Jump to content

Lading av AGM-batteri -ladertype?


Pequod

Recommended Posts

Da jeg kjøpte båten min i oktober i fjor, var jeg helt grønn på motorer og slikt. Det er jeg forsåvidt fremdeles, men nå vet jeg i alle fall at dynamoen sørger for å lade batteriet når motoren pusler og går. :smiley:

 

Men i forgårs så jeg for første gang at batterilampa på dashbordet lyste og ba om "Charge". Jeg ble først litt overrasket, for jeg bruker jo batteriet til svært lite annet enn å starte motoren og gi strøm til lanternene. Har forstått det slik at batterier også er med å på å starte Webastoen for dieselen overtar driften. Indikatoren på selve batteriet viser også at det må lades.

 

Samme dag som lampa begynte å lyse, brukte jeg imidlertid sigarettenneruttaket til å lade iPhonen og iPaden. Dette har jeg gjort før noen få ganger uten problemer. iPaden lader imidlertid svært sakte.

 

Jeg lurer derfor på om denne ladingen kan ha slitt ned på batteriet? Men må det da lades med batterilader for å komme opp igjen på riktig nivå? Eller kan det lades opp med kjøring av motoren? Jeg har jo ikke tenkt på dette med lading siden i oktober, ettersom jeg har brukt båten så mye at jeg har regnet med at batteriet har vært omtrent fulladet hele tiden... :giggle:

Jeg har fått startet motoren uten problemer selv etter at ladelampa lyser, men jeg er litt redd for at jeg kan ødelegge batteriet hvis jeg bruker det videre uten å sørge for ekstra lading. Jeg har et 70Ah-batteri av AGM-typen, det var det som var i båten når jeg kjøpte den. Jeg har en Quick batterilader som jeg impulskjøpte på et romjulssalg, det er en lader som skal kunne lade batterier mellom 55 og 120 Ah ifølge bruksanvisningen.

 

Men jeg har forstått det slik at lading av AGM-batterier ikke er like enkelt? Kan jeg bruke denne laderen til å lade mitt AGM-batteri, og hva slags ledning skal jeg kjøpe for å koble til mellom laderen og batteriet? Det står at det skal brukes minimum 6mm-kabler?

 

Og er det slik at ladevelgeren skal stå på lading av vanlige batterier, ikke gel-batterier? Det er ikke noe valg for AGM...

 

Hvor lang tid bør man beregne til at batterier er fulladet?

 

Takker for alle svar, og beklager hvis jeg stiller dumme spørsmål... :smiley:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Dersom ladelampa lyser, tyder det paa at dynamoen din ikke lader slik som den skal. Lading av iphone og ipad trekker lite stroem og er neppe aarsaken til at batteriet ditt er (delvis) utladet.

 

Dersom laderen din ikke har instilling for AGM, bruker du innstillingen for vanlige batterier (ikke Gel). Det er umulig aa si hvor lang tid ladingen vil ta uten aa vite hvor mye stroem laderen leverer. Har ikke laderen en LED eller noe som indikerer naar batteriet er fulladet ?

Link to post

Skaff deg et enkelt multimeter først og fremst, det er et must når det gjelder strøm i båt.

Dersom ladelampen lyser er det noe galt med batteri eller dynamo. Sjekk at batteri får minst 14,4 v( noen dyanamoer krever litt mer enn turtall enn tomgang for å oppnå det). Sjekk spenning på batteri ved alt frakoblet og. Webasto bruker strøm ikke bare ved start, men hele tiden. Dieselen blir kun omgjort til varme, transporten av varmen(vifte) er det batteriet ditt som tar seg av:)

Link to post
Svart (redigert)

Føler meg litt dum nå, men sånn er det med en nybegynner. :smiley: Etter å ha lest svarene deres tok en jeg en mer grundig undersøkelse av motoren enn den raske titten jeg tok i går, og da oppdaget jeg at drivreima var i ferd med å ryke. Den hang fortsatt rundt, men hadde så stor slakk at ikke noe gikk rundt... Hadde jeg startet opp motoren i kveld ville det sikkert ikke gått lang tid før den hadde røket og falt av! Så nå blir det bytte, og da regner jeg med at ting skjer raskt med batteriet! :smiley:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Motoren tar ingen skade av det.

