DIYglenn Startet 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2014 Hei! Hvordan fester dere nesehjul til en båthenger? Det er boret to hull i klammen, men jeg vil jo ikke bore gjennom draget til hengeren, da vil jo noe av styrken forsvinne vel? Finnes det noen spesielle klammer som man kan feste rundt draget e.l.? Gjerne litt forhøyet også, så hjulet ikke subber nedi over fartsdumper. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Det finnes mye å få kjøpt, men mest interessant er det å få sett hvordan din henger ser ut, kunne du tatt et bilde å lagt ut på dette forum? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Tore B Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Du kan jo sjekke om din båthenger er levert med støttehjul som ekstrautstyr, er den det og det er boret hull til det så kan jeg ikke tenke meg at dette er noe problem. Maks belastning på hengerkula er vel 75 kg eller noe sånt så det er jo ikke mye press nedover på draget. To hull med fastskrudde gjennomgående bolter i kan umulig svekke denne konstruksjonen nevnverdig. Men det er sikkert mange som har sterke motforestllinger mot dette. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Litt stor u-boltklemme som er vridd 90 gr midt på. Festes rundt hele draget? Vet dog ikke om sånne finnes i disse dimensjonene. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Lars K Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Når jeg har montert nesehjul har jeg kun borret mellom en vegg av røret og satt skruene inn fra utsiden med muttere på innsiden. Sånn er det også orginalt på min Tysse båthenger. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 22.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Takk for svar! Hengeren er en 2004 brenderup, ligner 8114 (kanskje det er den?). Jeg ser på muligheten for å evt. bruke to stk TT-Stolpesko som ligger på siden. Da kan jeg skru rett ned med en bolt for å stramme de, og får da to forhøyde fester jeg bolter klammen til. Skal prøve meg litt fram, poster evt. et bilde om det blir et greit resultat. Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Slike ting er kun problem på forum på Internett. Bur hull å skru fast med 2 bult å smil å vær glad! Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Tysse mente det ikke var noen fare å borre igjenom firkantbjelken på min henger den gangen jeg spurte hvordan jeg kunne få montert nesehjul på min henger.Jeg valgte å heller sveise og dette sitter fortsatt Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Sydvesten Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Det spiller svært liten rolle for styrken om du borer to hull i siden av bjelken, Draget på hengeren er dimisjonert for betydelig større last enn hva den er sertifisert for.. Bor med 0,5-1,0mm overmål i forhold til den bolte du skal feste dette med og trekk til, og du har samme styrke i draget Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Det er ikke tillatt å bore i, eller sveise på, en henger som er registrert. Støttehjul til Brenderup 8114 festes med klammer. Klammer og støttehjul fåes hos Brenderupforhandler. Koster ca NOK 700. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 (redigert) Det er ikke tillatt å bore i, eller sveise på, en henger som er registrert. Så var det dokumentasjonen på denne påstanden da? Redigert 23.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Det spiller svært liten rolle for styrken om du borer to hull i siden av bjelken, Draget på hengeren er dimisjonert for betydelig større last enn hva den er sertifisert for.. Bor med 0,5-1,0mm overmål i forhold til den bolte du skal feste dette med og trekk til, og du har samme styrke i draget Så var det dokumentasjonen på denne påstanden da? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 (redigert) Det med å bore hull og bruke skruer er en vanlig måte å skjøte bjelker på.. Som de fleste skjønner, så er dette en allment brukt metode.. Det en gjør er man fjerner areal, ved å bore, dette areales erstattes med bolten, og selve nesehjul braketten som festes inn.. Det som er viktig er at en trekker til bolten som jeg skrev, og skivene blir også som en lask og har areal som bidrar til å øke styrken .. Slik at det ikke blir bevegelse i sammenføyningen.. Da har man samme styrken i bjelken som før en boret hull.. Dette er noe alle konstruktører selvsagt kjenner til. Eksempel på en skrudd forbindelse. Bruker man et nesehjul som har en slik plate og en trekker til skruene slik at det blir "hel ved" så er det ikke noe problemer med styrken, så her kan trådstarter fint bore og feste nesehjulet sitt.. Det han bør passe på er galvanisering fjernes i hullet, og han tar høyde for dette Redigert 23.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Det betyr fint lite hva konstruktøren kjenner , dersom det ikke står på tegningen som er sendt inn til typegodkjenning. Modifiseret du etter det, faller typegodkjenningen bort, og hengeren er ikke tillatt brukt. Dessuten tjener det ingen hensikt da denne Brenderupmodellen skal ha støttehjul med klammer som fåes hos Brenderupforhandlere. Andre Brenderupmodeller har hull til feste av støttehjul. De er typegodkjent med disse. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 (redigert) Den gjør nok ikke, i verste fall må hengeren godkjennes på nytt... men så lenge en ikke endrer styrken i de bærende konstruksjoner (re §6.9 i forskriften om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy og §17 forskrift om godkjenning av tilhenger til bil), så er dette selvsagt helt lovlig.. Derfor må en følge min oppskrift, da opprettholder en styrken faktisk så kan de bli bedre også siden arealet man montere på er større enn det man fjerner.. Igjen forutsetningen er at skruene trekkes skikkelig til og det blir "hel ved" Redigert 23.Mai.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Din oppskrift betyr fint lite siden hengeren må godkjennes etterpå. Det er langt enklere, langt raskere og langt billigere å kjøpe det dertil tenkte støttehjul med klammer hos Brenderupforhandleren. Er det så vrient? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Den må ikke det.. så lenge man erstatter det arealet man borer ut, så trenger en ikke det.. Men hvordan var det med linken der du hevder det er ulovlig å bore eller sveise på en tilhenger? Jar har dokumentert mitt, da er det Mulligan igjen... Hvor er det skrevet at dette er forbudt? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
trekko Svart 25.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2014 Dette er bare så bra, kun på Internett det finnes slike problem! :) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2014 Men hvordan var det med linken der du hevder det er ulovlig å bore eller sveise på en tilhenger? Hvor har jeg kommet med en slik link? Sydvesten, gjør et tankeeksperiment. Jeg har forstått at du har en sång prehistorisk Landcruiser. Sveis en brakett fast i ramma på den. Og bor et par hull i ramma for godt mål. Hva tror du skjer på neste PKK? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2014 Dette er bare så bra, kun på Internett det finnes slike problem! :) Det er bare enkelte som lager problem av dette, det er enkelt og greit bare å montere nesehjulet, enten du borer eller ikke.. Selv hadde jeg valg en skrudd forbindelse, med skikkelig skruer og en kraftig braket og nesehjul. Bare pass på galvaniseringen om du borer, slik at du ikke får rust Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.