kjetillunde Startet 19.Mai.2014 Del på Facebook Startet 19.Mai.2014 (redigert) Jeg tenker å lage en brakett til el-motoren min som jeg kan ha på Terhi Micro Fun jolla. Jolla er av ABS plast. Idéen er to vinkelbeslag som skrus i hverandre. En treplate inntil det ene beslaget og det andre beslaget festes til båten bak ved siden av akterspeilet. Motoren festes på treplaten. Men jeg lurer på om det kommer til å holde å feste beslaget med fire krysspor skruer til båten og tec7? El-motoren veier 10kg. Redigert 19.Mai.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Eg vil ikkje ta stilling til kva for oppfesting som krevs, men motorvekta på 10 kg er den minste delen av belastningen. Motoren skal ogso gi framdrift, og må ha sopass feste i båten at den kan "holde seg ordentlig fast" mens den skyver Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Jeg kommer ikke til på baksiden siden det er dobbelt skråg. Burde jeg bruke blindmuttere eller popnagler? Eller kanskje sage et hull innvendig, tilpasset en inspeksjonsluke, slik at jeg kommer til på innsiden? Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Det der tror jeg ikke kommer til å holde! Med så stor plate/avstand mellom motor og innfesting til båt, og kort avstand mellom skruehull i beslag, så vil momentet fra motor bli for stort, og ihvertfall uten gjennomgående bolter. De vinkeljerna vil vel også bare bøye seg. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Platen blir ikke så stor, bare tok noe jeg fant hjemme for å illustrere. Hjelper det hvis jeg har to festebeslag ved siden av hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mai.2014 Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Blir for svakt uansett! Husk du skal dytte hele båten fremover med dette, pluss tåle sjøgang! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kjetillunde Svart 20.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2014 Hva om jeg har vinkelbeslagene som et kvadrat istedenfor? (På bilde: det øverste vinkelbeslaget snur jeg så det peker nedover istedenfor oppover) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 (redigert) Hvordan kan jeg feste en el-motor her? Redigert 21.Mai.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Burde jeg sage hull på andre siden for å komme til med muttere? Da blir det jo mer solid, jeg kunne lagt inn denne inspeksjonsluken... Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Og festet denne på baksiden? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Hvis jeg har to "firkanter" med vinkelbeslag som bildet over, og bolter de fast med skiver og muttere på andre siden via inspeksjonsluke, vil det holde tro? Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Har ikke noe tro på denne løsningen her. Disse vinklene er ikke designet for maritimt miljø (?) og vil bare bli rust og elendighet. Dersom du skal lage et feste, gjør jobben skikkelig en gang for alle i aluminium eller rustfritt. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Dårlig løsning med de beslagene synes jeg. Strammeskruene på selve motoren fungerer jo som en tvinge og kan holde et en plate på fremre og bakre side på plass uten noe som helst??? Du skal selvsagt skru platene fast, men jeg bare sier dette fordi skuruene i seg selv ineppe tar den store belastningene her når motoren er godt skrudd til. Kan du ikke bruke en foring av samme matriale som plata og gjennomgående bolter og store skiver og sika? Se for deg at du lager denne foringen som en slags hul ramme i samme størrelse/fasong som plata (så du slipper unna med mindre vekt og samtidig slipper skitt og lort bak plata). Du kan feks ta en hullsag å lage flere hull i foringa slik at trykket til plata du legger over blir jevnt fordelt, for så å tette rundt det hele med silikon. Før du begynner å sage, borre, skru og lime kan du jo teste med plater og noen foringsbiter av plankebiter som holdes på plass med motoren? Trykket kommer jo for det meste øverst vil jeg tro, og de nedre festenes primæroppgave er vel heller mer for at plata ikke skal vippe ut ved at motrkraften vrir plata. Bare husk å hold godt fast på motoren slik at den ikke drukner mens du flesker av gårde... Elmotoren er vel ikke akkurat så veldig kraftig heller vil jeg tro... Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 (redigert) Du skal selvsagt skru platene fast, men jeg bare sier dette fordi skuruene i seg selv ineppe tar den store belastningene her når motoren er godt skrudd til. Kan du ikke bruke en foring av samme matriale som plata og gjennomgående bolter og store skiver og sika? Hva mener du her? Redigert 22.Mai.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Ulike braketter http://www.maritim.no/?enc=%99&page=search&action=search&shop=maritim&searchStr=Motorbrakett Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Hva mener jeg egentlig... uten å tegne eller peke blir det vanskelig å forklare. Motoren har tvinger/skurer som gaper over motorfestet - altså platen(e). disse tvingene bør i seg selv være nok til å holde platene på plass og fordele skyvekreftene over akterspeilet feks, og at man kun virkelig trenger skruene for å forhindre at platene ramler av når man tar av motoren..Etter å ha lest det første innlegget en gang til så skjønte jeg at det var på siden av akterspeilet denne elmotoren skulle festes, og at det her er så tykt at man må ha en plate med et mellomrom mellom båt og plate slik at man kan skru fast motoren... om jeg har forstått det korrekt denne gangen. Janoho har vel den beste ideen - kjøp et motorfeste fra Maritim som gjør nettopp dette. Borr hull som er 0,5 til 1mm mindre en skruene du benytter.Skru til med noe epøxy og det bør vel sitte mer enn godt nok? Evt benytte popnagler.. Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 (redigert) Ser ut som om du kan lage deg noe slikt som jeg har her. Det er laget i vanlig stål og er over 10 år nå. Du trenger ikke lage i rustfritt, men det er selvf. bedre men koster mer penger. Redigert 22.Mai.2014 av trekko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 (redigert) En bilde til. Som du ser så trenger det ikke vare så vanskelig, det er f.eks brukt en gammel hengsel til en låvedør som nedre stag. Redigert 22.Mai.2014 av trekko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Etter å ha lest det første innlegget en gang til så skjønte jeg at det var på siden av akterspeilet denne elmotoren skulle festes, og at det her er så tykt at man må ha en plate med et mellomrom mellom båt og plate slik at man kan skru fast motoren... om jeg har forstått det korrekt denne gangen. Janoho har vel den beste ideen - kjøp et motorfeste fra Maritim som gjør nettopp dette. Borr hull som er 0,5 til 1mm mindre en skruene du benytter.Skru til med noe epøxy og det bør vel sitte mer enn godt nok? Evt benytte popnagler.. Ja du har forstått riktig. Ja jeg har sett de motorbrakettene tidligere og tenkte at jeg kunne lage noe selv. Denne blir jo festet lodrett til akterspeilet, hva er forskjellen på den og det jeg foreslår? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Ser ut som om du kan lage deg noe slikt som jeg har her. Det er laget i vanlig stål og er over 10 år nå. Du trenger ikke lage i rustfritt, men det er selvf. bedre men koster mer penger. Det der så jo knallbra ut! Sveiser du selv? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Hvordan lager jeg hull i innerskråget til en inspeksjonsluke på 170mm? Bruker jeg hullsag til drill som på bildet under? Skal jeg da bruke samme dimensjon som inspeksjonsluka, altså 170mm? Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 23.Mai.2014 Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Tror braketten vil holde til dette formålet. Men rust? Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 23.Mai.2014 Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Tror braketten vil holde til dette formålet. Men rust? Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 23.Mai.2014 Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Ang. Hull, bruk stikksag, 170 mm hullbor koster blod :( og kjøp ferdig feste! En ting jeg ikke helt skjønner... Hvorfor skal du (jallamekke) til et el motorfeste på jolla? Du har jo motor på båten fra før? og båten din er jo ikke større/har større motor enn at høy tomgangsfart er noe tema? Siden jolla er i ABS plast vil du alldri kunne fikse / skjule monteringen den dagen du skal selge, og du risikerer å "ødelegge jolla"/ gjøre den nærmest uselgelig. Jeg vile tenkt meg veldig nøye rundt før jeg begynnte med dette prosjektet! evt. kjøpt en annen jolle/motor Trygve Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 23.Mai.2014 Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 ...det blir litt jalla det her uansett hvordan man løser det... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.