Jump to content

Lensing i Nordkapp enduro 605


Jorgen99

Recommended Posts

Jeg kjøpte en nordkapp enduro 605 for noen dager siden. Båten er helt fantastisk på alle måter, men jeg sliter med vann i båten. Det lekker vann inn fra lense-hullene/slukene når det er litt vekt bak i båten. Det er ikke noe problem når båten er i plan. Jeg forstår ikke systemet med lensepumpen heller. Kan noen med erfaring med nordkapp gi meg hjelp???

Link to post

Det er vel stengemulighet på selvlensinga, som man kan stenge om man er på tur med folk i båten.

Bare man husker å åpne dem igjen når man forlater båten. Iallefall om det kan forventes nedbør.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Renner det vann ned i kjølen på båten eller er der kun vann som kommer inn gjennom slukene i selvlensende dekket? Gulvet i båten skal være vesentlig høyere en vannivået på utsiden. Hvor mange personer har du ombord da?

 

Jeg hadde en Yamarin 6210, der kom det også inn vann dersom vi var 2-3 personer bak i båten. Jeg trur dette er normalt jeg da.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Har du V6 motor og full tank ? Stort batteri plassert langt bak ?

Jeg prøver å stenge mine kraner før jeg går ombord i båten, dersom mulig. Har en kran under luke på hver siden av motoren.

Vrient å stenge under fart om man er alene iallefall.

Da går det akkurat å ikke få vann inn i båten (men har ikke nordkapp 605 da).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Få batteriet flytta fram om mulig.

Får du noe fart på denne båten da ? :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

lensepumpa lenser ut det vannet du ikke ser, som evt. er under dørken.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Pumper ut vann! mesteparten av vannet som kommer inn renner ut av seg selv. I de fleste båter blir det gjerne noe vann liggende igjen i en liten brønn bakerst på laveste punkt i båten. Dette vannet må fjernes manuelt med en svamp elller pumpes ut med elektrisk eller manuell lensepumpe.

Link to post

Det skal det jo ikke gjøre, men det kan gjøre det allikevel om ikke alle steder i båten er 100% tett. Samt kondensvann.

Og i tilfelle uhell.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja å det er dette vannet som blir drenert bak i båten, der den er tyngst og på laveste punkt. Her er det ofte et lite rom som kalles brønn. Her samler det seg gjerne litt vann som helst bør tas bort før det blir for mye. Har erfaring med en bekjent som hadde 40 liter vann under dørken uten å være klar over dette. Dette påvirker deplasementet og kjøreegneskapene til båten, samt at man før unødig vekt. Det kan også føre til unødvendig høy luftfuktighet i stuerom til båtputer mm som ofte er bak i båten på skjærgårdsjeeper.

Link to post

Jeg laget et lite inspeksjonshull inne i akterbenken der jeg kan se ned til bakerste/nederst punkt i skroget (med en liten lykt).

Slik oppdaget jeg at det var en lekkasje i dreneringsgjennomføringen i dreggbrønnen foran, så når det hadde regnet var det alltid litt vann bakerst i skroget.

Vannet lakk ut i mellomrommet som er mellom dreggbrønnen og baugen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har sjekket litt og har funnet ut at utløpet på vannet gjennom skroget ligger ca. 10-12cm over vannlinja, i tillegg ligger sluken ca 15cm over skrogjennomføringen. Når båten tar inn vann så er den lastet ganske mye, dvs det står mange i båten bak, trur ikke den er beregnet for det....

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...