Jump to content

mariner 8 hk gir ingen effekt

kokken77

Recommended Posts

hei, jeg har en gammel Mariner påhengs, som ikke har villet gå på tomgang. men ellers fint, men når jeg var ute med den igår, så stoppet effekten.
motoren gikk, og jeg kom framover, men når jeg ga på turtall, hørte jeg motoren økte, men ikke noe mer fart.
er dette noe jeg kan fikse selv, eller evnt hva kan noe slikt koste?

jeg har virkelig ikke peiling på motor, men jeg er villig til å prøve å skru.

fins det evnt håndbøker for denne motoren?

Høyrest ut som vulkaniseringa/gummien i propellen.

Dette er ein "sikring" som skal hindra skade på aksling m.m. dersom propellen er nedpå.

Vulkaniseringa/gummien blir slitt over tid.

Dersom dette er årsaka er det kun skifte av propell som hjelper. Det fiksar du sikkert sjølv.

Lykke til.

Ask

Noen propeller har vulkanisert gummi mellom selve propellen og hylsen som går inn på akslingen. På min 4 hk Yamaha opplevde jeg at vulkaniseringen hadde sluppet, med samme resultat som du nå opplever. Turtallet øker men ikke farten. Det var ikke lett å se eller kjenne med hånden at propellen slurte. Løsningen var ny propell.

Oops der kom Ask meg i forkjøpet gitt :smiley:

Edited by znick (see edit history)

takker for svar,

skal ned å skru den av nå, men hvor får jeg tak i propell?

skal jeg bestille fra merkeverksted, eller finnes det andre muligheter?

Hvis turtallet økte og ikke farten, så er det nok vulkingen i propellen som har gitt etter. Ny propell!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du trenger kun propell, og en ny rustfri splint som skal sitte gjennom mutter og propellaksel ytterst. Skiven som sitter innenfor propellen lar du sitte på. Best å fikle med dette over tørt land, så du ikke mister deler i sjøen...

Guest Avmønstret#

Er ikke dette splinten da?

Normalt sitter det en reservesplint på en holder under motorlokket. Der ligger det også en tang osv, alt du trenger for å skifte splinten.

Du drar først ut en sikring som sitter ytterst på "tuppen" ved propellen, du må kanskje bøye og vende litt på den for å få den ut. Så skrur du av "tuppen". Da kan du løfte propellen av og se om splinten er hel. Den står gjennom et hull i akslingen og ligger an i et spor i propellen. Om den er knekt så legger du i ny, lurt å kline noe kliss på den så den ikke sklir unna når du monterer tilbake.

Splinten skal gå når du slår borti noe med propellen. Den beskytter aksling/gear og forsåvidt propellen også.

Ok, mangler både mutter og skive og splint. Men jeg finner sikkert en løsning av hva jeg har hjemme.

Vulkingen, er det pakningen som sitter mellom propellen og stanga inni?

Har ikke vært borti noen annen splint på mine utenbordsmotorer utenom den som sitter gjennom mutteren og ende på propellaksling... Må ha vært i hine hårde dager at det var spor i aksel for annen splint? Eller på større båter / innenbordsmotorer. På mindre utenbordsmotorer er det i hvert fall "plug and play", det ser du når du får ny propell.

Du må ha en spesifikk skive inn på aksel før du monterer propellen! Noe du tilfeldigvis skulle finne i garasjen hjemme kan føre til skader på både motor og propell. Du må skaffe den skiven som er utformet og tilpasset din spesifikke motor.

Vulking er en faststøpt gummiforing mellom propellboss og hylse som går inn på aksling.