Jump to content

Endelig min tur: Septikpumpe går men ingenting skjer?

magnuje

Recommended Posts

Jeg har en pumpe (se bilde under) som skal tømme septiktanken og funket fint for et par dager siden. Men nå tømmes ikke septiken lenger selv om alt tilsynelatende virker normalt:

-Pumpen går som normalt og alt høres normalt ut

-Jeg kjenner på slangene at det er bevegelse inni dem

-Under båten ser jeg strømninger og at noe pumpes nedover

MEN, septiktanken tømmes ikke selv etter 4 timer!!

Jeg glemte å åpne skroggjennomføringen sist gang jeg skulle tømme og pumpen gikk slik i ca 10 minutter. Kan jeg ha ødelagt noe? Jeg mistenker at den trekker inn like mye vann som den pumper ut siden jeg faktisk ser strømninger under båten.

Setter pris på all hjelp! Har ikke særlig lyst å åpne pumpen om jeg kan unngå det..

bilde

Har mine tvil til at pumpa tok kvelden etter bare 10 minutter, men man vet aldri. Strømninger under båten kan være luft. Er du sikker på at det er noe i tanken? Kanskje utsuget inni tanken er tett? Du kan jo prøve å fylle vann med sanitærvæske i septiktanken for å sjekke og for å bidra til å løse opp "saker og ting." Sanitærvæsken demper dessuten litt av lukta dersom du skulle være nødt til å inspisere nærmere.

Redigert av tor_ef (see edit history)

Hei og takk for svar!

Har åpnet tanken og bekreftet at det er noe inni. Dro også til en pumpestasjon og fikk pumpet ut septiken og etterfylte med vann for å ha litt bedre arbeidsforhold.

Om utsuget inni tanken er tett, vil jeg da føle bevegelse på slangene og se bevegelser (kan muligens være luft ja) under båten? Eller vi da alt stå i stampe?

Magnus

Tipper du har ødelagt membranen eller mer sansynlig duckbill ventilene (tilbakeslagsventiler) når du kjørte med stengt kran.

De siste harmonerer best med at du kjenner bevegelse/ pulsing i slangene og noe kan komme ut.

Tror nok du må åpne pumpen/ demontere slangestussene og ta en kikk og evt bytte disse ventilene om de er skadet.

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Et aldri så lite tips: dersom du har dekkstømming for septikken og dette opplegget er koblet inn på tømmeslangen for under vann tømming, undersøk at lokket sitter skikkelig og at o-lingen er hel og i orden. Lytt etter om det suges inn luft mens pumpa går.

Hører du at det suser i takt med pumpa, er det utett og tanken vil ikke tømmes.

Er det dekkstømming fra egen slange og utstuss på tanken, så vil det ikke ha noe å si om det er utett.

-egenerfart- :)

Det er ikke så enkelt som at ventilen ikke er åpnet. Ødelagt håndtak? Ventil?

På min forrige båt var det også mulighet for å pumpe tilbake til tank, hvorfor vites ikke. Men om 1stk treveis ventil stod i rett posisjon så kunne en sirkulere driten gjennom pumpa og tilbake til tanken:-))

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Jeg trodde det kanskje var for å kunne sirkulere og lage en homogen masse i tilfelle en skulle tømme det ved hjelp av sug i en tømme stasjon. Da ville en jo også kunne sirkulere inn mere vann om massen var i tjukkeste laget:-)) noen driter jo kjetting blir det sagt:-)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

noen driter jo kjetting blir det sagt:-)

Har du ikke kvern i pumpen fra dassen til tanken? Det som kommer fra dassen hos meg er allerede godt finfordelt før det kommer til tanken. Og der bryter de aerobiske bakteriene vha. luft og biologiske tilsetninger fra f.eks. Green Viking setptikvæske mannshiten og papir ned til en ytterligere tynn suppe. Da har selv den billigste tømmepumpen (med eller uten kvern) glade dager.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En liten oppdatering for å eventuelt hjelpe andre som søker i tråden i etterkant. Pumpen er en Vetus EMP 133 og http://www.univa.no/ er forhandler for Vetus i Norge. De hadde tilbakeslagsventiler på lager og disse ankommer i postkassen fredag. Så får vi prøve å åpne opp pumpen til helgen (vil helst vente til jeg har alle delene for å slippe flere omganger).

Noen som har noen tips på hvordan dette kan gjøres uten for mye søl ned i båten? Det er jo ikke noe man ønsker å ha ned i dørken.

Jeg lurer på en annen ting til senere: Kan slike pumper ta skade av å gå tørr? Eller kan jeg bare starte pumpen og la den gå uten å hele tiden følge med når tanken er tømt?

Magnus

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...