magnuje Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Jeg har en pumpe (se bilde under) som skal tømme septiktanken og funket fint for et par dager siden. Men nå tømmes ikke septiken lenger selv om alt tilsynelatende virker normalt: -Pumpen går som normalt og alt høres normalt ut -Jeg kjenner på slangene at det er bevegelse inni dem -Under båten ser jeg strømninger og at noe pumpes nedover MEN, septiktanken tømmes ikke selv etter 4 timer!! Jeg glemte å åpne skroggjennomføringen sist gang jeg skulle tømme og pumpen gikk slik i ca 10 minutter. Kan jeg ha ødelagt noe? Jeg mistenker at den trekker inn like mye vann som den pumper ut siden jeg faktisk ser strømninger under båten. Setter pris på all hjelp! Har ikke særlig lyst å åpne pumpen om jeg kan unngå det.. Quote Link to post
tor_ef Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 (edited) Har mine tvil til at pumpa tok kvelden etter bare 10 minutter, men man vet aldri. Strømninger under båten kan være luft. Er du sikker på at det er noe i tanken? Kanskje utsuget inni tanken er tett? Du kan jo prøve å fylle vann med sanitærvæske i septiktanken for å sjekke og for å bidra til å løse opp "saker og ting." Sanitærvæsken demper dessuten litt av lukta dersom du skulle være nødt til å inspisere nærmere. Edited May 21, 2014 by tor_ef (see edit history) Quote Link to post
hanto1 Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Kople av luftingen og sett litt trykk på tanken med trykkluft eller gummibåtpumpe.. Ellers må pumpen åpnes, det kan være noe rusk i ventiler eller sprukket membran Quote Link to post
magnuje Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Hei og takk for svar! Har åpnet tanken og bekreftet at det er noe inni. Dro også til en pumpestasjon og fikk pumpet ut septiken og etterfylte med vann for å ha litt bedre arbeidsforhold. Om utsuget inni tanken er tett, vil jeg da føle bevegelse på slangene og se bevegelser (kan muligens være luft ja) under båten? Eller vi da alt stå i stampe? Magnus Quote Link to post
sap_2000 Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 (edited) Tipper du har ødelagt membranen eller mer sansynlig duckbill ventilene (tilbakeslagsventiler) når du kjørte med stengt kran. De siste harmonerer best med at du kjenner bevegelse/ pulsing i slangene og noe kan komme ut. Tror nok du må åpne pumpen/ demontere slangestussene og ta en kikk og evt bytte disse ventilene om de er skadet. Edited May 21, 2014 by sap_2000 (see edit history) Quote Mvh. SAP Link to post
magnuje Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Aha! Hvor sitter disse duckbill ventilene og hvor mange er det (Se bildet over)? Og hvor kan jeg få tak i nye? Quote Link to post
sap_2000 Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 (edited) De sitter i inn og utløpet til pumpa. En eller to stk på hver side. Ofte mellom pumpehuset og slangenipplene. Kjenner ikke pumpen din, så vet ikke hvor du får deler. Edited May 21, 2014 by sap_2000 (see edit history) Quote Mvh. SAP Link to post
Eureka Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Et aldri så lite tips: dersom du har dekkstømming for septikken og dette opplegget er koblet inn på tømmeslangen for under vann tømming, undersøk at lokket sitter skikkelig og at o-lingen er hel og i orden. Lytt etter om det suges inn luft mens pumpa går. Hører du at det suser i takt med pumpa, er det utett og tanken vil ikke tømmes. Er det dekkstømming fra egen slange og utstuss på tanken, så vil det ikke ha noe å si om det er utett. -egenerfart- :) Quote Link to post
KARILLA Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Det er ikke så enkelt som at ventilen ikke er åpnet. Ødelagt håndtak? Ventil? På min forrige båt var det også mulighet for å pumpe tilbake til tank, hvorfor vites ikke. Men om 1stk treveis ventil stod i rett posisjon så kunne en sirkulere driten gjennom pumpa og tilbake til tanken:-)) Quote Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
cosmic Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Til Haik. Det er nok for å kunne sette trykk mot tanken om du har f.eks.en papirpropp som kiler i utløpet. Quote Link to post
KARILLA Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Jeg trodde det kanskje var for å kunne sirkulere og lage en homogen masse i tilfelle en skulle tømme det ved hjelp av sug i en tømme stasjon. Da ville en jo også kunne sirkulere inn mere vann om massen var i tjukkeste laget:-)) noen driter jo kjetting blir det sagt:-) Quote Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Lars H. Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 (edited) noen driter jo kjetting blir det sagt:-) Har du ikke kvern i pumpen fra dassen til tanken? Det som kommer fra dassen hos meg er allerede godt finfordelt før det kommer til tanken. Og der bryter de aerobiske bakteriene vha. luft og biologiske tilsetninger fra f.eks. Green Viking setptikvæske mannshiten og papir ned til en ytterligere tynn suppe. Da har selv den billigste tømmepumpen (med eller uten kvern) glade dager. Edited May 21, 2014 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Sist jeg hadde problem med en membranpumpe var det pga. dritt i en tilbakeslagsventil. Vannet gikk bare frem og tilbake. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
magnuje Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 En liten oppdatering for å eventuelt hjelpe andre som søker i tråden i etterkant. Pumpen er en Vetus EMP 133 og http://www.univa.no/ er forhandler for Vetus i Norge. De hadde tilbakeslagsventiler på lager og disse ankommer i postkassen fredag. Så får vi prøve å åpne opp pumpen til helgen (vil helst vente til jeg har alle delene for å slippe flere omganger). Noen som har noen tips på hvordan dette kan gjøres uten for mye søl ned i båten? Det er jo ikke noe man ønsker å ha ned i dørken. Jeg lurer på en annen ting til senere: Kan slike pumper ta skade av å gå tørr? Eller kan jeg bare starte pumpen og la den gå uten å hele tiden følge med når tanken er tømt? Magnus Quote Link to post
Roger jo Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Det er sjelden at belgen sprekker, mest sansynelig dritt tilbakeslagsventilen. http://www.vetus-shop.com/repair-set-emp133-134-140-membrane-orings-valves-p-3097.html Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hanto1 Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Belgpumper tåler som oftest en del tørrkjøring. Man hører ofte at pumpa raper luft når tanken er tom. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.