Jump to content

Hva gjør jeg med dårlige instrumenter uten garanti

toholthe

Recommended Posts

Kjøpte i 2008 en instrumentpakke fra Nexsus hos en anerkjent norsk forhandler i 2008. Pakken bestod av to instrumentdisplay, trådløs vingiver, triducer og WSI mottakerboks. Denne pakka har det stort sett bare vært problemer med. Har bytta vindgiver en gang, WSI boks en gang og triducer en gang på garanti. Bare to sesonger jeg ikke har hatt feil på denne pakka. Nå er garantien gått ut det. Ser it til at vindinstrument displayet har tatt kvelden. Hvordan skal jeg forholde meg ovenfor butikken nå? De dekker det ikke lenger selvsagt, men de har jo solgt meg noe dritt i utgangspunktet og det er jo kjedelig å kjøpe dette på nytt etter så få år.

Vurderer nå å bytte ut hele skiten men noe nytt, men da må båten på land for montering av nye givere samt makten ned for å tre ny kabel. Forslag til hva som er greit uten å bli ruinert. Har kikka litt på raymarine i50/60. Erfaringer med det?

bilde

Hei,

I utgangspunktet har du jo 5 nye år med reklamasjonsrett på fra utskiftingsdato. Det virker som du er lei hele utstyret. Jeg ville tatt dette opp som en reklamasjons sak med leverandør, og foreslått et knalltilbud på helt nytt utstyr istedenfor reklamasjons. Mulig du kan få noen kroner igjen på bruktmarkedet på det som fremdeles virker.

Er ikke displayet skiftet ut siden 2008, så er nok både garanti og reklamasjonsretten gått ut.. Da er det bare å bite i det sure eplet .. Selv om dette er byttet, så er jeg redd veien blir lang om en skal forsøke seg på reklamasjon..

Dette sier Lov om Forbrukerkjøp om Reklamasjon

§ 27.Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg vilel gjort som JRK foreslår. Bedt om et godt tilbud på skikkelig utstyr basert på misnøyen med forrige kjøp, byttet og lagt det hele bak meg. Livet er for kort til å bruke år på å irritere seg over et dårlig kjøp. :yesnod:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Om det er byttet for under 5 år siden er det vel fortsatt garanti fra ny leveringsdato om du kan dokumentere det. Hvis ikke er det vel bare å bytte.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Nå er det jo en av delene som ikke er bytta som er ødelagt. Får bite i det sure eplet å handle nytt. Tror det blir det samme da det har god pris og jeg slepper å modde båten. Da har jeg i hvert fall reservedeler. I følge leverandør er det blitt bedre og har ikke større feilprosent enn andre.