Jump to content

Lading av AGM-batteri -ladertype?


Pequod

Recommended Posts

Holder fortsatt en knapp på Bilextra når det gjelder reim men det med kjølevann kan være en 2 delt problematikk.

 

Du kan ha 2 vannpumper; en for inntak av sjøvann og en sirkulasjonspumpe. Siden jeg ikke kjenner motoren din blir dette gjetning vidre men om du tar båten en liten prøvetur så følg med på temperaturmåleren og hold deg så nær kaiplass at du lett kan komme deg inn uten å overopphete motoren.

 

Sjøvannspumpa ser jo ut til å fungere men det kan hende den "bypasser" motorens interne kjølesystem og sender kjølevannet direkte via eksosne og til havs uten å kjøle motoren.

 

Spørsmålet er om motoren er direkte sjøvannskjølt eller ferskvannskjølt via varmeveksler.

 

Er motoren direkte sjøvannskjølt og impelleren drives av annet enn reima er det bare å prøve seg frem og følge med på temperaturmåleren.

 

Er motoren ferskvannskjølt og sirkulasjonspumpa er drevet av reima vil den sannsynligvis overopphete etter en stund men følg med på temperaturmåleren først og fremst.

I dette tilfelle kan det fortsatt komme vann ut i eksosen.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Ikke surr med å gå uten OK reim når du ikke vet hva den driver. Og handler du kvalitetsreim hos f.eks. Tess, slipper du å tenke på reimen annet enn å sjekke strammingen hver vår i mange år fremover. Min rein fra Tess er nå 16 år gammel. Jeg sjekket den sist år, og da var den god som ny.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nå synes jeg du begynner å bli litt vanskelig, vil du ikke ha lading til batteriet fra generatoren? Å kjøpe ny reim kan da ikke være noe stort prosjekt?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Den er direkte sjøvannskjølt, men det ser ut som om det er en liten reim der også...

 

Når det gjelder temperatur, tenker du på oljetrykk? For det er den eneste temperaturmåleren som er montert!

Å sjekke manualen er alltid en god ide! Har selvsagt temperaturmåler, og den har i alle fall ikke gitt lyd fra seg, og det er jo et godt tegn...

Link to post

Da er ny reim innkjøpt og skal monteres i morgen! Beklager hvis jeg har vært i overkant masete angående dette med dynamoen og motoren, men jeg var altså bare bekymret for at jeg kunne ha ødelagt noe, ikke opptatt av om jeg kunne kjøre rundt uten reim... !!! :smiley:

 

Nå har jeg forresten fått vite at dynamoen på min motor ikke driver sjøvannspumpa, det er det selve motoren som gjør. Så da har jeg lært det!

 

Liker uansett ikke å kjøre rundt med en motor som mangler noe, selv om jeg altså kunne ha gjort det uten reim, så jeg har unngått det.

Link to post

Bare for å ha en ting klinkende klart, det motoren som driver alle reimer evt. kjeder. Dynamoer eller vannpumper for den saks skyld er ikke noe "drivende" komponent. De drives....

På noen motorer gå samme reima innom både dynamo(generator) og vannpumpe og på noen motorer brukes reimskive med 2 spor slik at det er 2 reimer(slik som på din).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ikke surr med å gå uten OK reim når du ikke vet hva den driver. Og handler du kvalitetsreim hos f.eks. Tess, slipper du å tenke på reimen annet enn å sjekke strammingen hver vår i mange år fremover. Min rein fra Tess er nå 16 år gammel. Jeg sjekket den sist år, og da var den god som ny.

Det ble Tess på Alnabru som ble løsningen - viste seg forøvrig å være akkurat samme merke og produsent som den som satt i fra før!
Link to post

Veldig hyggelig fyr som jeg snakket med på telefonen også, han la reima klar så når jeg kom innom lå den ved kassa. :smiley:

Er nesten mest fornøyd med at jeg klarte å få reima på plass uten hjelp! Men jaggu var det mye mikkmakk som måtte til for å få den på plass!

Men en liten seier for meg som aldri har vært borte i dette før. Til helga er det klart for en full vårklargjøring med skifte av filtre og slikt samt vask og polering, i alle fall over vannlinja, litt mer usikker på om jeg får tatt opp båten denne helga. Vi får se.

Link to post

Prisen på drivreima var i alle fall ikke noe ublu, lå på linje med det meste jeg sjekket på nettet, 168,- kroner.

 

Forøvrig er jeg litt skeptisk til å kjøpe deler fra slike typiske billigbutikker som for eksempel Biltema og Clas Ohlsson.

 

Som fersk båteier holder jeg meg til orginale deler, alt jeg har kjøpt til motoren av filter og slikt er Yanmardeler. Synes det kostet så lite at jeg tok meg råd til originaldeler.

 

Når jeg får noen år på baken som båteier kan det hende jeg får et erfaringsgrunnlag på slikt som endrer denne oppfatningen, men foreløpig kjører jeg "safe"! :smiley:

Link to post

God innstilling. Men f.eks. septikslanger, kan du nok trygt kjøpe hos steder som Maritim og Seatronic. Dette ville jeg ikke kjøpt hos BT og CO.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Når det gjelder slanger tar TESS betalt for enten hel lengde av kveil, halv lengde av kveil eller per meter. Og per meter er mye dyrere enn halv eller hel lengde. Derfor er TESS mye dyrere enn endel andre stedet på småsalg.

 

Jeg hadde i hvert fall ingen problemer med å kjøpe armert gummislange i 25mm diameter i lengde 2,30m. Men nå får det være nok reklame for et spesielt firma fra min side. Essensen fra min side, er at handler en fra en fagbutikk når en skal ha gummislanger, får en bedre service og kvalitet enn fra en butikk som både selger sepptikslanger, stekepanner, T-lys, kartplootere, frostvæske . . . . .

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...