Jump to content

Båt skadet under opplag, skyld og erstatning

Whiskey

Recommended Posts

Tok en titt på båten i helgen som har vært lagret innendørs av et firma som driver med slikt. Båten ble tatt opp av dem og motor (forhåpentligvis) konservert.

Oppdaget at utenbordsmotoren hadde blitt tiltet opp slik at den hadde truffet et glassfiberdeksel som står over motoren (med akterlanterne oppå, samt fungerer som lyddemper). Dekselet hadde brukket av i hengsler samt at motor hadde fått noen skader i glassfiber. Fant også ut av hovedstrømbryteren hadde stått på hele vinteren, så batteribanken hadde 4 volt spenning på mine to batterier.

Da jeg konfronterte daglig leder med at dekselet over motoren var brukket, fikk jeg som svar at det ikke var deres feil, da de aldri hadde vært borti motorer som ikke kunne tiltes helt opp uten å komme borti noe, og siden det var havnekalesje over, kunne de heller ikke se dekselet. Batteriene er det bare jeg som vet om...

Jeg kan jo skjønne det er dumt med et deksel man kan ødelegge ved å tilte motoren helt opp, men slik er nå båten designet. Burde jeg informert om dette på forhånd, har ærlig talt alltid vært obs på dette og aldri tenkt over det, eller er dette noe de som driver med båtopplag burde skjønt?

Når det gjelder batterier, burde det ikke vært vanlig å slå av hovedstrømbryteren eller i alle fall koble fra batteribanken før båten lagres for vinteren?

Hvilke rettigheter har jeg, hvordan bør jeg gå frem? Har kasko på båten som ser ut til å dekke det, men bør jeg ta det på min kappe egentlig?

Baltic-pappa

Hvis du har en helt spesiell anretning som gjør det vanskelig å tilte motoren uten skade så ville jeg nok ha sagt ifra da jeg leverte båten til opplag... Sikkert dumt å ikke gjøre det, men det er uansett firmaet som må ta støyten for skader de påfører båten under opplag.

Når det gjelder batterier så burde du ha bedt om en spesifisert liste over hva firmaet skal gjøre for deg under opplag. Det er sikkert forskjellig hva folk og firmaer legger i "opplag" og hva det innebærer... Selv har jeg batteriene stående i båten uten å koble fra kablene. Hovedstrømbryteren er skrudd av.

Kk

Edited by KongKing (see edit history)

Dette er innenfor hva verkstedet hefter for etter håndverkertjenesteloven § 29 og § 28. Alt som det er innenfor deres muligheter å vite om, kjenne til, ta hensyn til og unngå, medfører ansvar for skade. Det er vanskelig å se at ikke disse to forholdene gir erstatningsplikt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Er nå det jeg lurer litt på da, hvor spesielt er det med et deksel over motor som den stanger i om den blir tiltet for langt opp? Går altså an å tilte den ut av vannet, bare ikke helt i vannrett stilling uten først å åpne dekselet som er over (det er hengslet)

ser slik ut http://image.nettix.fi/extra/boatimg/550901_551000/moottorivene-nor-dan-550920_l_1a3d44880784d7b3.jpg

men ser jo flere som har sånn deksel som her: http://img3.autodb.no/autoimg/10558616_720x0.jpg

Baltic-pappa

Den typen deksel kom allerede på 70-tallet. Det var brukt på bl a Hansvik og Shetland. Hvis verkstedet ikke skjønner at det har begrensninger, er det deres eget problem.

De har sannsynligvis en ansvarsforsikring. Du kan jo be dem om å opplyse hvilket selskap de er forsikret i, og si at du tar saken dit ... det pleier å sette litt fart på ting.

Hvis ikke firmaet ser det dekselet og at det kan komme i konflikt med motor, så vil jeg anbefale en tur til optikeren...

Det er jo heller ikke en uvanlig innretning på båter med slike dekseler, så såpass kunnskap bør en som påtar seg opplag ha.

Kk

Det er litt merkelig at mange firma tar på seg "vinterlagring" uten å avtale med eieren hva de skal gjøre med båten. Som KongKing er inne på, burde begge parter signere på en spesifisert liste ved innlevering av båten. Hadde det eksistert en slik liste / kontrakt, ville trolig trådstarter notert at man ikke måtte tilte motoren helt opp.

Jeg tror båteier står svakt når det gjelder dekslet. Hvis intet er avtalt når det gjelder batteriene, bli det jo firmaets rutiner som gjelder. Som sagt ovenfor er "opplag" et tøyelig begrep. Enda verre er det når man muntlig avtaler "motoroverhaling", hvilket som kjent være så mangt ..

om jeg som privat person gjør en venn en tjeneste og ved et uhell skader hans båt, så vil jeg med en gang tilby meg å dekke skadene uavhengig av årsak, det er normal folkeskikk.

