Jump to content

"Støy" på stereo.

snurresprett

Recommended Posts

Hei,

Jeg opplevde i forrige sesong at det til tider bar mye "elektrisk støy" på stereoanlegget. Dette kom og gikk, men jeg fant ikke ut hva det var.

Under klargjøring i år så merket jeg at støyen startet år kjøleskapet startet. Når det stoppet, så stoppet også støyen. Har kikket litt, men ser ingen feil. Noen som kan tippe hva det kommer av?

Hadde lignende problem på bil, var dynamostøy. Dette filset jeg ved å sette på en liten boks på signalkablene, med jording også. Men hos deg er det tydligvis noe med kjøleskapet. Er det kun støy når kjøleskapmotoren går? Er stereon plassert for nærme skapet? Er ikke så enkelt som at antennen er for nærme ledningene eller motoren til skapet da? Samme støy ved å spille fra cd?

Ditt problem tyder på at strømkabelen til kjøleskapet ligger for nært kabler i tilknytning til radioen. En god regel ved montering er at kabler med lyd eller antennesignaler skal gå på motsatt side av båten i forhold til hovedstrømbryter og andre installasjoner hvor mye strøm går igjennom. Hvis det ikke lar seg gjøre å flytte på kabler kan de eksisterende isoleres med skjermestrømper eller skilles med skjermeplater av samme sort som instrumentbroer på store fartøy lages i. Støyen du opplever kan lett påvirkes med en liten kjøleskapmagnet, hvis du har en for hånden når støyen oppstår kan du bevege denne der du kommer til langs ledninger og utstyr. Du vil oppleve at støyen endres når du er i nærheten av kilden. Lykke til !