Jump to content

Ankerdrammen


bliss X

Recommended Posts

Det vel på tide å ta opp diskusjonen om ankerdrammen igjen? Det er en stund siden dette har vært diskutert nå, og det pleier å engasjere både kapteiner og matroser.

 

 

100.000 kroners spørsmålet de lærde  :lol: om, og som har vært gjenstand for diverse tolkninger opp gjennom tiden er følgende:

Er det tillatt å  :lol: i båt som ligger fortøyd til brygge?

 

Advokat Ola Viken har tidligere skrevet om dette temaet.

Sitat:

Det er brygge-/kaiområdet som er offentlig sted, ikke båten. Det forhold at du sitter i en båt og drikker på offentlig sted, er imidlertid irrelevant i forhold til forbudet mot å drikke alkohol på offentlig sted. På samme måte kan du ikke sitte i en offentlig park å drikke alkohol; uavhengig av om du sitter i dine egne bukser, på din egen sykkel eller i egen bil.

Link to post
Share on other sites

Er det tillatt å  :lol: i en bil som står parkert for eksempel nede i byen?

 

.....eller annet sted som regnes som offentlig for den saks skyld?

 

Ja som det fremgår av advokatens uttalelse så spiller jo tydeligvis båt eller bil ingen rolle. Vi er kanskje derimot fra gammelt av vant til at å sitte og drikke i bil ikke er OK, mens det er OK å drikke i båt...... eller?

 

Det er i alle fall ikke tvil om at rånere som sitter i bilen på torvet en fredags kveld får problemer dersom politiet ser at noen i bilen drikker. Det har politiet slått ned på som drikking på offentlig sted i maaange år allerede. Men det er klart - det er mange som kunne tenke seg en kald pils i båten en varm sommerdag ved brygga. Kan man med soleklare argumenter påberope seg at det er forskjell?

 

Helge

Link to post
Share on other sites

Til dagsorden: Er ikke dette temaet grundig belyst og ferdig debattert forlengst?  :lol:

 

Denne Ola Viken fikk også spørsmålet: Hva om du sitter i din egen hage og tar et glass øl? Med Ola Viken's ståsted er man like herlig "på et offentlig sted" når man blir iaktatt fra offentlig gate eller plass.

 

Nei, denne diskusjonen synes jeg ikke er verdt mere båndbredde, oppriktig talt!

Link to post
Share on other sites

Men hvor går grensa? I og med at båten befinner seg på vannet, og ikke på land er ikke dette direkte sammenlignbart med en bil. Er det lengden på tauet / avstand til bryggekanten som avgjør? Gjelder dette også for mannskap ombord i skip som ligger til kai? I flere gjestehavner står det skilt om at det ikke er tillatt å nyte   :lol: på brygga, men det står ingenting om hva som er tillatt ombord i båten. Hvorfor ikke?

Link to post
Share on other sites

Til dagsorden: Er ikke dette temaet grundig belyst og ferdig debattert forlengst?  :lol:

 

Denne Ola Viken fikk også spørsmålet: Hva om du sitter i din egen hage og tar et glass øl? Med Ola Viken's ståsted er man like herlig "på et offentlig sted" når man blir iaktatt fra offentlig gate eller plass.

 

Nei, denne diskusjonen synes jeg ikke er verdt mere båndbredde, oppriktig talt!

Hvis du ikke synes saken er verdt mer båndbredde er det vel bare å lav være å lese / trykke på send knappen eller?

 

Det er riktig at dette har vært debattert opp og ned men har man kommet noe lenger? Jeg har hvertfall ikke klart å finne noe entydig svar. Saken har også vært diskutert på Båtmagasinets forum, uten at man har kommet fram til noen konklusjon.

 

http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.n...F8?OpenDocument

Link to post
Share on other sites

Hva med at administrator retter en henvendelse til:

 

Kontaktinformasjon Trafikk og Havnepolitiet

Shef for Trafikkseksjonen: Politiinspektør Steinar Strande

Telefon: 22 66 96 50 Fax: 22 66 87 88

 

 

Havnepolitiet:

Politiavdelingssjef Trygve Ulset

Telefon: 22 70 58 01 Fax: 22 77 58 09

 

Kanskje de om ikke annet kan fortelle noe mere om regler og hvordan de håndheves?

