Jump to content


Ladelampa lyser på lavt turtall


Justina

Recommended Posts

Hei alle.

 

Jeg har lett på forum, men klarer ikke å finne svar. Sikkert fordi jeg ikke vet hva årsak kan være.

Men saken er at ladelampa lyser på lavt turtall og slukker når turtall øker.

Det artige er at dynamo lader 13,5V på tomgang. Tenkte dårlig minus, men lyser selv om jeg benytter startkabel mellom - dynamo og - batteri

4Wpære i ladelampe og har ikke endret den. Viftereim er stram og ny.

Dynamo og regulator ( Ladac 1204) har blitt testkjørt hos verksted som driver med dette og konkluderer med at begge fungerer bra..

Så da er jeg litt usikker. Hvor skal jeg starte feilsøket.

Har målt følgende.

 

Tomgang/1500omdr.

 

Direkte på batteri: 13,5/14,6

-batt/+dynamo: 13,9/15,5

+ batt/- dynamo: 13,5/14,8

-/+ dynamo: 14,6/15,6

Dersom jeg måler ved ladelampa får jeg følgende verdier.

Måler da på kabel som kommer fra dynamo og mot minus eller pluss.

Tenning av:

13,4 V mot +

0Vmot -

tenning på (ladelampe lyser)

13,3Vmot-

0,01V mot +

3,2v etter ladelampe mot -

Motor går (Ladelampe lyser)

13,1V mot minus

3,6V mot minus etter lampe

Motor går ladelampe slukket

14,8V mot -

15,5v mot minus etter lampe

 

Er det noen der ute som kan si noe fornuftig om disse verdiene??

Eller ble det bare tull og tøys.......

MVH

Tor

 

 

 

Link to post


følgende måling vil fortelja mykje:

mens motor går og ladelampe mørk - måle mellom dynamoens - og batteri-, om fleire batteri måle kvar av dei mot dynamo.

måle mellom dynamo + og + på kvart batteri.

Feilen er der du finn mykje spenning. Dette forslaget om å bruka startkabler vil eg kalla for risikosport, fordi desse digre klypene kjem so lett borti feil plass, og det kan so fort ødeleggja dynamoen.

Link to post

Uten å analysere disse grundige målingene, er det noen opplysninger som mangler. Hva er strømmen i A fra dynamo, og hva er den inn på batteriet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no  Sagaforumet

Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

2 batterier med bryter Av-1-2-begge.

Forslag fra nabobåt er at slike brytere er feilkilder.

Men den sitter så forferdelig krøkkete til :sad:.

Men selvfølgelig demoterer gjerne dersom dere mener at det er fornuftig.

Link to post

Ja, alt er krøkkete montert i båt. Mål strømmen!

Jeg har selvfølgelig ikke skikkelig tangampermeter men kun et multimeter som ikke duger ????????

Men amperinstrumentet i båten viste ca 8A ved tommgang og 35A ved 1500 omdr.

Hjalp det noe?

Link to post

følgende måling vil fortelja mykje:

mens motor går og ladelampe mørk - måle mellom dynamoens - og batteri-, om fleire batteri måle kvar av dei mot dynamo.

måle mellom dynamo + og + på kvart batteri.

Feilen er der du finn mykje spenning. Dette forslaget om å bruka startkabler vil eg kalla for risikosport, fordi desse digre klypene kjem so lett borti feil plass, og det kan so fort ødeleggja dynamoen.

Skal gjøre det. glemte det i farta når jeg var i båten for litt siden.

Link to post

I linken nevnes 1204 regulatoren (bilde 3). Muligens ditt oppsett. Kan det være bryteren i tenningslåsen som gir for stort spenningsfall (for høy motstand)? Mål spenningen mellom B - og B + og B - og D + når motoren går på tomgang (og ladelampen lyser). Mulig disse målingene vil gi svar på hvor problemet ligger.

Link to post

Hei igjen folkens.

 

Fremdelses elektriske småtroll i skuta.

 

Dynamoen lader. Måler 13,5V ut av dynamo på tomgang.

Men jeg måler 11v på orange kabel som er kopples isammen med sensekabelen og som går opp til ladelampe.

Denne kabel viser 14,7v med 1500omdr.

Måler helt inne ved Ladacen

Betyr det helt enkelt at Ladacen ikke er frisk?

Eller som min gode venn i nabobåten foreslo"Ett eller annet ligger å tapper???

(har ikke opplevd at jeg går tom for strøm)

Har forøvrig målt + og - fra dynamo mot begge batteriene uten å finne avvik. Plukket batterivenderen i fra hverandre uten å finne feil.

Demonterte børsteholderene uten å finne feil. Har ikke klart å måle A

Jeg er gangske sikker på at feilen er en bagatell. Jeg klarer bare ikke å se den.

Merk at ut fra dynamoen er alt OK

 

MVH Tor K

.

Link to post

Det hadde vært fint med et koblingsskjema som viser hvordan du har koblet batterier, dynamo, laderegulator (Ladac), tenningslås og ladelampe.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no  Sagaforumet

Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Skulle tro at 8A ved tomgang skulle være akseptabelt - og gjøre ladelampen fornøyd. Uten å ha sett på skjema tenker jeg at det kan være noe som lurer kretsen til å tro at ladingen uteblir. Overledning et sted - korrosjon? Har hatt slike probl selv - lekkasje rundt skilledioder som hadde stått og irret i 28 år...

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...