Mener å ha lest at eksosen kan gå varm eller noe slikt? Men det er kanskje forskjell på saltvannskjøling og ferskvannskjøling? Det var jo reima som røk og dynamoen har vel andre funksjoner enn å bare lade startbatteriet? Men jeg blir glad hvis det du sier er riktig! :smiley: Vet jo ingenting om motorer, så jeg har en bratt læringskurve... :giggle:

Link to post

Jeg kjørte en times tid i forgårs før jeg oppdaget at reima lå og slang...Alt virket normalt. Nå får jeg uansett ikke brukt båten nå i helga på grunn av jobb, så jeg setter inn ny reim på mandag. Da tar jeg like greit fullt skifte med impeller, filtre og olje med en gang. Skal også montere sjøvannsfilter siden dette ikke er installert.

Motoren er saltvannskjølt, vet ikke om det har noe å si?

Link to post

Jeg kjenner ikke 3GM spesielt, men veldig smart som du gjør og sjekke at det kommer vann ut av eksosen etter oppstart. Det er en meget god vane å ha :-)

Om motoren ikke får kjøling og man durer avgårde, så kan man rissikere å drepe en gammel motor om f.eks tempalarmen ikke virker som den skal.

 

Impellerpumpa ser du hvor er på motoren om du følger slangen fra inntaket. Så kan du da se om dynamoreima går innom den eller ikke.

Tipper den er drevet av tannhjul på registeret iom at det fungerte bra når reima ikke greide å drive dynamoen skikkelig.

 

Jeg har fulgt med med på trådene dine fra dag 1 med stor interesse. Gøy å lese at du har fått så stor smak på båtlivet :-)

 

Vi ferdes jo i samme farvann, og om du har lyst må du gjerne ta en tur innom om du ser oss på sjøen, så kan vi ta en båtprat og liten gjennomgang på båten din og litt teori om motor, lading, kjøling, vedlikehold osv.

Vi er ofte i middagsbukta eller mellom øyene i Bærumsskjærgården og AIS'en er stort sett på :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Svart (redigert)

Jeg kjenner ikke 3GM spesielt, men veldig smart som du gjør og sjekke at det kommer vann ut av eksosen etter oppstart. Det er en meget god vane å ha :-)

Det er noe jeg automatisk har gjort fra første tur, uten å tenke meg om egentlig. Har opplevd én gang at jeg glemte å åpne sjøvannskrana og startet motoren og da pep temperaturenalarmen ganske raskt. Da tittet jeg bakover og sjekket om det kom noe ut, og det gjorde det ikke, så da husket jeg med en gang at jeg hadde glemt å åpne krana...Det har ikke skjedd i ettertid, for å si det slik! :smiley:

 

Impellerpumpa ser du hvor er på motoren om du følger slangen fra inntaket. Så kan du da se om dynamoreima går innom den eller ikke.

Tipper den er drevet av tannhjul på registeret iom at det fungerte bra når reima ikke greide å drive dynamoen skikkelig.

Kan se ut som om du har rett. Impellerpumpa er plassert i forkant under, og jeg må løsne på hele pumpa for å få den fram slik at jeg kan skifte impeller. Kan ikke se at det er noen som helst reim der, men har tenkt å ta en skikkelig gjennomgang i morgen eller mandag.

 

Jeg har fulgt med med på trådene dine fra dag 1 med stor interesse. Gøy å lese at du har fått så stor smak på båtlivet :-)

Det er hyggelig å høre, jeg blogger jo til stadighet om stort og smått også. Man kan nok si at jeg traff innertier når jeg kjøpte båt, lenge siden jeg har kost meg så mye. :yesnod: Neste tur jeg tar blir tur nummer 70 siden 4. oktober, så man kan vel si at jeg har fått smaken på båtlivet ja... :smiley: Men har masse å lære, ikke minst om motorer! Hadde planer om å finne meg en brygge et eller annet avsidesliggende sted hvor jeg kunne øve på å legge til med baugen, men har aldri kommet så langt... Også dette med dregg og anker er noe jeg må øve på...

 

 

Vi ferdes jo i samme farvann, og om du har lyst må du gjerne ta en tur innom om du ser oss på sjøen, så kan vi ta en båtprat og liten gjennomgang på båten din og litt teori om motor, lading, kjøling, vedlikehold osv.

Vi er ofte i middagsbukta eller mellom øyene i Bærumsskjærgården og AIS'en er stort sett på :-)

Det er absolutt ikke umulig! Jeg har forelsket meg fullstendig i Bærumsskjærgården og har vært over der mange ganger siden oktober. Har vært innom Vassholmene, Gåsøya, gjennom Nordre Langåra, kjørt inn og ut av både Snarøysundet, lille og store Ostsund, men har ikke helt beveget meg lengre inn ennå! Middagsbukta har jeg jo passert et par ganger, så det er ikke umulig at jeg tar deg på ordet. Har ingen i min nære bekjentskapskrets som har båt, så jeg har liksom ingen å spørre om råd hvis jeg lurer på noe, uansett hvor dumme spørsmål jeg klarer å stille! :smiley: Så derfor er det så fint med et forum som dette!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Ser forøvrig nå at den eneste reservedelen jeg kan se at jeg ikke har rotet meg til å få kjøpt, er nettopp drivreima! Har sjekket nettsidene både til Maritim og SeaSea, men kan ikke se at de har noen drivreimer i sortimentet? Er det noen som vet om noen båtbutikker i Osloområdet som fører dette, eller må jeg bestille på nett?

