Jump to content

Plassere båtbatteri ved siden av bensintank - farlig?

DIYglenn

Recommended Posts

Hei!

Ser litt på båter med innenbordsmotor (og da fast tank), men legger merke til at veldig mange har bensintanken plassert rett ved motor, og gjerne batteriet mellom motor og bensintank.

Jeg er mest vant til båter med påhengere, og da var alt elektrisk på en side, og drivstoff på den andre siden av båten, kanskje en tankmåler ble lagt over til plasttanken på motsatt side.

Er det ikke farlig å ha batteri og bensintank plassert så nærme hverandre?!

I en ideell verden så er vel bensintank aldeles tett, og lufting går utav båten via slange. Påfylling er på rekka lenger framme antagelog. Så det bør ikkje skape hodebry som eg kan komme på i farten.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

På min skibsplast 2005 er også batteriene nesten inntil bensintanken. Så lenge lufting er god tror jeg ikke det er så farlig.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

tenk på følgenden hendelse ( dette har jeg sett med egne øyne -mange ganger )

halv gammel båt med slurvete el. installasjon og f.eks en gjeng med ungdommer ombord.

de ankommer bensinpumpa , drar pistolen ned i i båten og fyller påhenger tanken nede i båten.

faren for å søle en skvett er overhengende, Deretter vrir de om nøkkelen og freser videre.

Hvis det skulle være dårlig kontakt et sted nedi ormebolet er alle betingelser for eksplosjon til stede.

Er fryktelig rart at ikke går galt oftere .

Moral - fyll tanken oppe på kaien og sjekk og etterse el . installasjonen.

Edited by is_620 (see edit history)