Justina Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Hei alle. Jeg har lett på forum, men klarer ikke å finne svar. Sikkert fordi jeg ikke vet hva årsak kan være. Men saken er at ladelampa lyser på lavt turtall og slukker når turtall øker. Det artige er at dynamo lader 13,5V på tomgang. Tenkte dårlig minus, men lyser selv om jeg benytter startkabel mellom - dynamo og - batteri 4Wpære i ladelampe og har ikke endret den. Viftereim er stram og ny. Dynamo og regulator ( Ladac 1204) har blitt testkjørt hos verksted som driver med dette og konkluderer med at begge fungerer bra.. Så da er jeg litt usikker. Hvor skal jeg starte feilsøket. Har målt følgende. Tomgang/1500omdr. Direkte på batteri: 13,5/14,6 -batt/+dynamo: 13,9/15,5 + batt/- dynamo: 13,5/14,8 -/+ dynamo: 14,6/15,6 Dersom jeg måler ved ladelampa får jeg følgende verdier. Måler da på kabel som kommer fra dynamo og mot minus eller pluss. Tenning av: 13,4 V mot + 0Vmot - tenning på (ladelampe lyser) 13,3Vmot- 0,01V mot + 3,2v etter ladelampe mot - Motor går (Ladelampe lyser) 13,1V mot minus 3,6V mot minus etter lampe Motor går ladelampe slukket 14,8V mot - 15,5v mot minus etter lampe Er det noen der ute som kan si noe fornuftig om disse verdiene?? Eller ble det bare tull og tøys....... MVH Tor Quote Link to post
Smaapala Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Har du 2batteri banker med kanskje rele i mellom? Tror jeg ser litt forskjellig spennings potensiale på dynamo og batteri? Quote Link to post
Dinamo Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 følgende måling vil fortelja mykje: mens motor går og ladelampe mørk - måle mellom dynamoens - og batteri-, om fleire batteri måle kvar av dei mot dynamo. måle mellom dynamo + og + på kvart batteri. Feilen er der du finn mykje spenning. Dette forslaget om å bruka startkabler vil eg kalla for risikosport, fordi desse digre klypene kjem so lett borti feil plass, og det kan so fort ødeleggja dynamoen. Quote Link to post
Lars H. Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Uten å analysere disse grundige målingene, er det noen opplysninger som mangler. Hva er strømmen i A fra dynamo, og hva er den inn på batteriet? Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Justina Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 2 batterier med bryter Av-1-2-begge. Forslag fra nabobåt er at slike brytere er feilkilder. Men den sitter så forferdelig krøkkete til . Men selvfølgelig demoterer gjerne dersom dere mener at det er fornuftig. Quote Link to post
Lars H. Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Ja, alt er krøkkete montert i båt. Mål strømmen! Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Justina Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Ja, alt er krøkkete montert i båt. Mål strømmen! Tar en kjapp tur ned til båten. Tilbake i løpet av kvelden Quote Link to post
Justina Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Ja, alt er krøkkete montert i båt. Mål strømmen! Jeg har selvfølgelig ikke skikkelig tangampermeter men kun et multimeter som ikke duger ???????? Men amperinstrumentet i båten viste ca 8A ved tommgang og 35A ved 1500 omdr. Hjalp det noe? Quote Link to post
Justina Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 følgende måling vil fortelja mykje: mens motor går og ladelampe mørk - måle mellom dynamoens - og batteri-, om fleire batteri måle kvar av dei mot dynamo. måle mellom dynamo + og + på kvart batteri. Feilen er der du finn mykje spenning. Dette forslaget om å bruka startkabler vil eg kalla for risikosport, fordi desse digre klypene kjem so lett borti feil plass, og det kan so fort ødeleggja dynamoen. Skal gjøre det. glemte det i farta når jeg var i båten for litt siden. Quote Link to post
Audiquattro Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 (edited) Er oppsettet ditt som vist i denne tråden (innlegg 1, ekstern reg.)?: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Edited May 21, 2014 by Audiquattro (see edit history) Quote Link to post
Justina Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 Er oppsettet ditt som vist i denne tråden (innlegg 1, ekstern reg.)?: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Kunne godt se slikt ut. men jeg må innrømme. Slike oppsett har jeg vanskelig med å tyde. Men dersom du er kjennt med ladac og oppsettet som fulgte med 1204 regulatoren med 2 batterier og skillebryter...... Kan godt ta med skjema hjem og poste oppsettet Quote Link to post
Audiquattro Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 I linken nevnes 1204 regulatoren (bilde 3). Muligens ditt oppsett. Kan det være bryteren i tenningslåsen som gir for stort spenningsfall (for høy motstand)? Mål spenningen mellom B - og B + og B - og D + når motoren går på tomgang (og ladelampen lyser). Mulig disse målingene vil gi svar på hvor problemet ligger. Quote Link to post
Pjolter Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Kan vel også være at børstene i dynamoen begynner å bli slitt.. børstene kan "setter" seg litt etter noen år, prøv å gi den et dunk med hammeren og se om det hjelper. Mvh Pjolter Quote I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Justina Posted May 26, 2014 Author Share Posted May 26, 2014 Hei igjen folkens. Fremdelses elektriske småtroll i skuta. Dynamoen lader. Måler 13,5V ut av dynamo på tomgang. Men jeg måler 11v på orange kabel som er kopples isammen med sensekabelen og som går opp til ladelampe. Denne kabel viser 14,7v med 1500omdr. Måler helt inne ved Ladacen Betyr det helt enkelt at Ladacen ikke er frisk? Eller som min gode venn i nabobåten foreslo"Ett eller annet ligger å tapper??? (har ikke opplevd at jeg går tom for strøm) Har forøvrig målt + og - fra dynamo mot begge batteriene uten å finne avvik. Plukket batterivenderen i fra hverandre uten å finne feil. Demonterte børsteholderene uten å finne feil. Har ikke klart å måle A Jeg er gangske sikker på at feilen er en bagatell. Jeg klarer bare ikke å se den. Merk at ut fra dynamoen er alt OK MVH Tor K . Quote Link to post
Audiquattro Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Har du prøvd å koble utenom bryteren i tenningslåsen? Quote Link to post
Justina Posted May 26, 2014 Author Share Posted May 26, 2014 Monterte ny tenningslås Quote Link to post
Lars H. Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Det hadde vært fint med et koblingsskjema som viser hvordan du har koblet batterier, dynamo, laderegulator (Ladac), tenningslås og ladelampe. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
haknuts Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Skulle tro at 8A ved tomgang skulle være akseptabelt - og gjøre ladelampen fornøyd. Uten å ha sett på skjema tenker jeg at det kan være noe som lurer kretsen til å tro at ladingen uteblir. Overledning et sted - korrosjon? Har hatt slike probl selv - lekkasje rundt skilledioder som hadde stått og irret i 28 år... Quote Bli med! Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.