Jump to content

Strømforbruk ved lading av bærbar pc i båt

Pksp

Recommended Posts

Jeg har som regel med meg mye gadgets ut i båten og har et par spørsmål rundt dette.

I båten har jeg to fritidsbatterier på 120amp

Vanligvis så har jeg med IPhone og iPad som står for det meste i laderen.

Andre strømforbrukere som er på når vi ligger i uthavn er:

1.kjøleskap

2.vannpumpe

3.stereoanlegg.

Vil det trekke usedvanlig mye strøm om jeg lader den bærbare mac'en også gjennom en omformer? Har en slik sak så jeg kan lade maskinen i bilen gjennom sigarettuttaket. Noen son har erfaringer med dette? Eventuelt hvor lenge kan jeg beregne å kunne ha alt dette på, før jeg må starte opp å lade? Det skal sies at startbatteri er på egen kurs.

Takk for all info dere måtte komme på.

det står på pc'n eller laderen til denne hvor mye støm den trekker.

Pc'n jeg sitter med nå, Toshiba er merket med DC19Volt 3,4 A.

SÅ da er det bare å regne ut hva din Mac bruker og sette denne inn i strømregnskapet ditt.

Du kan hente ut ca 50 av ah i batteribanken din.

Om du har 2x120 ah batteri til forbruk, så har du mao ca 120ah tilgengelig før du langsomt kveler batteriene.

Jeg ville satset på lading via 12v, droppe omformer. Det er tap av strøm ved bruk av den. I stede ville jeg montert solcellepanel som tar seg av lading når du ikke har tilgang til landstrøm. Et riktig montert solcellepanel av passe dimensjon skal i hvert fall forlenge tiden mellom hver motorlading betydelig.

Så kan du kjøpe og montere en fastmontert ah- måler, koster ca 1500 kr, som viser hvor mye du har brukt og hvor mye som er igjen på batteriene.

Redigert av Eureka (see edit history)

Å lade PC'n drar minimalt. Det som dreper batteriene er omformeren. Bør få en omformer som går rett fra 12 volt likespenning til PC'ns behov. Kan godt være 15-20 volt likespenning. Å gå via 220v vekselspenning blir det mye varme av. Lader som henter fra 12 volt er dyrt orginalt, billig på dealextreame.com.

Vi har kjørt prinsipp om at PC kun lades ved landstøm eller via 220 volt converter når motoren går. Ellers brukes Ipad. Skal jeg ha med PC i sommer bestiller jeg nok 12 -> 15 volt converter på dx.com.

Takk for svar! Denne "omformeren" tar strøm direkte fra sigarettuttaket, så litt usikker på om denne vil trekke så mye mer. Skal sjekke ut litt, hadde håpet å bruke maskinen til Opencpn kart, men jeg finner jaggu ikke ut hvor jeg skal få kart som fungerer ifra :confused: Det får bli et prosjekt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...