Jump to content

Båt fra Karmøy til Sandvika

Dennis Selset

Recommended Posts

Hei ønsker å få tips og råd vedrørende båttur fra Haugesund til Sandvika Lakseberget. Skal bytte min seilbåt 22 fot junker i en 28 fot halvplaner. Planen er og kjøre båten rundt fra Karmøy. Seilbåten går på henger over. Hvis noen har noen idee om diesel forbruk etc på en Ford 120 hk samt hvor langt en kan regne pr dag og helst steder hvor man kan fylle og handle på veien feks. Ti år siden jeg var på så lange turer og da seilet jeg fra hvaler og til Danmark etc. Så alle tips og råd er mest velkomne...:-)bilde

Guest Avmønstret#

Skrogfarten på den båten er kanskje rundt 7 knop. Om du vha de 120 hestene presser den noe vesentlig over den farten så vil forbruket øke vanvittig. Så da er spørsmålet hvor mange av hestene du må bruke for å få den båten opp i 7 knop. Tør jeg tippe 20 hester? Og da kan en vel regne ut forbruket pr. time sånn ca.

All fart utover 7 knop tror jeg du må måle deg til.

En grov tommelfingerregel sier at 100hk på maks er 20 l/t. 20 hester er da ca 4 l/t som da kanskje gir ca 7 knop/skrogfart.

Og på maks vil du da kanskje klare 3 knop mer men øke forbruket til 24 l/t sånn ca (120hk, 10 knop).

Ergo kan en vel egentlig forholde seg til skrogfart når en skal på langtur.

Vi gikk Stavanger -Drammen denne uka me følgende innlagte stopp.

Stavanger -Egersund - Korshavn - Arendal - Kragerø - Stavern -Holmsbu(Drammen).

Det jeg vil bemerke er at strekket Stavanger - Korshavn fordrer bra vær og ikke gå for langt ut(Golfstrømmen), sjekk gjerne strømkartene på yr.no

Resten av ruta kan gåes i mere beskyttet led.

Vi gikk i 6-7 knop og har brukt ca 400 liter diesel på 230 hk Cummins. Kunne nok brukt rundt 300 liter om vi hadde latt være å gi på av og til.

Det bør jo holde med fylling en gang om du ikke har veldig liten tank. "Sverre på Flekkerøya har vært nevntvsom et gunstig sted å fylle. Selv har vi 1350 liter bunkers så for oss var fylling av diesel ikke noe tema. Planlegg etter været og husk at strekningen Stavanger(Tananger) til Egersund ikke byr på noen gode havner eller ly for været.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

https://baatplassen.no/i/topic/107882-hentetraad-fra-karmoey-til-droebak-paa-to-dager/

Du kan jo skumme igjennom denne tråden, ikke den lengste og mest innholdsrike hentetråden men jeg har lagt inn noen bilder fra iSailor over ruten vi fulgte. God tur og vent på været når det trengs, ha med drivanker, ekstra dieselfilter og litt verktøy så er dere rustet for det værste :-)

Som nevnt over så bruker en dieselmotor ca to desiliter per hk/time så da er det bare å finne den farten hvor du drar med deg minst sjø. Jeg kjørte en fem tonns helplaner ned til Kristiansand i går og den brukte 1,5 l/nm i 18knop og over 2 l/nm i 12knop. Det er skroget som avgjør forbruket.

Guest Avmønstret#

Jeg kjørte en fem tonns helplaner ned til Kristiansand i går og den brukte 1,5 l/nm i 18knop og over 2 l/nm i 12knop. Det er skroget som avgjør forbruket.

Er vel kun på helplanende skrog en kan få sånne utslag. Båten til TS vil nok bare bruke mer, enda mer og forferdelig mye ettersom skrogfart skal overstiges.

Nå er det en halvplaner det er snakk om da, ikke et deplasementskrog! Tror du blander kortene litt her, Pinkvin...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Min Nordan 27 gjorde 16,5 knop på 150 hk ford til sammenligning, hvis vanntanken var litt slunken. Den veide omkring 4 tonn, og hadde vel halvplaner skrog

Guest Avmønstret#

Nå er det en halvplaner det er snakk om da, ikke et deplasementskrog! Tror du blander kortene litt her, Pinkvin...

Se på båten da. Og annonsen på Finn.no. (Ligger ute som Sandvik 28...?). I annonsen er maxfarten oppgitt til å være 10 knop.

Jeg tror det rotes med begrep og klarer ikke å se for meg at den båten går i type 15+ knop med 120 hesters Ford.

Og uansett vil det vel væreøkonomisk galskap å 5 doble forbruket for å få noen få knop ekstra på en sånn langtur.... så jeg tipper ca 7 knop er eneste realistiske å ta utganspunkt i for en slik tur. Med potensiale til noen få knop ekstra om det trengs.

------------

Alle båter er deplasementbåter frem til de planer vet du ;-) Jeg tror ikke denne planer, men hver vet?

Edited by Avmønstret# (see edit history)

Wow så mye bra lesing:-) takker masse for alle svar. For min del er ikke farten så avgjørende. Helt greit med en dag ekstra om blir til det. Følge tidligere eier så er motoren nettop ny overhalt så kan jo hende at den går pent noen dager :-)) han selv sier ca 15 knop men det er nok sikkert under optimale forhold. For min del spiller det mindre rolle. Turen er viktigst og nyte turen hjemover. Godt å vite hvilken strekning det finnes mindre steder og overnatte. Så får en tilpasse seg deretter. Gleder meg masse til et gjensyn med kyst stripen der. Igjen takk masse for svar så langt:-)

Du kan vel regne ca 300nm og hvis du deler på 7knop får du 43 timer. Du kan jo da ta utgangspunkt i omtrent 70nm per dag og finne passelige etapper. Straks dere er forbi Lindesnes kan dere gå innaskjærs.

Kikket på Sandvik 28 sine bilder og må erkjenne at jeg ikke fant denne båten blandt bildene der.. Noen a dere som vet hva fabrikat dette er ?

Håper å få reist fra Karmøy på onsdag morgen om alt går etter mine ønsker:-) får noen svar i morgen efta på det. Hva båt skal du kjøpe deg ? Vi får vurdere en konvoi :-))

Hente en Cranchi 31 aquamarin, vi starte vell til stavanger på onsdag.. så usikker på om man kommer seg derfra før torsdag morgen.. mulig onsdag ettermiddag..

Nydelig vær og vindstille i Haugesund i dag, så dette ser lovende ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi