Jump to content

Suzuki 9,9/15 stoppet


blackdev

Recommended Posts

Har omsider tatt i bruk en båtpakke jeg har hatt liggende i uthuset i noen år, en 2006 Hasle Summerfun med 2006 Suzuki DT 9,9/15 som kun hadde en sesong bak seg før den ble lagret pga ett hyttesalg, jeg kjøpte denne pakken i 2011 men har heller ikke brukt den før nå.

 

Var spent da jeg koblet på bensinslangen, pumpa opp trykket med belgen, på med choken og etter tre drag i snora så fyra den!

Ble smått imponert og kjørte en liten runde på fjorden for å sjekke at kjøling osv var som det skulle være.

Dette er ca tre uker siden, i dag så var været såpass fint at jeg tok med meg minstejenta på en liten fjordtur, starta like lett som før, dog så stoppet den ett par ganger før den gikk fint på tomgang, fin kontrollstråle så alt var ok.

 

Kjørte så en sving utover fjorden, varierende turtall og lå litt rolig på tomgang nå og da. Satte etter ca 45 min kursen hjem, etter ca 10 min jevn kjøring på 2/3 turtall så merka jeg at den begynte å gå dårligere, tenkte på faren for skjæring og fikk strakt meg bak for å kjenne på kontrollstrålen, den var litt under lunken, altså helt grei.

 

Så begynte den å gå merkbart dårligere, siden jeg hadde med minstejenta og det fortsatt var ett stykke til land så ga jeg full gass og motoren fungerte ett par minutter til før den i løpet av ca 30 sekunder gradvis mistet turtall før den stoppet helt, jeg prøvde mens dette pågikk å pumpe etter med bensin, åpnet lokket på bensinkanna i tilfelle lufteskruen var tett, men ingenting hjalp.

Da den stoppet helt la jeg merke til en bensin/oljefilm i sjøen rundt motor.

Jeg prøvde ikke på noen oppstart men merket at motorlokket var skikkelig varmt, vet ikke om det er normalt?

 

Etter en padletur på en halvtime så var jeg fortøyd, tok av motorlokket uten å se noe spesielt galt, prøvde å trekke i snora og kompresjon virket å være helt normal.

Imidlertid så oppdaget jeg følgende, oppe på selve forgasseren ser man en dyse, over denne sitter to runde kanaler, da jeg prøvde å pumpe bensin med belgen så sprutet det bensin ut av den innerste av disse to hullene/kanalene, regner med at dette har en sammenheng med motorstoppen, for å gjøre ett langt innlegg litt kortere, er det noen av dere som vet hva dette er?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Høres ut som flotøren din har hengt seg opp.

 

Gi flotørkammeret et par forsiktige dunk, pump påny, det skal ikke komme bensin ut av de hullene...

Hei og takk for svar, kan dette skje under kjøring altså? stemmer det med at jeg måtte gi mere og mere gass for å holde den igang helt til den stoppet?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Er nok inne på noe der ja, sitter i båten nå, hjelper ikke å dunke på flottørkammeret, kommer bensin ut av det hullet når jeg pumper, legger også merke til at forgasseren tømmer seg for bensin når jeg tilter den opp.

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Etter ett tips jeg plukket opp i en annen tråd her inne så prøvde jeg å starte med frakoblet bensinslange, etter litt trekking i snora så harka den i gang og gikk etterhvert bedre og bedre helt til bensinen i kammeret var oppbrukt.

Hadde ett lite håp om at jeg nå kunne kakke nåla på plass med tomt kammer så jeg dunket litt her og der før jeg koblet til slangen og pumpet i vei på belgen.

Men nei da, det rant igjen bensin ut fra hullet OG ut via luftfilterboks.

Koblet fra slangen og fikk etter litt trekking i snora igjen fyr på den, lot den gå litt og prøvde nå å koble på slangen mens motor gikk, umiddelbart så flommet bensinen fra hullet og luftfilterboks, ser i ettertid at jeg og min lille datter har hatt kjempeflaks i og med at ting ikke tok fyr for oss ute på fjorden, med såpass lekkasje og bensindamp i kombinasjon med varm motor så kunne det gått riktig ille.

 

Nå har jeg aldri skrudd to-takt forgasser, noen som har en enkel bruksanvisning på hvordan jeg enklest får denne flottørnåla på plass igjen uten at jeg demonterer hele motoren?

OG er det en større sjanse for at dette skal skje igjen og hvordan skal jeg unngå dette?

