Jump to content

Systemrens av VP2003


Jomes

Recommended Posts

Jeg lurer på om hvordan man effektivt tar en systemrens av både ferskvannsdelen og saltvannsdelen på denne motoren.

Hvilke midler er effektitive ?

 

Jeg gjorde det på en annen motor for lenge siden. Men er det det smarteste og kjøre ut alt gammel av ferskvannsdelen til 25 liters kanne ? Men samtidig å kjøre nytt vann inn i motoren samtidig...fordi jeg vil skylle gjennom med rent vann før jeg tilsetter systemrens.

 

Noen andre som har andre smarte metoder for denne prosessen ?

 

 

Mange gode råd her,,,,så jeg tenkte forhøre meg litt.

Redigert av jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Systemrens kan du trygt bruke på saltvannssiden. Jeg ville ikke brukt systemrens på ferskvannsdelen. Den ville jeg ha spylt igjennom med slange. Evt kjørt på med litt radiatorrens en periode før du spyler igjennom. Var en i fjor som brukte systemrens innvendig her, han slett med at termostat og slikt ikke fungerte bra før de ble byttet. Kan ikke tenke meg at en motor er så rustete innvendig at systemrens skal være nødvendig.

 

Er min mening, andre mener helt sikkert noe annet skal du se :smiley:

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post

Etter jeg kjørte rens gjennom min gamle b18 skrudde jeg ut drensskruen på blokka når jeg skulle skifte vann etterpå. Dette kombinert med en 25 liters dunk med vann foran impeller så sprutet det GODT med grums og dritt ut sammen med rensen. Litt pådrag så stod spruten i siden på motorrommet. Kjørte ut 2stk 25 liters kanner på denne måten. Da kom det kun rent vann ut igjen. Da hadde jeg hatt rensen i et døgn. Kjørte flere turer med båten på denne tiden.

Ble kvitt problemer med varmgang også. Sjøvannssiden tok jeg før jeg satte ut båten. Fra inntaket, gjennom girkassekjøler, oljekjøler, seriekoblet begge sidene på varmeveksleren og lot dette stå i tre dager. I en bøtte hadde jeg en lensepumpe som sirkulerte dette.

 

Når båten ligger på vannet tar du innlagsslangen og eksoskjøleren når båten er varm. Da får du sirkulet varmtvann. Du kan sågar starte med kokende vann+systemrens, så slipper du å kjøre motoren uten vann i eksosen.

Tror jeg ville tatt sjøvannsiden separat fra ferskvannsdelen,. Ligger det grums og dævelskap i den ene delen slipper du risiko for å bare å flytte dette til den andre delen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...