peterka Startet 19.Mai.2014 Del på Facebook Startet 19.Mai.2014 (redigert) Har ein uttern D51 med Mercury 60 HK. Eg føler at den er tung å få i gir. Smeller i gir når eg trykker inn denne knappen på gasshåndtaket og skyver framover. Enda tyngre når den skal fra forrover til bakover. Er det nokon justeringer her. Smørring? Det er ikkje som ein bil med myke overganger Redigert 19.Mai.2014 av peterka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Ingen som veit? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Skal være en form for justering i fjernkontrollen. Hør med et Mercury-verksted. Ellers er jo Mercury "kjent" for å ikke akkurat være lydløse når man setter motoren i gear. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Ok, eg har ikkje så mykje peiling på dette. Eg var på ein fisketur i fjord og da prøvde eg ein Yamaha og den var jo heil noko anna når det gjalt myke overganger. Min smeller i gir. Kanskje det skal vere slik Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Om det er en 60 4 takt fra tidlig 2000 tallet så er det vist et problem med disse. Mener jeg leste på forumet at det kunne smører noe under motordekselet en plass.. Men husker ikke hvor. Jeg hadde selv en sånn 50 hk og den var litt vrien til tider, spesielt til revers.. Måtte presse rimelig hardt noen ganger. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
peterka Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Ja det er ein 2005 60 HK 4 takter EFI. Det høyres ut som det skal vere slik da Sitér dette innlegget Link to post
marius53 Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Hei. Slik skal det ikkje være.Sjekk friksjonsskruen i fjernkontrollen.Du kan demontere gir og gassvaier(i fjernkontrollen)Merk de gjerne for lettere montering.Prøv gasshendelen,ville tru at den går lett og fint. Trur problemet ditt er sjølveste gir og gass vaierene.Disse er det lurt å bytte av og til.Du sjekker disse ved å koble fra på motorsida,og prøve å dra de ut og inn for hand,de skal gli lett.Gjer de ikkje det så kjøp nye.Ta med de gamle,det er eit hav av lengder. MVH Marius Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Ta av gearwiren på motoren og sett den i gear manuelt, da ser du hvor problemet ligger. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Med enspakskontrolll er den knappen du trykker inn en lås. Som skal sikre at du ikke får satt den i gir uten å ønske det. Friksjonen i spaken skal kunne justeres med en skrue - ofte den i midten av der spaken sitter fast - midt i akselen som spaken roterer rundt. Er det et lokk der kan du ta det av å se om det ikke er en skrue bak lokket du kan skru til eller løsne. Og som over sagt - det kan være delene inne i kontrollboksen som går tregt - ta fra hverandre og smøre. Deretter kan det være uønsket friksjon i kablene - smør opp. Eller bak i motoren - ta av kablene til fjernkontroll og prøv uten. Sitér dette innlegget Link to post
oysts Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Jeg hadde problem med å få min Mariner 60 EFI 2006 modell ut av gir på slutten av sesongen i fjor. Den var ganske treg gjennom hele sesongen. Det ble løst ved smørning. Men hvilken knapp snakker dere om? Eneste knapp jeg har på konsollen er for å sette den i fri.....den svarte på venstre side. Bildet tatt på dagens lille fisketur. Ø Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Spørs om ikke du må demontere "huset" til fjernkontrollen. Skal vel være en friksjonsskrue for justering av treghet i spaken inni der. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Hei. Slik skal det ikkje være.Sjekk friksjonsskruen i fjernkontrollen.Du kan demontere gir og gassvaier(i fjernkontrollen)Merk de gjerne for lettere montering.Prøv gasshendelen,ville tru at den går lett og fint. Trur problemet ditt er sjølveste gir og gass vaierene.Disse er det lurt å bytte av og til.Du sjekker disse ved å koble fra på motorsida,og prøve å dra de ut og inn for hand,de skal gli lett.Gjer de ikkje det så kjøp nye.Ta med de gamle,det er eit hav av lengder. MVH Marius Nei det skal ikke være sånn, men det er ikke helt uvanlig. Tipper den går lett når kablene er koblet fra motoren. Det er mekanismen i motoren som er vrang på de. Har lest At flere sliter med det samme. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
peterka Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22616/p1000981.jpg Sånn ser min ut. Så kva blir min oppgave for at eg skal få mjuke overgang mellom gira? Føler at denne knappen som gjør at eg kan gire burde vore strammere Redigert 21.Mai.2014 av peterka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Myke overganger er noe annet. Grunnet tennes utforming er det kun en ting som gjelder - smell den i gir. Ikke forsøk å sette den i gir med en "snill" bevegelse. Her er det kun kontant og rask bevegelse som gjelder. Relativt rette drev - tåler mye, men høres fælt. Der gassarmen du beveger sitter fast ser du det er en knapp/lite rundt deksel. Vipp ut dette og titt bak denne. Der sitter friksjonsjusteringen! Stram eller slakk ut! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.