Jump to content

Hvordan få trykkvannspumpe til å suge vann første gang

Smogse

Recommended Posts

"Alle" tapper jo ned hele anlegget om vinteren, så en slik pumpe skal etter min erfaring klare å suge opp vann fra tanken uten noe spesielle påfunn? Sikker på at alt er tett, og at pumpen er ok? Dersom dette er etter vinteropplag kan det kanskje ha lagt igjen litt vann i pumpehuset og at pumpen er skadet?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Det kan ligge en luftboble som "stenger" for vannet. Prøv å åpne en kran, og sug hardt i denne mens pumpa går. Min erfaring er at dette som oftest er tilstrekkelig :-)

Det kan også være små kalkperler fra vannet, eller annet smårusk som har havna i ventilene i pumpa. Dette gjør at ventilene ikke tetter som de skal, og pumpa nekter å gjøre jobben. Ta pumpa fra hverandre og gjør rent!

Jeg hadde et tilsvarende tilfelle for 3-4 år siden. Sprang til og kjøpte ny pumpe, for jeg hadde ikke tid til å se mer på den akkurat da. Senere ble det gamle pumpa åpnet og gjort ren - og ligger nå som reserve ombord.

Etter dette monterte jeg også filter på slangen mellom tanken og pumpa.

:smiley:

Edited by Arvid_A (see edit history)

Priming av pumpen pleier å hjelpe, fyll litt vann inn i pumpen ved å ta av en slange til pumpen, da får pumpen litt vann å jobbe med og ikke bare luft.. ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

I den forrige båten min hadde jeg samme problem. Jeg sugde vakuum (med munnen) i slangen til dusjen, åpnet så kranen og vips så klarte pumpen resten. :smiley:

Dette var kun når tanken hadde vært helt tom for vann.

Edited by Adi (see edit history)