Sørlands kongen Startet 19.Mai.2014 Del på Facebook Startet 19.Mai.2014 Hei. Har en Viksund 31 med Volvo Penta KAMD 300 motor som ikke vil starte. Det lyser halv spenning i dagnoselampen på innestyringen. Har prøvd å koble uten om MS Uniten direkte til styrbord posisjon 1. Dette er en båt med singel motor med 2 styreposisjoner. Er dey noen som kan hjelpe meg med hva som kan være galt??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
torbi Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Dårlig batteri.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 19.Mai.2014 Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Hei og velkommen til forumet. Disse motorene kan være noe følsomme for lav spenning fra batteriet ved start. Dette kan skyldes marginal batterikapasitet, spenningsfall i kabler eller dårlig kontakt et sted, f.eks. hovedstrømbryter. Få en hjelper til å måle spenningen på starteren mens du kinner. Det kan også komme av at den ikke får diesel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlands kongen Svart 19.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2014 Hei. Er satt inn nye batterier. Men det har vært ett spenningsfall i båtstøa i vinter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlands kongen Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 (redigert) Glemte å skrive på forgje svar at starteren slår ikke inn i det heletatt. Noen som fortsatt kan hjelpe/vet hva som er galt??? Redigert 20.Mai.2014 av Sørlands kongen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Nå er kad300 en langt nyere motor enn min gamle md17c, men jeg hadde starterproblem og da var det en sikring som var problemet. Kk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Du må måle hvor du har spenning. Det kan være tenningsbryteren. Noen båter har to glassikringer på instrumentbrettet og hvis disse har dårlig kontakt får du ikke start. Det sitter også noen automatsikringer på motoren. Mål deg fram med et multimeter. Batteriet er koblet til startmotoren via hovedstrømbryteren. Tenningsbryteren, instrumentene og EDC-systemet får sin spenning fra plusskontakten på starteren via motorens kabelstamme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlands kongen Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Okey. Takk for svar. Ska se på det senere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Sjekk kontakter på jordingen også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.