Liker ikke usikkerheten man får når man ikkekan stole på redskapen ;-)

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke demontere hele motoren, skru ut forgasseren og ha den på et ryddig sted så du har god kontroll på delene, mye smått. Skru av flotørkammeret så kan du begynne å se på den. sjekk at fjøra på flotørspissen virker som den skal, at den tetter, at ikke flotøren lekker og fyller seg med bensin("duppen"), at festene til flotøren ikke er tæret i stykker (opplev det på en motor som stå lenge, sto med litt vann i forgasser som gjorde at flotøren sto skjevt og ikke fikk tettet)

 

Ikke noen stor jobb, fort gjort.

Link to post
Share on other sites

Ut fra det du beskriver er det ikke det jeg antyder nå men sjekk det likevel:

Det er ikke tilfeldigvis en dreneringsskrue som ikke er skrudd igjen på forgasseren eller sprekk i bensinslangen mellom bensinpumpe og forgasser?

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takker for gode råd og tips, sitter forgasser i den plata som har en skrue i hvert hjørne?

Har skrudd my mc og amcar men her er jeg helt blodfersk, tittet på hvordan forgasser var festet på innsuget og fant ut at det ikke var som på en mc iallefall :-)

 

Når det gjelder dreneringsskrue, hadde jeg da fått bensinlekkasje ut gjennom luftfilterboksen?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering, i kveld plukket jeg av forgasseren, fjernet flottørhuset og sprayet alt med CRC.

Satte det sammen igjen og fyrte opp, motoren gikk som en klokke.

Tok en sving utpå fjorden og prøvde forskjellige turtall, alt fungerte perfekt.

Satte så kursen inn mot båthavna og la den i dorgefart de siste par hundre meterne.

50 meter før båtplassen så merket jeg igjen at den begynte å dra dårlig, måtte på

nytt gi mere gass for å få den til å gå, like før båsen så sloknet den helt igjen.

Fortøyde og plukket av motorlokket, prøvde å pumpe med belgen og jodda, på nytt så

flommet bensinen ut av hullet og luftboksen.

Koblet fra bensinslangen og etter noen trekk i snora så harket den i gang igjen, gikk bedre

og bedre inntil kammeret var tomt for bensin.

Hva gjør jeg nå, må jo ha en motor jeg kan stole på og den er jo nesten ikke brukt selv om den er 8 år gammel?

Har nå plukket av forgasseren og akter å levere den inn på ett verksted i morgen.

Hvordan ser jeg forresten om dette er en "15 hk forgasser"? Er vel det som er trimming av en Suzuki DT 9,9, å bytte forgasser?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Ja skal du trimme den til 15 hk må du bytte forgasser. Dele nr. på forgasseren forteller deg hvilken forgasser du har. Nummeret står oppe på kanten av forgasser på siden som er inn mot innsugningsmanifoilen. Jeg har akkurat samme motor som deg, bare at den jeg har er original 9,9 1997 mod. Dvs. min er trimmet til 13,5hk ved at gasskammen som beveger på armen på forgasser får fullt utslag.

 

Mvh Diddn

Link to post
Share on other sites

Ja skal du trimme den til 15 hk må du bytte forgasser. Dele nr. på forgasseren forteller deg hvilken forgasser du har. Nummeret står oppe på kanten av forgasser på siden som er inn mot innsugningsmanifoilen. Jeg har akkurat samme motor som deg, bare at den jeg har er original 9,9 1997 mod. Dvs. min er trimmet til 13,5hk ved at gasskammen som beveger på armen på forgasser får fullt utslag.

 

Mvh Diddn

Ok, takk for svar, da får jeg se om jeg finner disse numrene noe sted på nettet da :-)

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Å spraye med crc holder ikke. Du må blåse/stake ut dysene og sjekke flottørventilen, jeg tror den er problemet. Høres ut som den ikke lukker, og da kan du pumpe bensin rett ut luftfilteret. Etterhvert når da kammeret går tomt er den ikke oversvømt lengre og da virker den.

 

Sjekk at den duppen ikke er full av bensin så den flyter, fjøra på nåla ikke sitter fast og at gummipakningen på nåla er hel. Sjekk også at dysa nåla går nedi er fin og ikke spor/hakk i der nåla treffer. Hvis du løfter forsiktig på flottøren vil du kjenne om fjøra stopper den eller om den bare går i mot.

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for gode tips, hadde av flottørhuset og sjekket at flottør beveget seg lett og lå helt vannrett, sprayet crc ned i midten slik at det rant ut av røret som bensinslangen er festet, men demonterte ikke så omfattende som Sturee her beskriver nei, det blir neste skritt!

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...