Jump to content

Mørebas 16 med Mariner 75 hk, galopperer ved høy hastghet

janlill

Recommended Posts

satte ein nyrest 72 mod Mørebas 16 de lux på sjøen no,jeg har forsterket motorfeste å montert ein 75 hk mariner 2 t med powertrim,det jeg opplevde som svært ubehagelig var at båten galopperte ved høy hastighet uanset trimvinkel,kan ein gjøre noe med dette uten å montere noe mer utstyr.vektfordeling kansje?Mener motor er mont i riktig høyde.Båten ligger også skjevt på vannet når den står i ro.er det noen skjulte rom som kan inneholde vann,mener jeg har fått tappet alt ut.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig galopperer ved høy hastghet hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Når du sier gallopere mener du at den vipper sideveis fra side til side, eller et baugen vipper opp og ned? Og er det kun over en viss hastighet?

Side til side; chine walk - ta motoren opp ett hakk - atlså hev motoren på akterspeilet. Flytt mer vekt bak i båten.

Opp og ned med baugen - flytt mer vekt fremover og trim inn motoren/baug ned.

ja,baugen galopperer kraftig opp og ned.dette er ein veldig tung båt,men den går noe vanvittig,galoppertre så my at jeg turde ikke kjøre for fult,tiltet heilt inn men ble ikke noe bedre.tenkte kansje på mer vekt i front ja.men den ligger også skjevt når den står i ro.skjønner egentlig ikke hvorfor

Kraften fra propellen skyver baugen opp. Inntil den ikke klarer å holde baugen oppe, dermed detter baugen ned, propellen får ny kraft og skyver den opp igjen. Ugreit.

Får du kraften fra propellen ned ved å trimme inn vil det få baugen mer ned. Sjekk om det er en tiltpinne som hindrer motoren i å gå helt i bunn mhp trimvinkel. Du kan evt sette på en kile på akterspeilet for å montere motoren med mer vinkel. Slike er std vare og kan bestilles fra US.

Det at den ligger skjevt - har du motoren rett frem?, høres ut som noe du må finne ut hva er. Hvor mye er det snakk om? Om du setter deg på den høyere siden så retter den seg. Er det batteri, eller annet?

står ved båten no,ingen pinne der,den tilter heilt inn og det er mye.ja batteriet står under sjåførsetet,setter jeg meg på andre setet er den rett,skal det virkelig ikke mer enn et lite batteri til,trur jeg prøver med vekt foran no.fyller vann på ei 30 l kanne og setter foran.trodde ikke denne båten kom til å oppnå ein slik hastighet heller,har ikke målt men jeg sikker på at det er langt over 30 knop ja

er det modellen med langsgående benker foran og bak? Disse modellene er skumfylt, og skummet kan trekke vann om det har oppstått skader.

Og en 16 foter med 75 hk bør fint klare i overkant av 30 knop med slik motor. Var en 17-fots delux i havna med 80hk yamaha, den gjorde etter sigende 32-33knop på max.

Mener motor er mont i riktig høyde.Båten ligger også skjevt på vannet når den står i ro.er det noen skjulte rom som kan inneholde vann,mener jeg har fått tappet alt ut.

hvor høyt har du kavitasjonsplata ift. bunnen når motor er trimmet parallellt?

Edited by ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

langsgående seter ja.skummet i bunn er fjernet av forige eier,er skum rundt romma under setene,tenkte kansje de var plasser i bunn som jeg ikke har fått tappet for vann,men trur ikke det..plata på motorn står ca 4 cm over bunn av båten

da er jo høyden grei så lenge propellen har grep

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

... du tenker det kan være svikt i skroget..?

Batteri som ikke står midt på eller har en motvekt kan være nok på en slik liten båt. Om du legger dreggen på motsatt side så er det kanske løst. Eller at du legger over motoren etter du tar den opp av vannet (tilter) til motsatt side. Om du vil at båten ligger rett.

Hadde en Mørebas 17 med tung Suzuki DF70 og den hadde tendenser til galoppering i 25-30 knops fart. Løste problemet relativt greit med smart tabs.

Det var før den nye typen i komposittplast var kommet.

bilde

bilde

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Nei merket ikke noe på toppfart, men det er jo justering på trykket på smart tabs så det kan jo variere.

Men det er 12 år siden så vanskelig å huske i detaljer :smiley:

Uten smarttabs måtte jeg jo trimme ned baugen noe for å unngå galopperingen, og mistet jo egentlig litt toppfart da.

På en tungplanende båt vil man nok mere at den går raskere i plan.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78