Møkkalasset Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 17.mai om ettermiddagen var en gjeng samlet da vi plutselig så at det røk fra naboens båt. Det kom røyk ut flere steder, både fra motorrom og lengst fremme i båten. Båten lå for landstrøm. Dette ble frakoblet og nabobåten ble flyttet før brannvesenet kom. Jeg mistenker tørrkokte batterier aller defekt lader.Vi som øyenvitner hadde som man ser god utsikt fra verandaen (i bakgrunnen.) Reportasje Tvedestrandsposten: http://www.tvedestrandsposten.no/lokale_nyheter/article7364334.ece Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Tok også en liten filmsnutt av båtbrannen i Moss Jeg fatter ikke hvordan brannmannen kunne gå mellom de to båtene for å få den løs. Rimelig imponerende utstyr de har, for der må det ha vært varme! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
REM Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Finnes forsvinnende lite styren (Polystyren, PS) i båt. Er nok noe i innredningsdetaljer kanskje, og i andre lite påkjente detaljer, men da oftest i form av ABS. Men du har masse plast i båt som brenner like godt som styren. Polyester selvfølgelig og vinyl (PVC) finnes det mye av. Det aller meste i båt, bortsett fra motor og drivverk er laget av plast, og all denne plasten brenner som fén bare det blir varmt nok. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Bare for å få litt et litt annet perspektiv inn i debatten: Yrkesbåter som sjarker/små fiskebåter består av en høy andel "plastbygg". De er dieseldrevet, bruker de samme innebordsmotorene som fritidsbåter, brukes året rund, i all slags vær og er sesongvist samlet i stort antall (som fritidsbåter i Oslofjorden). Jeg tror ikke den påstanden er helt korrekt. Yrkesbåter blir underlagt et strengere regime enn lystbåter. Motorene kan eksempelvis se like ut, men aggregatene montert er annerledes. Dessuten skal det være lite egenfikling med det elektriske anlegget. Og anlegget skal være lagt opp av godkjent installatør. Det samme gjelder anlegg for diesel etc. osv osv. Lufting av dieseltanken med svanehals over dekk... Hulda har svanehalsen inne, ikke bra. Men jeg har ingen ide om hvorfor det brenner så mange lystbåter. Personlig kjenner jeg kun til ett smell. Det var oppstart av bensinmotor etter fylling av tanken. Vifte gikk og alt var normalt. Engasjerte selvstarteren og det smalt. 'Hvorfor kjøpe det innmari dyre fordelerlokket fra Volvo, får samme lokket hos Biltema. Bare at det er 'B' for bil og ikke 'B' for båt, brøkdel av prisen'. Lokket fra Volvo skal være gasstett/gnistsikkert. Det gjelder ikke lokket for bil. Kan ha vært en årsak. Men her var det folk i båten, og den tok ikke fyr. Kun en lett personskade, ble slengt over rekka og havnet i vannet. Ellers så jeg sist sommer en trend med duker, blomsterpotter og hele bål av telys under kalesjer og nedi salonger. Morsan skal slite før det blir tent ett eneste stearinlys om bord i Hulda. Men igjen, ingen av brannene jeg har lest om ser ut til å ha bakgrunn i uforsiktig omgang med åpen ild. Igjen, om bord hos oss er pulverapparat (type som slukker fettbranner) og brannteppe utplassert. Vi har i tillegg pulverapparat og 12 kg skumapparat. Dog kjenner jeg heller ikke til noen branner som har tatt overhånd grunnet matlaging i båt. En ulmebrann som jeg oppdaget under opplag: Det var en stikkontakt på en kabelsnelle. På sommeren hadde stikken ramlet i sjøen. Blitt ristet ren og tørket. På vinteren var korrosjonen kommet så langt at det ble lysbue. Båten ble så nedsotet innvendig at den var på grensen av kondemnasjon. Uoffisiell konklusjon. Melding: Vær forsiktig med å ha skjøtekontakter slengende bortover bryggene. Resultat av fukt kan materialisere seg måneder etterpå. Jeg har sett en del nedsmeltede eksosanlegg grunnet tap av sjøvannskrets. En del etter oppstart om våren der man glemmer å åpne sjøvannsventilen. Men skadene har begrenset seg til pumper og eksosslanger. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Bruker selv levende lys ombord i båten om kveldene da vi er til stede. Det ser jeg ett stort flertall som også gjør, og har gjort de siste 5-6 årene jeg har feriert på vannet. Har faktisk ingen betenkeligheter med det. