og baugthruster, de drar fort vekk 1 kW eller mer.

Personlig gjør jeg tingene sjøl, men det er altså ganske ofte et brudd på regelverket.

Ole
S/Y Algol

Eneste jeg har hørt om 12V og 200VA begrensing er ikke over 200VA transformator i brennbart materiale... Og da var det snakk om 12v lysanlegg i hus. Men er en del år siden jeg var borte i den, så vet ikke engang om det gjelder lenger?

Men mange tror at så lenge det er under 50v så kan en koble selv, og det stemmer ikke mener jeg? Det er forskjell på svakstrøm og lav-volt. Mener det er mange tilfeller der 12V ikke er svakstrøm, og kan falle innenfor det en må ha autorisert elektriker/trikker for.

Men en har jo lov til å koble opp starteren i båten selv, som er "høy-strøm". Men tror ikke en kan koble opp alt slags 12V lys i hus selv. Så riktig svar må vel noen innen nevnte kategorier her inne komme med riktig oppklaring på.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Det eneste stedet jeg vet det er en 50V og 200 VA grense er i forskrift om elektroforetak, der det åpnes for å bruke ufaglært til å koble lavspenningskretser (<50V) i en registret virksomhet.

Fritidsbåter er forsåvidt gitt en del unntak i forskrift om maritime elektriske anlegg, men den som forestår prosjektering, utførelse, endring eller vedlikehold skal fortsatt være kvalifisert til det som skal utføres. Sånn sett er det nok ikke mer "lov" å koble starteren selv enn det er å koble 230V i huset.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...