Link to post

Bare hyggelig om du stikker innom :-)

 

Jeg synes vi er heldige her i indre fjord med så mange fine steder rett utenfor stuedøra. Man kan finne en vik man kan ligge helt alene om man ønsker det, eller middagsbukta med mye liv og båter som glir forbi samt alt imellom.

 

Husker bildene du postet tidligere i vinter fra vasshomen, slippen på snarøya og lille ostesund. Er ikke mye liv på fjorden midtvinters, men det har sin sjarm det også :-)

 

En fin rundtur om du har noen timer er inn snarøysund, så via borøya og saraholmen til sandvika, så under kalvøybrua og inn slependrenna, ut holmenfjorden, inn i middagsbukta fra vest, så inn store ostesund rundt ostøya og ut lille ostesund igjen.

 

Edit: LaSa er yanmarforhandler, så om du tar en telefon dit så skaffer de nok reima om de ikke har den på lager.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

En fin rundtur om du har noen timer er inn snarøysund, så via borøya og saraholmen til sandvika, så under kalvøybrua og inn slependrenna, ut holmenfjorden, inn i middagsbukta fra vest, så inn store ostesund rundt ostøya og ut lille ostesund igjen.

 

Edit: LaSa er yanmarforhandler, så om du tar en telefon dit så skaffer de nok reima om de ikke har den på lager.

Takk for begge tips! Var ikke klar over LaSa engang - kan jo ta turen rett over fjorden bort dit, rent bortsett fra at jeg ikke liker å bruke motoren når det er noe som mangler der...Skal slå på tråden mandag morgen og høre!

 

Turen du foreslår høres flott ut, nå sitter jeg på siste nattvakt denne uka, og har en hel avspaseringsuke å se fram til, så blir været noenlunde bra har jeg tenkt å tilbringe store deler av den uka til sjøs! :smiley:

Link to post

Ser forøvrig nå at den eneste reservedelen jeg kan se at jeg ikke har rotet meg til å få kjøpt, er nettopp drivreima! Har sjekket nettsidene både til Maritim og SeaSea, men kan ikke se at de har noen drivreimer i sortimentet? Er det noen som vet om noen båtbutikker i Osloområdet som fører dette, eller må jeg bestille på nett?

 

Slike remmer kjøper du vanligvis både billigere og bedre hos vanlige maskinfirma.

Ta med den gamle slik at man kan sjekke om bredden er A, B eller C og samtidig kan man stort sett lese av et tall som angir lengden (i tommer eller mm).

Lykke til med lærekurven :thumbsup:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Og skulle du ha lyst til å bestille via nettet så har du flere muligheter, feks via denne linken:

 

http://www.yanmardeler.no/butikk/yanmar-deler/sok-via-motortype/3-sylindret-motor/3gm3gmd

 

 

 

.

Jepp, har bestilt derfra før, og det er der jeg kommer til å bestille. Bare så kjipt at det eventuelt må gjøres på nett, for da tar det flere dager før reima kommer, og jeg har en ukes fri nå, så jeg har lyst å dra ut med båten NÅ! Spesielt i dag, med det flotte været!

 

Men ettersom jeg ikke har noen reim så er jeg fremedeles usikker på om det kan skade motoren hvis jeg tar en tur eller to. Jeg skulle tro, med min ringe kunnskap - og etter det flere har skrevet her - at det fint går an, og ettersom jeg selv har sett at det kommer ut vann sammen med eksosen,så burde jo det bety at vannpumpa fungerer og ikke er avhengig av reimdrift?

Link to post

Da jeg skulle ha ny reim etter bytte av generator, tok jeg en tur til Tess. Der fikk jeg med meg en håndfull reimer, og returnerte de som ikke passet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ta med deg den gamle reima til ( hvis det er lesbart det som står på reima) Bilxtra hvis du har en slik i nærheten. Har fått reim derifra til min 3GMF og det er stort sett samme motor, bare min er ferskvannskjølt.

 

Du mangler sikkert den lille reima som driver sjøvannspumpa, og du har jo ikke ferskvannspumpa, så det er nok ikke samme reim som driver dynamoen på din motor

 

 

 

3gmf.jpg

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...