Jump to content

God og enkel sleping av jolle bak seilbåt?


zooper

Recommended Posts

Jeg har nylig godt til innkjøp av en Zodiac 260 cadet solid. Jolla har tre slepefester; ett på hver side i baugen, og ett skikkelig solid ett i sentrert litt på undersiden i baugen (dette er konstruert slik at jollen vil løfte seg litt foran. Jolla har ingen fester på akterspeilet (jeg har sett eksempler hvor man fester i slepelina i hekken og fører denne via ringene på hver side av baugen - dette er altså ikke mulig på min). Moderskipet er en 36 fots seilbåt med kryssholt og halegatt på babord og styrbord helt akter.

 

Jeg ønsker å slepe jolla i midt i kjølvannet av moderskipet, samt ha enkel mulighet til å kunne justere avstand fra minst andre hekkbølge og helt opp til at baugen hviler på akterspeilet/badeplatformen til moderskipet. Jeg ønsker å kunne slepe slik at jollen sleper godt med lite motstand og liten mulighet for å rundt.

 

Hvordan ville dere ha utformet slepelinen?

 

Jeg ser for meg en hanefot som festes med karabinkroker på jollens sidefester, men er usikker på om jeg også bør bruke midtfestet, samt hva lengden bør være.

 

På hanefoten vurderer jeg enten en ring som kan skli fritt fram og tilbake og som linen til moderskipet festes i, eller en slepeline til moderskipet som sitter fast på senter av hanefoten (om dere skjønner hva jeg mener). Her er jeg usikker på fordelen og ulempene med fast punkt versus løs ring. En åpenbar ulempe med ring versus feks å bare knytte linen fast på et fast punkt er at en ring gjør at tauet synker og kan festes i propell.

 

For å kunne slepe jolla midt i kjølvannet er det slik jeg ser det nødvendig med enten en hanefot også på moderskipet som så koples sammen med hanefoten på jolla med en enkelt separat line altså at man har en slepeline som ser slik ut >--< , eller at man kopler hanefot mot hanefot direkte - altså at man får et slags feste som ser slik ut: >< . I samtlige løsninger lurer jeg på om det er fordelaktig eller en ulempe å benytte ringer som linene kan skli fram og tilbake på. Avstand fra jolle til moderskipet må kunne justeres under fart, altså ved å stramme inn på kryssholtene i moderskipet. Tanken var da at en ring på hanefoten til moderskipet gjør at jeg kanskje bare behøver å stramme inn på den ene siden for at jolla skal havne i perfekt sentrum... eller opphever en slik løsning stabilitet eller noe ved å ha et fast punkt?

 

Ikke så lett å forklare dette her, men jeg håper det var forståelig nok.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...