Dalton Startet 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2014 Dette er et haste-spørsmål, siden tiden for sjøsetting nærmer seg raskt. Kan Biltema sin bensintank i plast benyttes som dieseltank i snekke? Trengs det modifikasjoner? Skal monteres med outboard slangepumpe(blære) for lettere lufting. Trenger ikke montere nippel for retur-diesel, da denne går til vannutskiller. Er det risiko for tilbake-renning i tank, siden slangetilkoblingen er på toppen av tanken? Ønsker tips og eventuelle erfaringer/synspunkter. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Møkkalasset Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Det er to forhold med Biltemas bensintanker som etter min erfaring ikke er bra. 1: De holder ikke tett i påfyllingslokket etter en tid. 2: De inneholder små fragmenter av plast som kan lage trøbbel i filter og det som verre er. Hvorfor ikke kjøpe en anerkjent dieseltank til båt? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Dette går greit, er dieselsystemet ditt tett renner ikke dieselen tilbake til tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Har prøvd biltemas bensintanker ved 2 anledninger med noen års mellomrom. De er BARE DRITT! De lekker og detter fra hverandre i fittingsene. Helt skremmende at de selger sånt til båter. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Hvorfor ikke kjøpe en anerkjent dieseltank til båt? Fordi de koster 10x biltema sin, og jeg har stramt budsjett. Dette går greit, er dieselsystemet ditt tett renner ikke dieselen tilbake til tanken. Takk. Det var det jeg også regnet med, men greit å høre det fra andre. Har prøvd biltemas bensintanker ved 2 anledninger med noen års mellomrom. De er BARE DRITT! De lekker og detter fra hverandre i fittingsene. Helt skremmende at de selger sånt til båter. Ikke helt hva jeg spurte om... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Så lenge det er ok at det lekker litt så... Min erfaring er også at dette er dritt som lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Har Biltema sin tank i båten. Serverer Eber'n med diesel. Min er tett på fjerde året..... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
hanto1 Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Kjøpte en BT tank på 10-12 L til gummibåten . Den gikk i stykker første dag. Har nå i fra en annen fabrikant, kostet et par softis ekstra, men den holder. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 (redigert) Hei, en dieseltank skal ha et skvalpeskott som gjør at motoren ikke kan suge luft, dette er spesielt viktig ved større tanker. Slangetilkobling skal være i toppen av tanken, så der skjønner jeg ikke spørsmålet ditt. Noen tanker har evt. et jur for å tappe av skitt eller vann i bunnen. Sannsynligvis vil det fungere helt greit med den biltema tanken for å svare på spørsmålet. Hvorfor ikke kjøpe den her heller, like billig som biltema og nok mye bedre http://bestmarin.no/Produkter/Motor--og-tilhengerutstyr/Drivstoffutstyr/Tanker/Bensintank-1852M-29-liter-696126-p0007745948 Redigert 21.Mai.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Hei, en dieseltank skal ha et skvalpeskott som gjør at motoren ikke kan suge luft, dette er spesielt viktig ved større tanker. Slangetilkobling skal være i toppen av tanken, så der skjønner jeg ikke spørsmålet ditt. Noen tanker har evt. et jur for å tappe av skitt eller vann i bunnen. Sannsynligvis vil det fungere helt greit med den biltema tanken for å svare på spørsmålet. Den gamle tanken var en sylindertank som hang oppunder akterdekket. Den hadde "jur", og tilkobling under. Den tanken du linket til var jo utrolig lik biltema sin... Men det kan jo være forskjeller i plasten. Biltema var bare så enkelt, siden butikken bare ligger 20 minutter unna. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Møkkalasset Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Her er flere advarsler enn anbefalinger, men det ser ut som om du har bestemt deg. Hvis du absolutt vil ha en slik tankløsning ville jeg heller sett etter en brukt ordentlig en. For eksempel denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48478736&searchclickthrough=true&searchQuery=bensintank Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 men da kjøper du den på bilteam, det går sikkert fint det. Har ikke noe tro på at tanken er så dårlig at du står med dieselen i kjølsvinet plutselig. Dessuten er diesel mindre korrosivt enn bensin etter min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Tanken i seg selv er ikke dårlig , men plastkoplingene/ fittings er/ var av tvilsom kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 21.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Tanken i seg selv er ikke dårlig , men plastkoplingene/ fittings er/ var av tvilsom kvalitet. OK. Det er det ikke mye jobb å gjøre noe med, dersom det skulle vise seg å bli et problem. Kanskje like greit å bytte dem ut med en gang, siden tanken allerede er kjøpt inn. Skulle bare være å montere inn en slangenippel i messing i stedet for den i plast, så er den saken i orden. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
jerognal Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Har prøvd Biltema-slange. Som alt annet fra Biltema er det bare dritt. Etter et par mnd. sprakk gummien alle veier både slange og blære. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Har tenkt på det samme, så var inne i går å så litt. Droppet det. Blandt annet er blæra på slangen ikke tett. jeg klemte den flat, og holdt igjen med fingrene på begge niplene på den, og slapp. Da gikk den sakte tilbake. Med andre ord vil motoren din suge litt luft i denne blæren, og du får luft i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Hei, en dieseltank skal ha et skvalpeskott som gjør at motoren ikke kan suge luft, dette er spesielt viktig ved større tanker. Slangetilkobling skal være i toppen av tanken, så der skjønner jeg ikke spørsmålet ditt. Noen tanker har evt. et jur for å tappe av skitt eller vann i bunnen. Sannsynligvis vil det fungere helt greit med den biltema tanken for å svare på spørsmålet. Hvorfor ikke kjøpe den her heller, like billig som biltema og nok mye bedre http://bestmarin.no/Produkter/Motor--og-tilhengerutstyr/Drivstoffutstyr/Tanker/Bensintank-1852M-29-liter-696126-p0007745948 Men denne ser ut til å være identisk med Biltema sin. http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Drivstoff-tilbehor/Drivstofftank-25720/ Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Vi prøvde to bensintanker fra Biltema, -slange og tank gikk i oppløsning i bensinen slik at forgasser ble tett. Har tatt oss mange rens av forgasser for å bli kvitt all dritten og problemene det skapte. Selve plasten i tanken ble myk i overflaten på innsiden av tanken og fulgte til motoren med bensinen. Pumpen på slangen var ikke der lenger år to. Hadde delt seg. Og innsiden av slangen var også blitt myk ved kontakt med bensin. Men - det var med bensin. Da er alle andre løsninger billigere og bedre. Basert på de erfaringene ville jeg ikke brukt deres tanker til noe som helst. Ettersom de går totalt i oppløsning i bensin. Hva tåler de egentlig? Verdt å tette dyser for å teste når det finnes så mange andre enkle løsninger?! - ikke etter min erfaring. Møkkaprodukt Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Alt Biltema har av sorte gummislanger. Ingen holder mål uansett om det er bensinslanger, vakuum eller luftslanger. De morkner innen ett år. Og ja, jeg har prøvd flere ganger... Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 (redigert) Kjøp noe bedre enn biltema tankene. Samme erfaring som de over, tanken lekker etter kort tid. Slangene blir stive og/eller sprekker. Tess har slange, sjekk med Cipax om de kan ha noen tanker. Redigert 21.Mai.2014 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.