Jump to content

Enes trio 29 Fot- Har noen kjennskap til denne båten


Onkel Lars

Recommended Posts

Er det noen som kan gi meg litt innformasjon om en Enes Trio 29 Fot`s båt. Byggeår skal være 1980.

 

Denne båten er med Aksling. Eieren av båten sa at dette var en helplaner. Sønnen sier nå at de som kom med Drev var helplanere og at denne som kommer med Aksling dermed er en halvplaner. Hva stemmer her.

 

Det virker ikke som noen av de har noe særligt greie på den båten som de skal selge.

Kan de av dere som har godt greie på motorer, også gi meg noe innformasjon om motoren som står i båten.

 

Motoren er en Mercruser 250 hk D- Tronic fra 2005 med sluregir. Den er kjørt ca 300 timer.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Hei hei Nemo. Jeg eier ikke denne båten. det er en båt som jeg har kikket på i en annonse.

Eier av båten sier på mail til meg at han har lite kunnskap om båten men han er sikker på at dette er en helplaner.

 

Så sender sønnen meg en mail, men han har heller ikke så godt greie på båt og motor, men har fått opplyst fra andre at når båtene kom med Aksling så var de halvplanere. Når båten kom med Drev var de helplanere.

 

Marsjfarten oppgir de til 20 knop. De oppgir ingen Maksfart.

 

Det jeg var ute etter var å finne noen som hadde noe kunnskap om disse eldre Enes Trio 29 Fot`s båtene.

Noen som kjenner til om de var hel eller halvplanere når de kom med Aksling. Jeg ville også vite litt sjenerelt om båten, hvordan den var i sjøgang og slike ting siden eierene ikke kunne fortelle så mye. Det var et eldre par som hadde båten.

 

Jeg håpte også at noen kunne fortelle meg en del om motoren som står i båten.

 

Du sier at den er tungdreven så da må du ha litt kunnskaper om disse båtene og kanskje motoren også.

Du må ikje vera beskjeden, det e bare å legga ut alt du vett om båten.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post

Enes er en eldre tung båt, som jeg ikke kjenner så mye til, men de jeg kjenner som har hatt en slik, var veldig glad i den.

 

Båten kan fint være helplaner om den har aksling, det som avgjør er om den har kjøl eller ikke, vi hadde en engelsk båt (stirling sabre 28) som hadde aksling, og de var definitivt en planene v-bunnet båt.

 

Mercruiser 250 er en god og solid motor med få feil. Oftest levert i kombinasjon med drev, og det er stort sett disse som svikter, sjelden motoren. Fast aksling er mye mindre vedlikehold på enn drev, på minussiden har de litt dårligere virkningsgrad, så klarer litt mindre fart enn med drev på samme båt.

 

Men er du sikker på at 20 var marsj og ikke maks?

Link to post

Fant litt mer info om Enes:

 

Båtene ble bygget av Terje Enes på hans verft Enes Plast AS i Tælavåg.

Han bygde både spissgattere og plattgattere i størrelser stort sett fra 25 - 32 fot. Verftet gjennomgikk noen "restruktureringer" opp gjennom årene, men i 1987 gav båtbyggeren opp og flyttet utenlands der han idag driver (drev ??) et gårdsbruk.

Kan jo også nevnes at etter konkursen i 1987 ble det liggende to ferdigstøpte skrog på Haslatangen utenfor Arendal av en forlenget Enes 36 - sannsynligvis til noe rundt 40 fot.

Formene av hans 25 foter, 28 foter og 32 foter ble spredt "for alle vinder" og har med ujevne mellomrom dukket opp under forskjellige navn fra forskjellige verft.

 

Midt på 90-tallet begynte hans sønn seg som båtbygger med Vernøy Båt AS og åpne landstedsbåter signert Terje Enes. Etter noen år flyttet produksjonen til Litauen, før det i 2003 var slutt.

Men Enes-båtene lever fortsatt under forskjellige navn og selskaper - både som halvfabrikate og som ferdige båter. Så, som du skjønner - det å skrive historien om Enes-båtene er et langt og uryddig lerret å bleke. Og også det som her er skrevet kan inneholde unøyaktigheter. Men historien er veldig interessant, så om noen her kan korrigere og supplere så er de velkommen til det.

 

Hentet fra http://www.batliv.com/wip4/disc/detail.epl?id=13844

 

Spissgatter må være det vi tenker på snekke, mens plattgatter må da være motorbåt med tverr hekk = halvplaner eller helplaner?

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post

Tusen takk " o.b.lix ". Da kjenner jeg mer til båten og kan dermed ta en avgjørelse om jeg skal kjøpe den som ligger for salg.

 

I annonsen så står det Maks fart 20 knop. Men til meg på mail sier han som eier båten at det som står i annonsen er feil.

Det skulle være 20 knop Marsj fart. Men han sier ingenting om hva som er Maksfart. På det ene bildet som viser under båten er det vanskelig å se om det er en kjøl. På spørsmål til eieren om dette sier han at han ikke vet, det samme sier også sønnen.

 

Det er et stykke å reise for å kunne ta en titt på båten. Det var derfor jeg ville prøve å finne noe mer innformasjon om skipet før jeg eventuelt reiste opp for å kikke på den.

 

Jeg må si at jeg finner det litt merkeligt hvor lite båteiere har greie på det som de skal selge. Det viktigste i båten, Motoren, vet de aller fleste båtselgerene ingen ting om. Det eneste de har gjort er å skifte olje en gang i året, noe annet kan de ikke svare på.

 

Puter gardiner og nye fine tepper i salongen er visst det eneste de bryr seg om, eller har evner nok til å sette seg inn i.

 

Men men, Takk skal ivertfall du ha for at du svarte o.b.lix.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...