Jump to content

Brannfaren

Ragnar B

Recommended Posts

En dag med 2 nye båtbranner bare i Oslofjorden. Er det bare jeg som synes dette har blitt en svært så vanlig nyhetsmelding? Er det noen som har inngående kunnskap om hva som oftest forårsaker disse brannene, og hvilke forhold bør man være ekstra på vakt mot? Er det tryggere med utenbordsmotor?

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Utenbordsmotor er ganske trygt men kommer jo litt an på tank-opplegget da.

Var det innenbords på begge som brant ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

I følge det som står på nettet gjelder det en snekke som hadde motortrøbbel forut for brannen og en 37 fots båt. Er vel ikke lett å granske slikt i ettertid. Det ser ut som om de fleste er overtent raskt. Heldigvis går det som oftest bra med folk også.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Betyr det at det har vært 4 båtbranner i Oslofjordområdet inkl Drammensfjorden bare i dag? - så langt....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Bonus; Der må vel begge båtene ha gått med? Båten som ligger ved siden er vel ødelagt også?

Båten til venstre (på mitt bilde) for den som brenner, ble buksert bort før den tok ordentlig fyr. Men, det kom mye lys/grå røk fra den.

.......

Bare å slutte å kjøpe båter med Dieselmotorer så årnere´ seg ;)

De 21 fot Arendalssnekkene jeg har vært i har alle hatt bensinmotorer!! Vet ikke om det var diesel i denne, men tviler.

Det kan godt hende at det var bensinmotor på denne men kjenner til en Polarsnekke med Diesel som eksploderte momentant ved start i samme område for noen år siden.

Anyway, bensin er mye sikrere vet du en fyrer ikke opp en motor når det lukter bensin ii båten. Diesel lukter det jo alltid...

Regner med at det er 1-2 i favør av bensin i dag. Skulle vært interessant å fått en statestikk over bensin vs diesel etterhvert som "sesongen" tar av.....

Edited by Bay_liner (see edit history)

Det er ikke ukjent at det kan dannes eksplosiv gass i bunnen av dieselbåter med riktige ingridienser.

Prøv å legg en twistdott med passe oljeimpregnering i motorrommet og du kan endog få selvantenning under rette forhold.

Eller en oljestenket arbeidsdress på rett "location"

Og, ja det brenner langt flere diesel enn bensinbåter i løpet av sesongen. Jfr forsikringsselskapenes statestikker.

Gentlemen.

La ikke dette bli en diskusjon om diesel versus bensin motor. Disse tragiske brannene angår alle med båt. Heldigvis har ingen personer fått alvorlige skader.

Etter min menig er det viktigste nå å finne årsak, slik at vi alle kan ta lærdom av disse tragiske hendelsene, og gjøre eventuelle tiltak i egne båter, slik at vi kan unngå samme alvorlige hendelse.

Men det er sikkert ikke lett å få kunnskapen om hva som har skjedd. Vi har vel alle fått med oss Vegdirektoratets hemmelighold rundt sine rapporter.

Håper at noen av forumets medlemmet kan få plukket opp litt fakta rundt hendelsene. Vi er jo gode til slikt.

Igjen håper jeg som sagt at dette ikke blir en diesel/bensin diskusjon. Vi har jo det vi har i kjelleren.

Forøvrig flott å se at båtfolk trår til når det gjelder.

Det er også mye annet enn selve motoren og drivstofftanken som kan starte brann i en båt.

Mye teknisk/ batterier/ kabler/ invertere etc i større båter.

500-1000 Ah som kortslutter av en eller annen grunn f.eks.

Fikk med meg brannen ved borøya i dag live. Det var en Windy. 37 GM tror jeg.

Fulstendig utbrent, så blir nok ikke lett å finne konkret årsak tipper jeg. Enda godt det bare ble materielle skader. De ombord kom seg over i andre båter uten for mye dramatikk.

En ting er sikkert. Båt brenner særdeles godt når flammene først får tak.

bilde

bilde

Edited by sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Styren C8H8 brenner meget godt det.. Så det er all grunn til å være forsiktig med både gass, og levende varme i form av lys og slikt.. Det virker som om svært mange er opptatt av hva slags motor som er i båten, og dermed fokuserer mye på denne med tanke på drivstoff tilførsel, og lagring.. Dermed blir ofte fokus ofte tatt bort fra andre kilder til brann som finnes..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det finnes vel litt Styren i Polyester

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Bare for å få litt et litt annet perspektiv inn i debatten:

Yrkesbåter som sjarker/små fiskebåter består av en høy andel "plastbygg".

De er dieseldrevet, bruker de samme innebordsmotorene som fritidsbåter, brukes året rund, i all slags vær og er sesongvist samlet i stort antall (som fritidsbåter i Oslofjorden).

De har varmesystemer som Webasto eller tilsvarende, noen har gassfyring. Begge ofte kombinert med oljeovner for matlaging og kaffekoking.

I tillegg er de spekket med elektrisk oppkoblet utstyr.

Noe sier meg at det brenner mer tobakk ombord i båtene til kai i Henningsvær en februardag eller i Båtsfjord i mai enn hva det gjør nede på f.eks. Kongen i løpet av et år.

Disse båtene brenner svært sjeldent.

Så skal vi legge debatten om eksploderende diesel død og heller se på andre faktorer som påvirker antallet fritidsbåtbranner?

Edited by Folk I Båt (see edit history)