Når et firma gjør dette som en betalt tjeneste så forventer jeg også at det vet hva de holder på med og at de har gjort seg kjent med forskjellige båter og hvordan ting fungerer. Jeg vill aldri forventet at jeg mått skrive en how to do liste når jeg overlater båten min til profesjonelle mot betaling.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Når ikke noen del av normale tiltak ved vinteropplag/konservering er unntatt, er forventningen til verkstedet at de håndterer båten i alle henseender på fagmessig måte. Å glemme en batterivender er ikke akseptabelt og å operere tiltfunksjonen med skade på dekselet til følge er så stupid at det unndrar seg saklig beskrivelse. Det er ikke tvilsomt at verkstedet er i ansvar her.

Det er litt merkelig at mange firma tar på seg "vinterlagring" uten å avtale med eieren hva de skal gjøre med båten.

Det er ikke avtalt noe motoroverhaling, kun opptak, konservering av motor, giroljeskifte og lagring. Hvor spesifikk mener du en slik liste må være? Da jeg leverte båten på vannet, kunne jeg ikke koble fra batteribanken selv, men nøkkel ble lagt i batterikassen, så de vet jo hvor batteriene er (og bryter er like ved siden av)

Jeg har alltid slått av hovedstrømbryteren når jeg vet båten blir liggende en stund, og alle som har lagret båten for meg tidligere har koblet fra batteriene, så jeg tok dette som en selvfølge, Men da jeg ikke har hatt flere båter, er jeg ikke sikker på hva som er normen på andre båter..

Edited by Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Det burde ikke være nødvendig med en liste over hva som skal gjøres under vinterlagringen, men verden er ikke perfekt, langt ifra....

En liste over hva som skal gjøres ville gjort ting klart for begge parter, og plassert ansvar for mangelfull utført jobb der den hører hjemme.

Jeg er ikke tvil om at firmaet må ta ansvaret for ødelagt deksel. Men vi har jo nok av eksempler på firmaer som drives av amatører og svindlere... En liste med konkrete oppgaver ville gjort ting noe enklere. En slik liste er det firmaet som burde legge frem, ikke du.

Kk

Edited by KongKing (see edit history)

En liste kan være både bra og mindre bra.En liste kan bl a ekskludere ting som burde vært inkludert. Uansett, her var det ingen liste,og da r saken i grunnen grei -- fagmessig utførelse er hva som kreves og så får man spørre seg om verkstedet har levd opp til det kriteriet.

Det holder i massevis. Verkstedet kan vel ikke konservere motoren uten å starte den. Og hvis de må tilte den, så må de jo følge såpass med at de ikke skader den samme båten som de arbeider på. Som Worse sier, det er de som har tatt på seg jobben. Som kunde behøver ikke du å være mekaniker. 'Konservering' er tilstrekkelig for deg,

Er enig i at en liste kan være negativt også. Folk som ikke har greie på båt og konservering vil ikke ha noen forutsetning for å mene noe om punktene som står der, eller like viktig, det som ikke står der...

Konservering og lagring bør være godt nok og det er firmaet som skal ha kunnskap om hva som da må gjøres.

Kk

Det med motoroverhaling var bare et eksempel på en vag formulering. Hvis dette aktuelle firmaet er et seriøst foretak, har de kanskje et kvalitetssystem. I dette systemet er det en prosedyre som heter Vinterlagring av båt, eller lignende. I prosedyren er det beskrevet hvordan de gjennomfører vinterlagring, hva de gjør og hva de ikke gjør (forutsatt at ikke annet er avtalt med båteier). Kanskje du kan starte med spørre om de har en slik prosedyre?

Til info var det akkurat samme problemet med glassfiber/støy-dekselet på min Ibiza 20 Touring hvor dekslet måtte vippes delvis opp når motoren skulle tiltes opp. I det hele en merkelig og uprofesjonell oppførsel av dette verkstedet i denne saken.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

En må vel avtale hva som skal gjøres med båten når den tas opp, skal den konserveres av eier eller av verksted?. Skal det utføres mer enn hva som er normal konservering, skal båten lagres ute eller inne, kaldt eller varmt osv?.. Et seriøst verksted har en liste over de punkter som inngår i konserveringen.. Som begge parter selvsagt signerer.. Kjenner man som eier til ting som er spesielt med båten, så opplyser man om dette når man leverer båten, dette for å unngå uønskede hendelser.. Før eller ved opptak så dokumenterer man skader som finnes på båten, dette sammen med eier eller ved foto.. Så slipper man unne diskusjoner i ettertid om hvem som har gjort hva og hvem som er ansvarlig for hva.. Det er viktig at eier tar seg tid til å gå gjennom båten ved overtakelse slik at eventuelle skader som er kommet under lagring blir adressert der og da.. så slipper man påstand mot påstand i ettertid..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Joda, men skal båten lagres for vinteren og eier ikke skal gjøre noe selv, så er det vel rimelig opplagt at de som tar på seg denne jobben må vite hva som skal gjøres.

