Jump to content

Batteritid med kjøleskuff

Jorgen99

Recommended Posts

Hei, min nordkapp enduro 605 har et 100AH batteri. Kjøleskuffen bruker ca 60 watt. Spørsmålet er: Hvor lenge kan jeg bruke kjøleskuffen og forstatt kunne starte båten etterpå (med god margin)? Hvor lang tid tar det for dynamoen å lade det opp igjen?

Om du har en kjøleskuff som trekker 60 Watt :pray: så vil du (om du har et vanlig blybatteri) antagelig ikke få start etter kun 10 timer-mindre om batteriet er noen år gammelt......står kjøleskuffen på lengre enn 15 timer kan du antagelig bare kassere batteriet, det tåler ikke å bli tappet ned til mer en ca 50% av kapasiteten, isåfall får du aldri full effekt av batteriet igjen :nonod:

,

Hvor for det lades opp er selvsagt avhengig av hvilken lader du lader med og størrelse på denne, om det er fra motoren er det også vanskelig å si(avhengig av ladespenning og størrelse dynamo), men for å få et 100% fullladet batteri må du regne med 16 timer...85% får du kanskje etter 3-4 timers kjøring av båten(ikke på tomgang altså..)

Altså, den kjøleskuffen er et monster som trekker altfor mye strøm til å brukes i båt, og du har altfor lite batteri.....du må som minimum ha et eget startbatteri som er adskilt fra forbruksbatteriet, og du må ha min. 2x100AH til forbruk om du skal bruke den kjøleskuffen din....og en egen landstrømslader på min 15Ampere... :saint:

Et bra stort kjøleskap til båt trekker ikke mer enn max35Watt de første timene, når det er blitt kaldt så trekker det kanskje bare 7-8 watt i timen- om du ikker åpner det for å ta ut øl/fylle på hele tiden da :lipseal: .....disse "biltema" kjølebagene som selges billig overalt er kun tenkt brukt i bil MENS du kjører, ikke etter at du har stoppet bilen(eller båten), da vil du ganske fort få flatt batteri. :giggle:

Edited by powerpuff (see edit history)

Hei Jorgen66

Det samme har jeg også lurt på, men en ting er sikkert er at min/ vår motor har en generator/ dynamo på hele 133 amper, det er vesentlig mer en alle de andre motorfabrikantene, så lading skal gå greit. Å ha denne skuffa påslått mens du kjører går fint uten å være bekymret, men jeg har ikke villet latt den stå på noe ut over 1-2 timer dersom du ligger ute på sjøen. Dersom du har landstrøm med lader så er sikkerheten noe større.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54900/20140518_090435.jpg

Det er sikkert jeg som har tatt feil. Den bruker ikke så mye, den skal vere en skikkelig kjøleskuff, med kompressor. Jeg forsto ikke helt hvor mye den bruker etter en stund. Jeg kjører ikke så veldig mange lange turer. Det blir oftest ca 10-20 min hver vei, rekker batteriet å lede seg opp da, eller hvor mye silsvarer dette i kjøleskuff bruk.

40 watt er jo noe mindre en 60 watt, trur ikke dette er noe problemer, men å ha den på i mange timer har ikke jeg tatt sjansen på, men du kan jo holde litt øye med spenningen på batteriet. Dersom du har muligheter til å lade med batterilader så går det sikkert greit. Batteriet rekker ikke å lade seg opp på 10-20 min, men det er bedre en ingen ting.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Et bra stort kjøleskap til båt trekker ikke mer enn max35Watt de første timene, når det er blitt kaldt så trekker det kanskje bare 7-8 watt i timen- om du ikker åpner det for å ta ut øl/fylle på hele tiden

Njaa? Mitt kjøleskap som jeg har i byssa nede er vel "bra stort", og det trekker 70W i snitt. Dette er helt nytt og blandt de mest økonomiske i markedet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

60W på kjøleskuff er sikkert den effekten den trekker når den går. Hvis den er varm og fylles med lunkent øl og matvarer vil den sannsynligvis trekke 60W (5A) i mange timer. Når alle varene har nådd riktig temperatur bruker den nok rundt 10-15W i snitt hvis den er greit isolert. Et moderne Isoterm 90 liters kjøleskap er oppgitt til 12W i snitt, bare for å ha noe å sammenligne med.

Edited by oivindg (see edit history)

Øivind

Nå kommer det ett sprsmål til: Hva gjør kompressoren?

Et "vanlig" kjøleskap er egentlig en varmepumpe. Kompressoren brukes til å lage trykk i en gass, som brukes til å frakte varme fra inni kjøleskapet og slippe den ut på utsiden.

Kompressoren er ofte det eneste som bruker strøm, resten av prosessen går av seg selv. Derfor er effekten som kompressoren trekker og hvor ofte den går det som avgjør strømforbruket på kjøleskapet.

Det finnes kjølesystemer som virker på andre måter også, men de er som regel ikke like effektive.

Edited by oivindg (see edit history)

Øivind

Det er og mye strøm å spare på å kjøle ned ølet/maten før man tar det i båten slik at det gjerne ar en temp ned mot null grader og enda mere for dt som kan ha det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

I 2009 logget jeg dette .

Har en Steca PR 1515 15A regulator og et Isotherm 85 ltr ASU skap.

På 30 dager i ferien var forbruket til kjøleskapet 876Ah ut av batteriet
eller 29,2 Ah på 24 timer. i snitt 1,2166Ah"

Har også funnet ut at når fryseboksen er tom sparer en strøm med å slå over til manuell kjøring,

men da får en ikke isbiter i drinken.

Fin måte å avrime fryseboksen på.

Og et kjempekjøleskap kan anbefales med ASU.

Har en plass i kjøleboksen til en 5 l dypfryst vannkanne, så sparer en mye strøm en helg.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.