Onkel Lars Startet 20.Mai.2014 Del på Facebook Startet 20.Mai.2014 (redigert) Er det noen som kan gi meg litt innformasjon om en Enes Trio 29 Fot`s båt. Byggeår skal være 1980. Denne båten er med Aksling. Eieren av båten sa at dette var en helplaner. Sønnen sier nå at de som kom med Drev var helplanere og at denne som kommer med Aksling dermed er en halvplaner. Hva stemmer her. Det virker ikke som noen av de har noe særligt greie på den båten som de skal selge. Kan de av dere som har godt greie på motorer, også gi meg noe innformasjon om motoren som står i båten. Motoren er en Mercruser 250 hk D- Tronic fra 2005 med sluregir. Den er kjørt ca 300 timer. Redigert 20.Mai.2014 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 21.Mai.2014 Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Hva fart har du på båten? Maks og masjfart. Nå er vel den båten tung å drive, men en 250 hk får vel bra fart på den. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 (redigert) Hei hei Nemo. Jeg eier ikke denne båten. det er en båt som jeg har kikket på i en annonse. Eier av båten sier på mail til meg at han har lite kunnskap om båten men han er sikker på at dette er en helplaner. Så sender sønnen meg en mail, men han har heller ikke så godt greie på båt og motor, men har fått opplyst fra andre at når båtene kom med Aksling så var de halvplanere. Når båten kom med Drev var de helplanere. Marsjfarten oppgir de til 20 knop. De oppgir ingen Maksfart. Det jeg var ute etter var å finne noen som hadde noe kunnskap om disse eldre Enes Trio 29 Fot`s båtene. Noen som kjenner til om de var hel eller halvplanere når de kom med Aksling. Jeg ville også vite litt sjenerelt om båten, hvordan den var i sjøgang og slike ting siden eierene ikke kunne fortelle så mye. Det var et eldre par som hadde båten. Jeg håpte også at noen kunne fortelle meg en del om motoren som står i båten. Du sier at den er tungdreven så da må du ha litt kunnskaper om disse båtene og kanskje motoren også. Du må ikje vera beskjeden, det e bare å legga ut alt du vett om båten. Redigert 21.Mai.2014 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2014 Går det ann å løfte denne tråden litt fremover til side en igjen. Skulle gjerne fått noen svar på mine spørsmål. Eg prøver, og med det håper eg at eg treffer rette personen som kan svara på mine spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Eg prøver ein gang te. Någen må jo kjenne te disse eldre båtene. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Enes er en eldre tung båt, som jeg ikke kjenner så mye til, men de jeg kjenner som har hatt en slik, var veldig glad i den. Båten kan fint være helplaner om den har aksling, det som avgjør er om den har kjøl eller ikke, vi hadde en engelsk båt (stirling sabre 28) som hadde aksling, og de var definitivt en planene v-bunnet båt. Mercruiser 250 er en god og solid motor med få feil. Oftest levert i kombinasjon med drev, og det er stort sett disse som svikter, sjelden motoren. Fast aksling er mye mindre vedlikehold på enn drev, på minussiden har de litt dårligere virkningsgrad, så klarer litt mindre fart enn med drev på samme båt. Men er du sikker på at 20 var marsj og ikke maks? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 (redigert) Fant litt mer info om Enes: Båtene ble bygget av Terje Enes på hans verft Enes Plast AS i Tælavåg.Han bygde både spissgattere og plattgattere i størrelser stort sett fra 25 - 32 fot. Verftet gjennomgikk noen "restruktureringer" opp gjennom årene, men i 1987 gav båtbyggeren opp og flyttet utenlands der han idag driver (drev ??) et gårdsbruk.Kan jo også nevnes at etter konkursen i 1987 ble det liggende to ferdigstøpte skrog på Haslatangen utenfor Arendal av en forlenget Enes 36 - sannsynligvis til noe rundt 40 fot.Formene av hans 25 foter, 28 foter og 32 foter ble spredt "for alle vinder" og har med ujevne mellomrom dukket opp under forskjellige navn fra forskjellige verft. Midt på 90-tallet begynte hans sønn seg som båtbygger med Vernøy Båt AS og åpne landstedsbåter signert Terje Enes. Etter noen år flyttet produksjonen til Litauen, før det i 2003 var slutt.Men Enes-båtene lever fortsatt under forskjellige navn og selskaper - både som halvfabrikate og som ferdige båter. Så, som du skjønner - det å skrive historien om Enes-båtene er et langt og uryddig lerret å bleke. Og også det som her er skrevet kan inneholde unøyaktigheter. Men historien er veldig interessant, så om noen her kan korrigere og supplere så er de velkommen til det. Hentet fra http://www.batliv.com/wip4/disc/detail.epl?id=13844 Spissgatter må være det vi tenker på snekke, mens plattgatter må da være motorbåt med tverr hekk = halvplaner eller helplaner? Redigert 22.Mai.2014 av o.b.lix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Tusen takk " o.b.lix ". Da kjenner jeg mer til båten og kan dermed ta en avgjørelse om jeg skal kjøpe den som ligger for salg. I annonsen så står det Maks fart 20 knop. Men til meg på mail sier han som eier båten at det som står i annonsen er feil. Det skulle være 20 knop Marsj fart. Men han sier ingenting om hva som er Maksfart. På det ene bildet som viser under båten er det vanskelig å se om det er en kjøl. På spørsmål til eieren om dette sier han at han ikke vet, det samme sier også sønnen. Det er et stykke å reise for å kunne ta en titt på båten. Det var derfor jeg ville prøve å finne noe mer innformasjon om skipet før jeg eventuelt reiste opp for å kikke på den. Jeg må si at jeg finner det litt merkeligt hvor lite båteiere har greie på det som de skal selge. Det viktigste i båten, Motoren, vet de aller fleste båtselgerene ingen ting om. Det eneste de har gjort er å skifte olje en gang i året, noe annet kan de ikke svare på. Puter gardiner og nye fine tepper i salongen er visst det eneste de bryr seg om, eller har evner nok til å sette seg inn i. Men men, Takk skal ivertfall du ha for at du svarte o.b.lix. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.