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Sydvesten Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Årlig rykker brannvesenet ut på 70 - 90 båtbranner. De viktigste brannårsakene er levende lys, røyking på senga og lekkasjer i drivstoff- og gassanlegg. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Noen som har sett en oversikt over hvor mange båtbranner som oppstår mens folk ligger og sover i båten om natten? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MaSa Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Og av de brannene som oppstår pga levende lys hvir mange av disse brannene var det folk til stede eller alkohol i bilde ? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
-morten- Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Det var voldsomt med branner! Trist syn å se den flotte Windy`en! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jonas78 Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) Årlig rykker brannvesenet ut på 70 - 90 båtbranner. De viktigste brannårsakene er levende lys, røyking på senga og lekkasjer i drivstoff- og gassanlegg. Kan krysse vekk levende lys og røyking i sengen som fare. Men må innrømme at jeg tenker en del på brann i båt. Spesielt når vi sover, da jeg tror vi skulle komme oss raskt nok vekk om vi var våken, men er skeptisk mtp at jeg sover VELDIG tungt. Jeg har en seilbåt, og lurer på om noen med god peiling, kan komme med råd for brannforebyggende tiltak. Jeg tenker da på f.eks innkjøp av brannforebyggende anpuller, plassering av disse, og forventet resultat. En selvsagt plassering er vel motorrom. Men er det lurt å plassere en bak ved kartbordet, altså sammen med det elektriske anlegget? Og hva med plassering ved diesel varmeren. Gassen har vi alltid stengt ved beholderen som er ute, så den er jeg ikke så bekymret for. I tillegg har vi brannvarsler, gass og kullosvarsler. Redigert 19.Mai.2014 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Sydvesten Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) Sover ja, det kan være en kritisk i gitte situasjoner.. Spesielt i overfylte gjestehavner .. En brann i nabobåten kan få konsekvenser som andre båter.. Dette er en risiko en selv ikke rår direkte over, dermed må en selv legge plan for hvordan en skal håndtere denne.. Det kan selvsagt være en utfordring, og risikoen for å bli påvirket av en brann hos naboen vil variere hele tiden, siden en ofte får nye naboer.. Noen er er mer forsiktig enn andre, noen har bedre brannsikring enn andre.. Noen er mer full enn andre, noen røyker, noen har levende lys osv.. Det viktigste er man selv har en plan for hvordan en skal håndtere en slik situasjon, dette er et risikoreduserende tiltak for seg og sine .. Redigert 19.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Folk I Båt Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) Jeg tror ikke den påstanden er helt korrekt. Yrkesbåter blir underlagt et strengere regime enn lystbåter. Motorene kan eksempelvis se like ut, men aggregatene montert er annerledes. Dessuten skal det være lite egenfikling med det elektriske anlegget. Og anlegget skal være lagt opp av godkjent installatør. Det samme gjelder anlegg for diesel etc. osv osv. Lufting av dieseltanken med svanehals over dekk....Jeg tror de med god kjennskap til kystflåten (sjarker osv) har problemer med å kjenne igjen denne beskrivelsen.Selv bor jeg et sted med ganske høy tetthet av denne typen båt, og vet et en gjennomsnittlig noenogtyvefots kystsjark ikke er underlagt noe kontrollregime annet enn ved nybygg. Og er f.eks en Viknes 1030 underlagt noe mer og strengere kontroll enn en NB 870? Du skal også ta med i beregningen at en stor del av kystsjarker i drift i dag var bygget på en tid da det knapt fantes noe teknisk regelverk. Bare eiers og konstruktør/byggers erfaringer. Tilstedeværelsen av egenfikling, som du kaller det, er nok mye mer tilstedeværende på en gjennomsnittlig kystsjark enn på en gjennomsnittlig fritidsbåt. Med hensyn til bruk av autorisert installatør.... Vel, for byfiskerne er nok dette praktisk gjennomførbart, blir verre for sjarkfiskerne fra Ytre Trillebårnes. Der, som hos de fleste andre, baserer det seg på fikling for egen hånd eller av den lokale altmuligmannen med avbrutt elektrikerutdannelse og fartstid som Smører på 60 