Jomes Startet 19.Mai.2014 Del på Facebook Startet 19.Mai.2014 (redigert) Jeg lurer på om hvordan man effektivt tar en systemrens av både ferskvannsdelen og saltvannsdelen på denne motoren. Hvilke midler er effektitive ? Jeg gjorde det på en annen motor for lenge siden. Men er det det smarteste og kjøre ut alt gammel av ferskvannsdelen til 25 liters kanne ? Men samtidig å kjøre nytt vann inn i motoren samtidig...fordi jeg vil skylle gjennom med rent vann før jeg tilsetter systemrens. Noen andre som har andre smarte metoder for denne prosessen ? Mange gode råd her,,,,så jeg tenkte forhøre meg litt. Redigert 19.Mai.2014 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jori Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 (redigert) Systemrens kan du trygt bruke på saltvannssiden. Jeg ville ikke brukt systemrens på ferskvannsdelen. Den ville jeg ha spylt igjennom med slange. Evt kjørt på med litt radiatorrens en periode før du spyler igjennom. Var en i fjor som brukte systemrens innvendig her, han slett med at termostat og slikt ikke fungerte bra før de ble byttet. Kan ikke tenke meg at en motor er så rustete innvendig at systemrens skal være nødvendig. Er min mening, andre mener helt sikkert noe annet skal du se Redigert 19.Mai.2014 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Etter jeg kjørte rens gjennom min gamle b18 skrudde jeg ut drensskruen på blokka når jeg skulle skifte vann etterpå. Dette kombinert med en 25 liters dunk med vann foran impeller så sprutet det GODT med grums og dritt ut sammen med rensen. Litt pådrag så stod spruten i siden på motorrommet. Kjørte ut 2stk 25 liters kanner på denne måten. Da kom det kun rent vann ut igjen. Da hadde jeg hatt rensen i et døgn. Kjørte flere turer med båten på denne tiden. Ble kvitt problemer med varmgang også. Sjøvannssiden tok jeg før jeg satte ut båten. Fra inntaket, gjennom girkassekjøler, oljekjøler, seriekoblet begge sidene på varmeveksleren og lot dette stå i tre dager. I en bøtte hadde jeg en lensepumpe som sirkulerte dette. Når båten ligger på vannet tar du innlagsslangen og eksoskjøleren når båten er varm. Da får du sirkulet varmtvann. Du kan sågar starte med kokende vann+systemrens, så slipper du å kjøre motoren uten vann i eksosen. Tror jeg ville tatt sjøvannsiden separat fra ferskvannsdelen,. Ligger det grums og dævelskap i den ene delen slipper du risiko for å bare å flytte dette til den andre delen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.