Jump to content

DIY Forlengbar kjølrulle, tips?

DIYglenn

Recommended Posts

Hei!

På min lille 13,5" med 25HK, så blir den raskt veldig baktung. Ved utsetting er dette typisk hendelsesforløp:

- Hengeren står med sjøen opp til felgkanten (kun det nederste på dekket under vann)

- Båten heises bakover, og henger 10-20 cm over vannet

- Båtens tyngdepunkt gjør at båten plutselig deiser ned bak og går opp i baugen

- Motor ligger halvveis druknet, bunnen skraper ned i fjæra.

- Jeg henger meg på baugen mens dama sveiver ut, så båten flyter opp lettere.

Baklengs rekkefølge når båten 3 timer senere tas opp.

Det jeg ser for meg kan være en løsning, er en uttrekkbar kjølrulle, evt. en som kan spennes på, for å få båten 50cm++ lengre mot sjøen.

Er det noen som har gjort lignende? Vil det skape en feilbelastning på hengerens ramme?

Her er typisk scenario, bare at båten er i 45 grader i stedet, og med hengeren høyere over vannet (bilde tatt fra Tysse):

bilde

Du har hengere med en vugge/vippe bakerst der de siste to tre kjølrullene er festet på vugge/vippen. Det gir en mindre brå bratt vinkel og er løsningen på dette.

Om du lager to jern flate jern/mini stige som sitter med hengsel i en tverrgående bolt der du har din siste kjølrulle. Så har du en rulle for og en etter den du bakerst nå. Da er du der!

Brenderup sa at vannet skulle bare på dekket, under felgen?

Btw. fant ut at akslingen kan flyttes 15-20 cm fram! Usikker på om jeg kan gjøre det med tanke på tyngdepunkt, men jeg tror jeg også skal få flyttet båten lengre fram.

Avstand mellom kroken på bilen og baugen på båten er ca. 50-60cm, denne kan vel minskes noe?

Slik som det er nå, er akslingen under midten av båten, den burde vel kanskje være lengre bak på båten?

Så kanskje jeg kan trekke båten lengre inn på henger, men det kan være vanskelig å flytte aksling. Usikker på hvordan alt dette bør justeres jeg?

Du har hengere med en vugge/vippe bakerst der de siste to tre kjølrullene er festet på vugge/vippen. Det gir en mindre brå bratt vinkel og er løsningen på dette.

Om du lager to jern flate jern/mini stige som sitter med hengsel i en tverrgående bolt der du har din siste kjølrulle. Så har du en rulle for og en etter den du bakerst nå. Da er du der!

Flott beskrivelse!

Tror jeg prøver en slik løsning. Er det kanskje ferdige slike å få kjøpt også?

Noe som dette hadde vel løst alt, spesielt om den har en sperre bak, slik at båten må rulle lengre bakover. Da kan det kanskje være fordelaktig med en lengre vippe også?

bilde

Edited by nordemoniac (see edit history)