Jump to content

hva skyldes høy temperatur på lavt turtall? evinrude e-tec 115

superE

Recommended Posts

Hej hej! Jeg har nettopp kjøpt en jeanneau MF645 med en Evinrude e-tec 115 hk motor.
Dette er min første båt og er derfor ganske usikker på en del ting. Når jeg går i 5,6,7 knop så stiger temperaturen opp til 80-84 grader og motoren "røyker" en hel del, men når jeg gir litt mer gass og marsjer i 17-18 knop synker tempen til rundt 50 igjen.

Er dette normalt `?

På forhånd takk hilsen Nybegynner :o)

Jeg tror ikke impeller er byttet nei, motoren er rett under et år gammel og nesten ikke brukt da jeg kjøpte den. Var inne på tanken selv men syntes det var rart at den kunne bli slitt så fort :/ men ok, Tusen takk du, får ta en titt =)

Om impelleren er kjørt tørr( som jeg har sett flere gjøre av ren uvitenhet) så kan en ny impeller bli ødelagt på sekunder. Så ikke umulig.

Husker jeg var på visning på en båt med påhengs, hvor selgeren skulle starte motor så klart. Jeg ble veldig overrasket da han fyrte opp på land uten noe vann tilkoblet. Ble ikke noe kjøp der.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

En impeller som ikke er tørrkjørt eller sandkjørt varer i 5-10 år.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78