Jump to content

Hva er dieselprisen for tiden?

Smurph

Recommended Posts

OK, virker kanskje som et dumt spørsmål, men jeg har bodd på Svalbard noen år og har ikke lenger peiling på hva man betaler på fastlandet.

Så derfor, hva ligger båtdieselen på for tiden? Skal muligens ta en båt nordover til Tromsø ila sommeren.

Bundin er bátleysur maður

Betalte nettopp rundt 11.50 for "diesel med bittelitt redusert avgift" eller "avgiftsfri diesel" som det stod på pumpa, på en bensinstasjon i nabolaget. Pleier å være litt billigere på marinaer heromkring.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Fra langesund til Arendal stort sett underkant 12 kr!

Med unntak av Valle som hadde 13,30 for 2 helger siden. Og som alltid er dyrere enn de fleste!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Bruk drivstoff børsen øverst på denne siden, de som fyller diesel i Oslo må jo være splitte pine gale. Solvik ved Sandvika bruker å være billige. Ellers er

båthavna i Drøbak et rimelig alternativ. Hvis man da ikke kan få levert 400 liter på kaia ved Oksval med tankbil fra Nesodden Boligvarme, som jeg fikk i ettermiddag.

Pris tror jeg var 11,09

Hvis man da ikke kan få levert 400 liter på kaia ved Oksval med tankbil fra Nesodden Boligvarme, som jeg fikk i ettermiddag.

Pris tror jeg var 11,09

Jeg så deg da jeg var der ute i dag, og tenkte selvfølgelig "hva koster det" :-)

Nå som jeg har fått båt med store dieseltanker er det plutselig interessant å kjøpe til billigst mulig pris. Med den gule båten var et par kroner til eller fra ikke av betydning.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

For en som farter rundt i ei gammel snekke som maks gjør 7 knop og har en tank på 30 liter, så er ikke tankbil det første jeg tenker på...Koster meg rundt 400 kr å fylle tanken...

Men selvfølgelig er det ergerlig å betale mer enn man trenger... Før nyttår var Lindøya billigere enn både Kongen og Kavringen, og er også min nærmeste mulighet, så da blir det til at jeg drar dit.

Skal man ha 30 liter, så skjønner jeg det godt, for all del. Men du kunne jo ha godt av å runde neset ved Nesoddtangen av og til vet du humre humre....

Det finnes en flott verden for oss båtfolk utover i fjorden serru....

Spøk til side, så velger jeg bevisst ikke å støtte stasjoner med ublu drivstoffpriser, på lands eller til vanns - uansett mengde jeg skal ha.

ca kr 5 for 10 år siden (under borgerlig regjering)

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jepp, dessverre. Lå på 11,92 eller noe slikt før nyttår...

Det er nok ganske åpenbart at bensinstasjonene og/eller oljeselskapene har økt sine marginer de siste årene. 11,99 har jo vært vanlig søndag kveld/mandag morgen-pris de siste månedene på autodiesel. Det blir i praksis ca 11,20 etter rabatten er trukket fra. Med andre ord så betaler jeg ganske mye høyere pris for båtdiesel.

Jada, regjeringen satt opp avgiften på båtdiesel, men avgiftensforskjellen skulle vel fortsatt være 2-3 kroner. :confused:

Prisen her i LYB er 9,25. Kun vinterdiesel å få, og alt for dyrt. Men sånn blir det fort når man har en monopolist :nonod:

Til orientering så er bensin billigere, ca 8,15 for literen hvis jeg ikke husker helt feil.

Om sommeren kommer det opp en tankbåt som ligger ute på reden og selger bunkers til ekspedisjonsbåtene, der antar jeg prisen er litt mer fornuftig.

Bundin er bátleysur maður

Spøk til side, så velger jeg bevisst ikke å støtte stasjoner med ublu drivstoffpriser, på lands eller til vanns - uansett mengde jeg skal ha.

I den gule båten har jeg 25 liters tank, og det kan vare i en hel uke dersom vindforholdene er gode - da tenker man ikke mye over priser engang, bare fyller opp der det passer best og betaler hva det nå enn koster. Det blir som med iskrem eller pølser - det er også noe folk ofte kjøper uten å sjekke priser.

Nå som jeg har kjøpt stor båt og skal ha den på Oksval er jo Nesodden Boligvarme absolutt noe å vurdere. Vi burde vel ha organisert det her på noe vis, slik at vi får fyllt opp flere båter mens tankbilen først kommer ut dit. Jeg ser ikke for meg at det kan være aktuelt å bestille tankbil bare for å fylle opp en 30l-tank på en snekke eller liten seilbåt, men dersom tankbilen først er der ute kan det jo være greit å få fylt opp også små tanker.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nå passet det slik denne gangen med levering fra bil, selv om de ikke leverer så små kvanta. Jeg har og hatt liten snekke tidligere, hvor det gikk 50 liter i sesongen, og man ikke filosoferte noe over priser. Men når man i dag bruker 1500-2000 liter diesel i sesongen som spenner fra mars til november, så er drivstoffpriser

ganske så viktig. Og det er et poeng at noen stasjoner tar helt ublu priser på båtdiesel. Lindøya, Kongen og Vollen er vel godt kjent for å ha svært høye

påslag i forhold til andre. Kavringen på Nesodden har blitt litt mer edruelige i år enn tidligere. Av de rimelige jeg selv bruker er Solvik (Sandvika) og Drøbak.

Igjen oppfordrer jeg alle til å bruke drivstoffbørsen her på båtplassen, ikke bare lese den, men legge inn selv også så andre får glede av den.