Link to post
Share on other sites

Men hvor går grensa? I og med at båten befinner seg på vannet, og ikke på land er ikke dette direkte sammenlignbart med en bil.

Jeg må bare tilstå at jeg har litt problemer med å se noen klar forsjell mellom bil og båt i denne saken. HVorfor skal det være forskjell mellom den ene som sitter i båten fortøyd til kaia og drikker og passasjeren i bilen oppe den samme kaia som også drikker. En må da se på hva som ligger til grunn for å ha en lovgivning mot at det kan drikkes på offentlig sted - hvorfor,  en ikke skal drikke på offentlig sted. Jeg ville forøvrig som et eksempel anse kanalområdene inne i Trondheim by som offentlig sted selv om båten ligger på vannet og ikke på land. Men jeg er muligens korka  :headbang:

 

Helge

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke synes saken er verdt mer båndbredde er det vel bare å lav være å lese / trykke på send knappen eller?

 

Det er riktig at dette har vært debattert opp og ned men har man kommet noe lenger? Jeg har hvertfall ikke klart å finne noe entydig svar. Saken har også vært diskutert på Båtmagasinets forum, uten at man har kommet fram til noen konklusjon.

 Denne *saken* har vært diskutert vegger opp og stolper ned i andre fora som Lasse også ser ut til å vite. Ja, hva så? Det er ingen som har trukket en entydig konklusjon eller gitt et entydig svar, - det er også mitt poeng, man kommer aldri lenger her. Dette blir en slags debatt for debattens skyld, liksom: ".... skal vi ikke nok engang dere, snakke om det som vi aldri blir enige om, slik som vi gjorde i fjor....".

 

Det er min mening at slikt er noe ørkesløst å trekke i gang. Derfor mitt forrige innspill.

 

Men bevares, enhver får følge sitt kall her i verden!

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke har kommet nye momenter i saken ifh i fjor er dette slett ikke så opplagt, Helge

 

Hvis du leser hva som tidligere har vært skrevet om temaet bl.a hos Båtmagasinet, vil du se at selv advoklater tolker lovverket på helt forsjellige måter, sentrale myndigheter kan ikke gi noe entydig svar, og  KNBF mener det må en rettsak til for å få avgjort hva som er riktig.

Link to post
Share on other sites

OK Lasse, jeg har vel ikke fulgt godt nok med i timene. PanPan virket forøvrig litt fortvilet over at diskusjon var igang på temaet så det er vel best å trekke til seg labbene  :nono:

 

God Påske

Link to post
Share on other sites

Vi tok ifjor denne saken opp med Justisdepartementet og med Riksadvokaten. Svaret var at dette ikke er hjemlet i noe lovverk, bortsett fra løsgjengerparagrafen og paragrafen om hensynet til "offentlig ro og orden". På denne bakgrunn er det nedfelt bestemmelser i kommunale forskrifter som praktiseres forskjellig i de forskjellige kommuner. Derfor er det platt umulig å gi noe svar på spørsmålet. Vi får ta oss en  :wink: og la det stå til og håpe på forståelse for at båten er hjemmet vårt når vi er på sjøen, selv om vi ligger fortøyd til en offentlig brygge!

Hilsen Jan  :headbang:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

 Denne *saken* har vært diskutert vegger opp og stolper ned i andre fora som Lasse også ser ut til å vite. Ja, hva så? Det er ingen som har trukket en entydig konklusjon eller gitt et entydig svar, - det er også mitt poeng, man kommer aldri lenger her. Dette blir en slags debatt for debattens skyld, liksom: ".... skal vi ikke nok engang dere, snakke om det som vi aldri blir enige om, slik som vi gjorde i fjor....".

 

Det er min mening at slikt er noe ørkesløst å trekke i gang. Derfor mitt forrige innspill.

 

Men bevares, enhver får følge sitt kall her i verden!

Nei det er ikke en debatt for debattens skyld. Det er:

 

1)  Mange som ikke har hørt om eller kjenner til tidligere diskusjoner om dette temaet. Kunne jo tenkes at de kunne ha en viss interesse av å få høre noe om  dette selv om hr PanPan synes det er øreksløst?

