Jump to content

Hjemmelaget motorbrakett til el-motor

kjetillunde

Recommended Posts

Jeg tenker å lage en brakett til el-motoren min som jeg kan ha på Terhi Micro Fun jolla. Jolla er av ABS plast. Idéen er to vinkelbeslag som skrus i hverandre. En treplate inntil det ene beslaget og det andre beslaget festes til båten bak ved siden av akterspeilet. Motoren festes på treplaten. Men jeg lurer på om det kommer til å holde å feste beslaget med fire krysspor skruer til båten og tec7? El-motoren veier 10kg.

bilde

Redigert av kjetillunde (see edit history)

Dårlig løsning med de beslagene synes jeg.

Strammeskruene på selve motoren fungerer jo som en tvinge og kan holde et en plate på fremre og bakre side på plass uten noe som helst??? Du skal selvsagt skru platene fast, men jeg bare sier dette fordi skuruene i seg selv ineppe tar den store belastningene her når motoren er godt skrudd til. Kan du ikke bruke en foring av samme matriale som plata og gjennomgående bolter og store skiver og sika? Se for deg at du lager denne foringen som en slags hul ramme i samme størrelse/fasong som plata (så du slipper unna med mindre vekt og samtidig slipper skitt og lort bak plata). Du kan feks ta en hullsag å lage flere hull i foringa slik at trykket til plata du legger over blir jevnt fordelt, for så å tette rundt det hele med silikon.

Før du begynner å sage, borre, skru og lime kan du jo teste med plater og noen foringsbiter av plankebiter som holdes på plass med motoren? Trykket kommer jo for det meste øverst vil jeg tro, og de nedre festenes primæroppgave er vel heller mer for at plata ikke skal vippe ut ved at motrkraften vrir plata. Bare husk å hold godt fast på motoren slik at den ikke drukner mens du flesker av gårde...

Elmotoren er vel ikke akkurat så veldig kraftig heller vil jeg tro...

Hva mener jeg egentlig... uten å tegne eller peke blir det vanskelig å forklare. Motoren har tvinger/skurer som gaper over motorfestet - altså platen(e). disse tvingene bør i seg selv være nok til å holde platene på plass og fordele skyvekreftene over akterspeilet feks, og at man kun virkelig trenger skruene for å forhindre at platene ramler av når man tar av motoren..Etter å ha lest det første innlegget en gang til så skjønte jeg at det var på siden av akterspeilet denne elmotoren skulle festes, og at det her er så tykt at man må ha en plate med et mellomrom mellom båt og plate slik at man kan skru fast motoren... om jeg har forstått det korrekt denne gangen.

Janoho har vel den beste ideen - kjøp et motorfeste fra Maritim som gjør nettopp dette. Borr hull som er 0,5 til 1mm mindre en skruene du benytter.Skru til med noe epøxy og det bør vel sitte mer enn godt nok? Evt benytte popnagler..

Etter å ha lest det første innlegget en gang til så skjønte jeg at det var på siden av akterspeilet denne elmotoren skulle festes, og at det her er så tykt at man må ha en plate med et mellomrom mellom båt og plate slik at man kan skru fast motoren... om jeg har forstått det korrekt denne gangen.

Janoho har vel den beste ideen - kjøp et motorfeste fra Maritim som gjør nettopp dette. Borr hull som er 0,5 til 1mm mindre en skruene du benytter.Skru til med noe epøxy og det bør vel sitte mer enn godt nok? Evt benytte popnagler..

Ja du har forstått riktig. :smiley: Ja jeg har sett de motorbrakettene tidligere og tenkte at jeg kunne lage noe selv. Denne blir jo festet lodrett til akterspeilet, hva er forskjellen på den og det jeg foreslår?

Ang. Hull, bruk stikksag, 170 mm hullbor koster blod :( og kjøp ferdig feste!

En ting jeg ikke helt skjønner... :confused: Hvorfor skal du (jallamekke) til et el motorfeste på jolla? Du har jo motor på båten fra før? og båten din er jo ikke større/har større motor enn at høy tomgangsfart er noe tema? Siden jolla er i ABS plast vil du alldri kunne fikse / skjule monteringen den dagen du skal selge, og du risikerer å "ødelegge jolla"/ gjøre den nærmest uselgelig. Jeg vile tenkt meg veldig nøye rundt før jeg begynnte med dette prosjektet! evt. kjøpt en annen jolle/motor

Trygve

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...