Jorgen99 Startet 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2014 Hei, jeg har en nordkapp enduro 605. Det er to termostater, den ene viser hastighet og den andre rotasjoner. Begge har en loten skjerm nederst hvor man kan vise masse av forskjellige ting. Man kan se volt (V) der også, men går det an å vise hvor mye strøm det er igjen i batterietiet i prosent eller AH. Batteriet er på 100 AH. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 (redigert) Niks... (Det er vel ikke egentlige termostater heller, en termostat er en temperaturstyrt av/på bryter) Redigert 18.Mai.2014 av TasleT (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Jorgen99 Svart 18.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Ja ja, jeg kaller alt med visere som ikke er en klokke for termostat. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 (redigert) Kall det heller instrumenter så blir det ingen forvirring Termostaten er en liten dings som står på/i motorblokka for å regulere kjølevannet og motortemperaturen. Den har ingen visere, for den skal ikke vises. Du kan nok ikke se nøyaktig hvor mange Ah det er igjen på batteriet, da kreves det nok mere avanserte instrumenter. Men spenningen forteller jo litt, den bør jo ikke gå særlig under 12,5 V hvilespenning (når motor ikke lader og ingenting bruker strøm). Redigert 18.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jorgen99 Svart 18.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Ja, der var termostat jeg mente. ? surrer litt, men er det noen som kan svare på det egentlige spørsmålet om batteri? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 jeg prøvde iallefall Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 (redigert) Nei, standardutrustning i båter viser ikke hvor mye kapasitet det er igjen på batteriet. Da må du inn med avansert teknikk ala Tesla, Leaf og de andre el.bilene. Om det finnes til båt vet jeg ikke men teknologisk er det fint mulig men antagelig veeeeldig kostbart. Flere batterier med skillerele er den billigste forsikringen du kan ha mot flatt startbatteri og muligheten til å lese av spenningen på feks forbruksbatteriet vil kunne gi deg en indikasjon på restkapasitet, Amperemeter for forbruk + voltmeter gir deg mulighet til å gå inn i tabeller for batteriene dine (Forutsatt at de er friske og helst fulladete noe man oftest klarer kun med landstrøm og en framifrå lader utenom lang - lang - langturer) og derfra kan du beregne gjenstående kapasitet. Her kan du se hvilke forutsetninger som kan ligge til grunn - det er store variasjoner mellom batterier - dette er et eksempel. Redigert 18.Mai.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
tnorderu Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Hei, Det er ikke så veldig kostbart eller vanskelig å installere et batterimeter som kan hjelpe deg å holde oversikt over batteriet. Se f.eks hva Seatronic har av utstyr; Seatronic batterimeter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.