Jump to content

Gasshåndtaket, den knappen som ein trykker inn er det justering?

peterka

Recommended Posts

Om det er en 60 4 takt fra tidlig 2000 tallet så er det vist et problem med disse. Mener jeg leste på forumet at det kunne smører noe under motordekselet en plass.. Men husker ikke hvor.

Jeg hadde selv en sånn 50 hk og den var litt vrien til tider, spesielt til revers.. Måtte presse rimelig hardt noen ganger.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hei.

Slik skal det ikkje være.Sjekk friksjonsskruen i fjernkontrollen.Du kan demontere gir og gassvaier(i fjernkontrollen)Merk de gjerne for lettere montering.Prøv gasshendelen,ville tru at den går lett og fint.

Trur problemet ditt er sjølveste gir og gass vaierene.Disse er det lurt å bytte av og til.Du sjekker disse ved å koble fra på motorsida,og prøve å dra de ut og inn for hand,de skal gli lett.Gjer de ikkje det så kjøp nye.Ta med de gamle,det er eit hav av lengder.

MVH

Marius

Med enspakskontrolll er den knappen du trykker inn en lås. Som skal sikre at du ikke får satt den i gir uten å ønske det. Friksjonen i spaken skal kunne justeres med en skrue - ofte den i midten av der spaken sitter fast - midt i akselen som spaken roterer rundt. Er det et lokk der kan du ta det av å se om det ikke er en skrue bak lokket du kan skru til eller løsne.

Og som over sagt - det kan være delene inne i kontrollboksen som går tregt - ta fra hverandre og smøre.

Deretter kan det være uønsket friksjon i kablene - smør opp. Eller bak i motoren - ta av kablene til fjernkontroll og prøv uten.

Jeg hadde problem med å få min Mariner 60 EFI 2006 modell ut av gir på slutten av sesongen i fjor. Den var ganske treg gjennom hele sesongen. Det ble løst ved smørning.

Men hvilken knapp snakker dere om? Eneste knapp jeg har på konsollen er for å sette den i fri.....den svarte på venstre side. bilde

Bildet tatt på dagens lille fisketur.

Ø

Hei.

Slik skal det ikkje være.Sjekk friksjonsskruen i fjernkontrollen.Du kan demontere gir og gassvaier(i fjernkontrollen)Merk de gjerne for lettere montering.Prøv gasshendelen,ville tru at den går lett og fint.

Trur problemet ditt er sjølveste gir og gass vaierene.Disse er det lurt å bytte av og til.Du sjekker disse ved å koble fra på motorsida,og prøve å dra de ut og inn for hand,de skal gli lett.Gjer de ikkje det så kjøp nye.Ta med de gamle,det er eit hav av lengder.

MVH

Marius

Nei det skal ikke være sånn, men det er ikke helt uvanlig. Tipper den går lett når kablene er koblet fra motoren. Det er mekanismen i motoren som er vrang på de. Har lest At flere sliter med det samme.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Myke overganger er noe annet. Grunnet tennes utforming er det kun en ting som gjelder - smell den i gir. Ikke forsøk å sette den i gir med en "snill" bevegelse. Her er det kun kontant og rask bevegelse som gjelder. Relativt rette drev - tåler mye, men høres fælt.

Der gassarmen du beveger sitter fast ser du det er en knapp/lite rundt deksel. Vipp ut dette og titt bak denne. Der sitter friksjonsjusteringen! Stram eller slakk ut!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...