 

2)  Verden endrer seg. Det kan ha kommet til nye momenter siden i fjor. Det skjer tross alt en del på området fritidsbåt.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som konkret har opplevd noe problem med dette noe sted da? I utgangspunktet vil jeg tro få har noen problemer med dette hvis det er snakk om det de fleste av oss definerer som en ankerdram, eller litt godt drikke sammen med god mat i cockpit. Er det ikke først når det begynner å utarte seg til rene fylleslag at problemstillingen begynner å bli aktuell? Og da har vel mange en kabin man kan trekke ned i, etter hvert som man begynner å bli både pen, rik og sterk i takt med stigende promille... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her er det vel snakk om skikk og bruk og litt fornuft? Lå en gang i Lillesand kailangs på gjestebryggen ("ikke dampskibskai"). Vi holdt akkurat på å spise en bedre middag ,med rødvin da en "rølpebåt" kom sigende. I det de passerte oss for å legge til bak oss fikk vi en overaskelse. Ombord var det ikke mange edru personer. En av dem sto på rekken mot oss med flaske i den ene hånden og "snuppen" i den andre. Heldigvis klarte han ikke å styre strålen oppi vår båt, selv om han forsøkte!

 

Politi ble tilkalt, men da de kom 2 timer senere var fuglene fløyet. Men vi fikk en hyggelig prat med lovens håndhevere. At vi da var kommet til kaffen og konjakken, brydde de seg ikke det minste om. Alt med måte.

 

Som oftes trenger en ikke detaljregler om alt mulig. Litt sunn fornuft er oftest det beste.

 

Lars H.

(som nå har påskeferie og er snill og overbærende)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja i Stavanger er det et problem. :nono: :nono:

Og hva er problemet? - At du ikke diskret (men synlig) får ta din ene ankerdram i fred for politiet, eller at det er fyll i andre båter?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke jus'en men jeg tror vi snakker to forsjellige regler her, der en ene er grei og den andre er urimelig hvis vi skal tolke den slik enkelte lovfolk gjør:

 

1) Fyll og bråk går under ordensforstyrrelser.

 

2) Når Lars og jeg tar oss litt vin til maten er det ( i følge enkelte) å nyte alkohol på offentlig sted, noe som også er forbudt.

 

Spørsmålet blir da hvilken av disse reglene man er strenge på i Stavanger.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kan det ha noe å gjøre med at det har vært for mye problemer med regel #1, og at ordensmakten mener at det er bedre med "føre var enn etter . . . "?

 

Kjenner ikke forholdene i gjestehavnen i Stavanger, eller for den slags skyld i Kragerø der visstnok problemstillingen også er aktuell.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I kragerø kan man ikke prøve å vise frem så mye som ei lettølflaske en gang uten at man blir tilsnakket,pluss en bot i størrelsesorden 5 til 10 tusen hvis man protesterer når de vil helle ut innholdet av flasken man koser seg med.

Tror mange ganger de gjør det bare for å provosere. :sad:

Link to post
Share on other sites

I kragerø kan man ikke prøve å vise frem så mye som ei lettølflaske en gang uten at man blir tilsnakket,pluss en bot i størrelsesorden 5 til 10 tusen hvis man protesterer når de vil helle ut innholdet av flasken man koser seg med.

Tror mange ganger de gjør det bare for å provosere. :sad:

Hmmm... Sikker på at du ikke overdriver en smule nå? Har aldri hatt noe problem med ankerdrammen min i Kragerø. Stavanger derimot kan jeg godt tenke meg at det er slik. Har aldri vært der med båt. Høres jo ut som rene politidiktaturet. Det får være grenser
Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke bare at Norge er over-regulert - det störste problemet er at mange vil ha det slik.  Jeg forbeholder meg retten til å nyte min ankerdram og engangsgrill når det måtte passe meg (i alle fall så lenge jeg er utenfor Norges grenser  :sad: ).

Jeg ville likt bedre å hört hva forskjellige folk nyter som ankerdram.  For meg gå det en del öl i sommerhalvåret, men margarita er heller ikke så verst i varmen.  Kona's favoritt er Bailey's, men det blir litt sött i lengden.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...