Jump to content

Hjemmelaget motorbrakett til el-motor

kjetillunde

Recommended Posts

Ang. Hull, bruk stikksag, 170 mm hullbor koster blod :( og kjøp ferdig feste!

En ting jeg ikke helt skjønner... :confused: Hvorfor skal du (jallamekke) til et el motorfeste på jolla? Du har jo motor på båten fra før? og båten din er jo ikke større/har større motor enn at høy tomgangsfart er noe tema? Siden jolla er i ABS plast vil du alldri kunne fikse / skjule monteringen den dagen du skal selge, og du risikerer å "ødelegge jolla"/ gjøre den nærmest uselgelig. Jeg vile tenkt meg veldig nøye rundt før jeg begynnte med dette prosjektet! evt. kjøpt en annen jolle/motor

Trygve

Jeg låner verktøy av en kompis, men hvis stikksag er lettere å lage 170 mm hull bruker jeg gjerne det. Det er gøy å lage selv og jeg sparer penger itillegg. :smiley:

Jeg vil dorge lydløst med el-motor. :thumbsup:

En inspeksjonsluke og to bolter i akterspeilet er vel ikke så ille?

Jeg låner verktøy av en kompis, men hvis stikksag er lettere å lage 170 mm hull bruker jeg gjerne det. Det er gøy å lage selv og jeg sparer penger itillegg. :smiley:

Jeg vil dorge lydløst med el-motor. :thumbsup:

Hvis du får låne 170 mm hullsag, så bruk det :smiley:

Jeg hadde ikke tenkt tanken engang på å ødelegge en ok båt, for å ha mulighet for å dorge lydlløst, da hadde jeg heller hevet av bensinmotoren og slengt på el motoren de gangene jeg skulle dorge.

Trygve

Redigert av bare lek(k)er (see edit history)

Ødelegger jeg den da?

Det er nesten kun dorging jeg bruker denne båten til, og jeg tenker bruke bensinmotoren til å raskt skifte fiskeplasser og dorge lydløst med elmotoren.

Det blir inspeksjonsluken som blir mest synlig. Så kommer to eller fire bolter på baksiden på siden av båten. Jeg tenker litt på å forsterke med en planke inni dobbeltskråget. Det gjør det vel mer stabilt?

Etter litt tenking kom jeg på at jeg kan ha planke både på innsiden (inni dobbeltskråget) og yttersiden (bak båten) med syrefaste bolter tvers gjennom og syrefaste muttere. Som på bildet nedenfor. Hva tenker dere om det?

bilde

Blir sikert solid nok, er jo begrenset hvor stor belastning det blir på akterspeilet. Sørg for at du lager gjennomføringene så tette du klarer, vann i skummet vil du ikke ha! ref. vann i skum i dobbeltskrog :(

Trygve

Blir sikert solid nok, er jo begrenset hvor stor belastning det blir på akterspeilet. Sørg for at du lager gjennomføringene så tette du klarer, vann i skummet vil du ikke ha! ref. vann i skum i dobbeltskrog :(

Trygve

Takk :smiley: Ja, jeg skal sørge for at det blir helt tett med sikafleks eller tec7. Sjekket både med West System og hos Maritim som mente det bør gå greit å borre hull sålenge det tettes skikkelig med sikafleks.

• 2 uker senere...

Jeg ombestemte meg å lagde en motorbrakett bestående av noen plankebiter, en hengsel og en skrutvinge. Testet det med elmotoren på og det virker solid nok. Da slipper jeg å borre hull i båten og lage inspeksjonsluke. Tenker å male plankebitene og lakkere skrutvingen med hammerlakk for å beskytte mot rust.

bilde

Stilig! Trenger ikke være så vanskelig og avansert:)

kan muligens være en god ide med två tvinger?

Takk :smiley: Ja det er mulig. Kjørte noen timer med elmotoren og det gikk fint så det ser ut som den er solid nok. Men kan være greit med to tvinger for sikkerhetsskyld.

Jeg lakkerte tvingen med hammerlakk for å beskytte den mot korresjon.

bilde

Redigert av kjetillunde (see edit history)

Sikkert noen som har gjort det før :) tenker du på patent og å tjene store penger? :)

Det ble en smart løsning det der. Ingen inngrep på båten! Men jeg tenker du har ligge mye å tenkt på hvordan du skal ordne løsningen, fra du først begynte å planlegge og frem til i dag. :)

For sikkerhets skyld kan du jo legge noe gummi/ antiskli - greier mellom plank og skrog. Ser du er litt paranoid for å miste motoren på vannet, ref tauet :)

Hvor lenge kan du kjøre for el-motor? Er det stort batteri?

Jeg følte meg bare litt rar der jeg satt ved båtplassen og lakkerte en skrutvinge, hehe... :smiley: Det er jo tilfredstillende å lage noe selv som fungerer.

Gummi/ antiskli mellom planke og skrog høres lurt ut. Ja tauet er bare i tilfellet "worst scenario".

Jeg har ikke målt nøyaktig enda men det er ca 2 timer på full gass. Motoren bruker nesten 50A på full gass. Jeg bruker et hjemmelaget lithium-batteri som etter beregningen skal være på ca.100Ah.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...