Jump to content

Hvordan teste AIS Sart?

S/Y Emma

Recommended Posts

Nå har jeg bestilt en (brukt) AIS Sart til båten. Men jeg ønsker å teste denne i virkeligheten for å sjekke om alarmen går av på AIS-en og kartplotteren om bord, og hvordan det høres ut.

Kan jeg kjøre båten innerst i en fjord (10 nm fra nærmeste skipstrafikk) og løse ut AIS Sart-en der? Om jeg varsler på VHF på kanal 16 til eventuelle mottakere først, burde vel det gå greit?

Jeg kjenner bare Jotron sin AIS-SART, men den har en testfunksjon hvor du starter en selvtest som aktiverer GPS'n og sender ut et signal som består av MMSI nummeret og teksten "SART TEST". Signalet går live på AIS frekvensen. Så kommer det an på mottakerapparatene rundt omkring hvorvidt dette vises eller ei.

En mottaker som er forberedt på SART vil ignorere signalet om du ikke spesielt åpner opp for det i menyen (hvilket du selvfølgelig gjør på ditt eget apparat før testen). Mottakere som ikke er forberedt på SART vil vise et vanlig symbol og teksten "SART TEST".