S/Y Emma Startet 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2014 Nå har jeg bestilt en (brukt) AIS Sart til båten. Men jeg ønsker å teste denne i virkeligheten for å sjekke om alarmen går av på AIS-en og kartplotteren om bord, og hvordan det høres ut. Kan jeg kjøre båten innerst i en fjord (10 nm fra nærmeste skipstrafikk) og løse ut AIS Sart-en der? Om jeg varsler på VHF på kanal 16 til eventuelle mottakere først, burde vel det gå greit? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
LALUNA II Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Det bør du ikke gjøre kan utløse svær redning aksjon på et øyeblikk. de rekker lenger enn du tror :-) sjekk med øvrigheten eller leverandører om det er en lovlig måte å teste de på et:-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
ÅtteGlass Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Jeg kjenner bare Jotron sin AIS-SART, men den har en testfunksjon hvor du starter en selvtest som aktiverer GPS'n og sender ut et signal som består av MMSI nummeret og teksten "SART TEST". Signalet går live på AIS frekvensen. Så kommer det an på mottakerapparatene rundt omkring hvorvidt dette vises eller ei. En mottaker som er forberedt på SART vil ignorere signalet om du ikke spesielt åpner opp for det i menyen (hvilket du selvfølgelig gjør på ditt eget apparat før testen). Mottakere som ikke er forberedt på SART vil vise et vanlig symbol og teksten "SART TEST". Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.