Jump to content

Feste nesehjul til båthenger

DIYglenn

Recommended Posts

Hei!

Hvordan fester dere nesehjul til en båthenger? Det er boret to hull i klammen, men jeg vil jo ikke bore gjennom draget til hengeren, da vil jo noe av styrken forsvinne vel?

Finnes det noen spesielle klammer som man kan feste rundt draget e.l.? Gjerne litt forhøyet også, så hjulet ikke subber nedi over fartsdumper.

Det finnes mye å få kjøpt, men mest interessant er det å få sett hvordan din henger ser ut, kunne du tatt et bilde å lagt ut på dette forum?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Du kan jo sjekke om din båthenger er levert med støttehjul som ekstrautstyr, er den det og det er boret hull til det så kan jeg ikke tenke meg at dette er noe problem. Maks belastning på hengerkula er vel 75 kg eller noe sånt så det er jo ikke mye press nedover på draget. To hull med fastskrudde gjennomgående bolter i kan umulig svekke denne konstruksjonen nevnverdig. Men det er sikkert mange som har sterke motforestllinger mot dette.

Litt stor u-boltklemme som er vridd 90 gr midt på. Festes rundt hele draget? Vet dog ikke om sånne finnes i disse dimensjonene.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Når jeg har montert nesehjul har jeg kun borret mellom en vegg av røret og satt skruene inn fra utsiden med muttere på innsiden.

Sånn er det også orginalt på min Tysse båthenger.

Takk for svar!

Hengeren er en 2004 brenderup, ligner 8114 (kanskje det er den?).

Jeg ser på muligheten for å evt. bruke to stk TT-Stolpesko som ligger på siden. Da kan jeg skru rett ned med en bolt for å stramme de, og får da to forhøyde fester jeg bolter klammen til.

Skal prøve meg litt fram, poster evt. et bilde om det blir et greit resultat.

Tysse mente det ikke var noen fare å borre igjenom firkantbjelken på min henger den gangen jeg spurte hvordan jeg kunne få montert nesehjul på min henger.
Jeg valgte å heller sveise og dette sitter fortsatt

Ha en fin dag

Det spiller svært liten rolle for styrken om du borer to hull i siden av bjelken, Draget på hengeren er dimisjonert for betydelig større last enn hva den er sertifisert for.. Bor med 0,5-1,0mm overmål i forhold til den bolte du skal feste dette med og trekk til, og du har samme styrke i draget

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er ikke tillatt å bore i, eller sveise på, en henger som er registrert.

Støttehjul til Brenderup 8114 festes med klammer.

Klammer og støttehjul fåes hos Brenderupforhandler.

Koster ca NOK 700.

Det er ikke tillatt å bore i, eller sveise på, en henger som er registrert.

Så var det dokumentasjonen på denne påstanden da? :smiley:

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Det spiller svært liten rolle for styrken om du borer to hull i siden av bjelken, Draget på hengeren er dimisjonert for betydelig større last enn hva den er sertifisert for.. Bor med 0,5-1,0mm overmål i forhold til den bolte du skal feste dette med og trekk til, og du har samme styrke i draget

Så var det dokumentasjonen på denne påstanden da? :smiley:

Det med å bore hull og bruke skruer er en vanlig måte å skjøte bjelker på.. Som de fleste skjønner, så er dette en allment brukt metode.. Det en gjør er man fjerner areal, ved å bore, dette areales erstattes med bolten, og selve nesehjul braketten som festes inn.. Det som er viktig er at en trekker til bolten som jeg skrev, og skivene blir også som en lask og har areal som bidrar til å øke styrken .. Slik at det ikke blir bevegelse i sammenføyningen.. Da har man samme styrken i bjelken som før en boret hull.. Dette er noe alle konstruktører selvsagt kjenner til. :yesnod:

Eksempel på en skrudd forbindelse.

bilde

Bruker man et nesehjul som har en slik plate og en trekker til skruene slik at det blir "hel ved" så er det ikke noe problemer med styrken, så her kan trådstarter fint bore og feste nesehjulet sitt.. Det han bør passe på er galvanisering fjernes i hullet, og han tar høyde for dette :yesnod:

bilde

Det betyr fint lite hva konstruktøren kjenner , dersom det ikke står på tegningen som er sendt inn til typegodkjenning.

Modifiseret du etter det, faller typegodkjenningen bort, og hengeren er ikke tillatt brukt.

Dessuten tjener det ingen hensikt da denne Brenderupmodellen skal ha støttehjul med klammer som fåes hos Brenderupforhandlere.

Andre Brenderupmodeller har hull til feste av støttehjul. De er typegodkjent med disse.

Den gjør nok ikke, i verste fall må hengeren godkjennes på nytt... men så lenge en ikke endrer styrken i de bærende konstruksjoner (re §6.9 i forskriften om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy og §17 forskrift om godkjenning av tilhenger til bil), så er dette selvsagt helt lovlig.. Derfor må en følge min oppskrift, da opprettholder en styrken faktisk så kan de bli bedre også :yesnod: siden arealet man montere på er større enn det man fjerner.. Igjen forutsetningen er at skruene trekkes skikkelig til og det blir "hel ved"

Din oppskrift betyr fint lite siden hengeren må godkjennes etterpå.

Det er langt enklere, langt raskere og langt billigere å kjøpe det dertil tenkte støttehjul med klammer hos Brenderupforhandleren.

Er det så vrient?

Den må ikke det.. så lenge man erstatter det arealet man borer ut, så trenger en ikke det.. Men hvordan var det med linken der du hevder det er ulovlig å bore eller sveise på en tilhenger? Jar har dokumentert mitt, da er det Mulligan igjen... Hvor er det skrevet at dette er forbudt?

Men hvordan var det med linken der du hevder det er ulovlig å bore eller sveise på en tilhenger?

Hvor har jeg kommet med en slik link?

Sydvesten, gjør et tankeeksperiment.

Jeg har forstått at du har en sång prehistorisk Landcruiser.

Sveis en brakett fast i ramma på den.

Og bor et par hull i ramma for godt mål.

Hva tror du skjer på neste PKK?

Dette er bare så bra, kun på Internett det finnes slike problem! :)

Det er bare enkelte som lager problem av dette, det er enkelt og greit bare å montere nesehjulet, enten du borer eller ikke.. Selv hadde jeg valg en skrudd forbindelse, med skikkelig skruer og en kraftig braket og nesehjul. Bare pass på galvaniseringen om du borer, slik at du ikke får rust