Jump to content

Kan man se AH (amperetimer) med termostater fra evinrude?


Jorgen99

Recommended Posts

Hei, jeg har en nordkapp enduro 605. Det er to termostater, den ene viser hastighet og den andre rotasjoner. Begge har en loten skjerm nederst hvor man kan vise masse av forskjellige ting. Man kan se volt (V) der også, men går det an å vise hvor mye strøm det er igjen i batterietiet i prosent eller AH. Batteriet er på 100 AH.

Link to post

Kall det heller instrumenter så blir det ingen forvirring :giggle:

 

Termostaten er en liten dings som står på/i motorblokka for å regulere kjølevannet og motortemperaturen. Den har ingen visere, for den skal ikke vises.

 

Du kan nok ikke se nøyaktig hvor mange Ah det er igjen på batteriet, da kreves det nok mere avanserte instrumenter.

Men spenningen forteller jo litt, den bør jo ikke gå særlig under 12,5 V hvilespenning (når motor ikke lader og ingenting bruker strøm).

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

jeg prøvde iallefall :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nei, standardutrustning i båter viser ikke hvor mye kapasitet det er igjen på batteriet. Da må du inn med avansert teknikk ala Tesla, Leaf og de andre el.bilene.

 

Om det finnes til båt vet jeg ikke men teknologisk er det fint mulig men antagelig veeeeldig kostbart.

 

Flere batterier med skillerele er den billigste forsikringen du kan ha mot flatt startbatteri og muligheten til å lese av spenningen på feks forbruksbatteriet vil kunne gi deg en indikasjon på restkapasitet, Amperemeter for forbruk + voltmeter gir deg mulighet til å gå inn i tabeller for batteriene dine (Forutsatt at de er friske og helst fulladete noe man oftest klarer kun med landstrøm og en framifrå lader utenom lang - lang - langturer) og derfra kan du beregne gjenstående kapasitet.

 

 

Her kan du se hvilke forutsetninger som kan ligge til grunn - det er store variasjoner mellom batterier - dette er et eksempel.

 

bilde

Edited by Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...