Men hvordan er egentlig kompetansen hos båtverkstedet? Såvidt meg beskjent så finnes det vel ingen formelle krav til kompetanse. Dette er jo veldig trist, for hva kan man egentlig forvente at de kan da?

Imidlertid er verkstedet den proffesjonelle part. Det finnes tross alt endel opplagte ting man gjør med en båt i forbindelse med opplag, lagring og service. At de ødelegger et slikt deksel og sier at de aldri hadde vært borti dette, det må bli deres problem. Båten er designet slik. Dersom du hadde sagt i fra om dekslet og bedt de passe på å ikke ødelegge dette, så ville de vel blitt fornærmet og sagt at "jada, dette kan vi".

Joda, men da avtaler man på forhånd om dette.. Konservering kan være forskjellig om båten skal lagre inne oppvarmet eller ute og utsatt for frost... Dette må avtales.. Deretter bør verkstedet sørge for at eieren er inneforstått med hva som er omfattet i prisen og konserveringen ..

Kompetansen til båt verksteder er nok meget ymse, det verkestedet jeg er minst imponert over ligger utenfor Tønsberg og er en meget stor Volvo Penta forhandler.. Der var inkompetansen så stor da en båt jeg solgte havnet der, at det eneste verksmesteren greide å fortelle var at timeprisen var 750 kroner pluss mva. (dette var 2006). De stilte selvsagt feil diagnose, kom med råde bank på en motor(TAMD41A) hvor gearkassen var defekt (MS4 gear).. Det tok meg mindre enn 30 sekunder å konkludere med at lyden kom fra gearkassen, ny brukt kasser ble installert og båten på vannet igjen.. Tok med 3-4 timer å skifte denne... Verkstedet ville ut med begge motoren og åpne den ene.. Skremmende inkompetanse på dette verkstedet den gangen.. :nonod:

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Et seriøst verksted har en liste over de punkter som inngår i konserveringen.. Som begge parter selvsagt signerer..

Er ikke sikker på om akkurat dette vil løse noe problem. Av egen erfaring, veldig mange båteiere har så lite peiling på teknikk at de ikke ville ha begrep om hva de underskriver på. 'Gjør det som trenges slik at det ikke skjer noe galt, hva koster det? De gjør det mye billigere over hos NN', er det vanlige jeg har hørt. Hva som blir gjort, det har man ingen aning om. Bare det fungerer gjennom sesongen.

Jeg har også en båt der motoren ikke kan tiltes helt opp, så helt unormalt kan det ikke være. Kan ha sammenheng med at motoren er langt større enn det båten er bygd for, men ett eksempel på at en må følge litt med på hva man gjør. Når ting knaser har man gjort noe feil, å ikke høre at ting knaser når glassfiber knuser er også rart.

Jeg kunne laget en liste. Men synes det er noe verkstedet selv burde kunne. Grunnen til at jeg kunne laget en liste er jo at jeg har brukt lang tid på å lese meg opp og skru på motor. Det er jo på en måte det man har verksteder for å slippe.

Uansett burde ikke en liste måtte inneholde 'koble fra batteriet eller slå av strømmen etter at motor er ferdig konservert' eller?

Baltic-pappa

Vel nå skrev jeg at verkstedet har en liste over hva som inngår i det de ønsker å gjøre, samtidig så kan de anbefale kunder hva som er "nødvendig" og hva det koster.. Båtbransjen er nok for uprofesjonell om ikke slikt er på plass.. Kunden skal vite hva han får, hva det koster og hva verkstedet skal gjøre om de oppdager noe som vært utbedret som de avdekker under sin jobb.. Dette bør avtales på forhånd, skriftlig.. Så slipper man alle disse diskusjonene i ettertid om hva som var avtalt og ikke avtalt

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tror nok man sparer seg for mye dersom man gjør klare avtaler, selv om et slikt verksted selvsagt har ansvar for de problemene trådstarter har fått.

Men som SV er inne på så er det vanvittig mye inkompetanse i båtbransjen.