Jump to content

Trenger anbefalinger ved impregnering av kalesje

Kenryd

Recommended Posts

Hva er anbefalt?

Impregnere på innsiden eller utsiden av kalesje?

Er det holdbart med Maritim sin vanlige kalesjeimpregnering eller må en gå for den dyrere varianten de har (Acapella)?

Tips og råd mottas med takk! :-)

Guest Avmønstret#

Og hvilken type kalesje har du, type ny og tynn eller den vanlige typen?

Jeg bruker parafinbasert (billig, biltema osv)på den vanlige typen og har hatt stort hell med det. Imprignerer selvsagt på utsiden. Kan virke som innsiden også fungerer med skjønner ikke vitsen.

Bruk rull/pensel og ikke søl på rutene.

Hvis man impregnerer fra innsiden, vil ikke utsiden fremdeles kunne trekke litt vann så det står vann i det ytterste, uimpregnerte stoffet? Eller trekker impregneringen tvers gjennom stoffet så det blir mettet helt gjennom?

Edited by Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Impregnerer på utsiden, vil ha vannet til å prelle lettere av. Har brukt Acapella med godt resultat. Venter 3 sesonger mellom impregneringene. Har Makrilux 37(sorry for event feilstaving) stoff.

Holder seg veldig lik som ny.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Bruker klar, hadde ventet med farge til den er falmet og synger på siste sesonger. Har fått opplyst at de med farge er litt tykkere i konsistens og dermed gir litt stivere stoff.

Sjøblid og ubetinget positiv!

• 2 weeks later...

Å bomskudd ble det.... da jeg åpnet boksen var den av type lys blå og min kalesje er mørk blå.... da er det på igjen. Har nå impregnert med Maritim sin vanlige, da det var det jeg hadde før regnværet her. Ville jo helst bruke Acapella. Kan jeg behandle med blank acapella over den jeg har brukt nå mon tro?

Edited by Kenryd (see edit history)