tallet. Redigert 19.Mai.2014 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 det er ganske artig fra en elektriker sin side og lese mye av det som skrives på båtplassen! ikke reint ofte så hører vi om hvor utrolig farlige de bensinmotorene er... Hvor skummelt dette er og hvor mye vedlikehold\ettersyn dette trenger. Men svært ofte leser jeg tråder om oppussing og prosjekter hvor Hr.Hansen bruker fagfolk til montering og justering av motorer og diverse, men han selv skal legge opp alt elektrisk , selv-opplært etter og ha lest noen andre sin tråd her inne. Og da setter man igang med store batteribanker, kabelopplegg, lading osv.. ''dette er jo 12V, alle klarer dette'' Har sett mange nye opplegg her inne hvor det ser ufattelig flott ut på bilder, men når man begynner og kikke nøye så ser man tilfeller med feil kabeltyper, feil kabel-sko, feil bruk av endehylser, kina-automater at laber kvalitet osv.. Men man høster da applaus for godt arbeid, da opplegget i utgangspunktet ser strøkent ut. Og her er jeg sikker på at det brenner mer båter enn det gjør pga bensin\diesel motor diskusjoner.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Sånn på sparket trur eg samtlige båtbranner eg kjenner til har startet i maskinrom. Slanger og klemmer er nok viktigere en om kabelsko kommer biltema eller abiko. Var forøvrig ikkje klar over at det fantes godkjente kabelsko for båt? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Folk I Båt Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 http://www.nordlys.no/motor/article7366401.ece Uten å gå god for noe som helst sagt fra IF. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Tilstedeværelsen av egenfikling, som du kaller det, er nok mye mer tilstedeværende på en gjennomsnittlig kystsjark enn på en gjennomsnittlig fritidsbåt. Med hensyn til bruk av autorisert installatør.... Vel, for byfiskerne er nok dette praktisk gjennomførbart, blir verre for sjarkfiskerne fra Ytre Trillebårnes. Der, som hos de fleste andre, baserer det seg på fikling for egen hånd eller av den lokale altmuligmannen med avbrutt elektrikerutdannelse og fartstid som Smører på 60 tallet. Så derfor brenner det færre yrkesbåter? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) Nei, har ikke skrevet at det er derfor. Det er faktisk et paradoks. Hadde vært interessant å sett en konklusjon på hvorfor det er sånn at det brenner flere fritidsbåter enn yrkesbåter/fiskebåter. Har en ide om hvorfor, men den er ikke mulig å etterprøve. Redigert 19.Mai.2014 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Tar den. Men de som er bygget etter 1990 følger denne standarden som minimum, og dette er småbåtene: Og jeg tror ikke du finner mange lystbåter som er bygget under konkurranse og prispress som følger denne spec.'en. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 En ting er sikkert. Båt brenner særdeles godt når flammene først får tak. Prøvd å sette fyr på en livbåt? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Nei. Har lite erfaring med å tenne på båter generelt ;-) De jeg har sett som først har tatt ordentlig fyr har brent fullstendig ned på tross av brannvesenets innsats eller sunket. Hvilke materialer brukes i livbåter? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hulda Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) Den siste jeg var om bord i er laget av aluminium. Redigert 19.Mai.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) Flammehemmede eller ikke-brennbart (iht. IMO). Ofte med overrisling for å kunne oppfylle bl.a. NORSOK-krav om å kunne gå 10 minutter igjennom en oljebrann. Redigert 19.Mai.2014 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) Dobbel. Redigert 19.Mai.2014 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Er aluminium mindre brannfarlig en glassfiber ? Eg var borti campingvogn-brann ein gong, og der var det bare ein beta aluminium på størrelse med ein isboks igjen. Og du verden så det brann. Men aluminium holder kanskje litt lenger ved feks brann i maskin, før skroget tar fyr ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ragnar B Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Nyttig informasjon er det uansett P66. Sitér dette innlegget Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.